Dacă pirații care își fac veacul la ieșirile din principalele localități ale județului, transportând călătorii spre comune limitrofe acestora, au de câteva luni de zile autoritățile pe cap, o altă categorie de transportatori ilegali, care face mult mai mulți bani, nu este stingherită de nimeni. Este vorba de cei care duc localnici în și din Italia și care absorb o mare parte din profitul societăților legale.
În lumea transportatorilor internaționali de persoane pirații nu mai sunt de ani de zile o necunoscută. Aceștia își desfășoară activitatea la vedere și sunt cunoscuți de majoritatea operatorilor legali, care cunosc toate detaliile despre activitatea lor. Deși rămân fără aproape jumătate din profitul pe care l-ar putea obține, reprezentanții firmelor licențiate pe acest tip de transport par dispuși să vorbească despre colegii aflați în afara legii doar sub protecția anonimatului. Spun că după apariția unor articole recente în presă au primit amenințări mai mult sau mai puțin voalate, legate de posibilitatea de a se trezi cu toate cauciucurile mașinilor sparte și, cum până acum nu a fost luată nici o măsură de sancționare a acestora pentru piraterie, simt că se luptă cu morile de vânt.
Și-au modificat mașinile pentru a ieși din sfera de control a ARR
Din informațiile pe care am reușit să le adunăm, pirați care trăiesc de ani de zile din cursele ilegale se găsesc în toate localitățile importante din județ, Suceava, Rădăuți, Fălticeni, Câmpulung Moldovenesc, Gura Humorului sau Vatra Dornei și efectuează curse doar spre Italia.
Aproape fără excepție, aceștia și-au transformat microbuzele, lăsând doar opt locuri, cu tot cu cel al șoferului, astfel că din start devin imuni la orice control al inspectorilor Autorității Rutiere Române (ARR), care au competențe de verificare doar la vehiculele de peste 3,5 tone și care au minimum 8+1 locuri.
„Din start ei sunt exceptați de la tot ce înseamnă control al ARR. Transportă de la cinci la șapte călători și în jumătate de mașină duc pachete, atât ale clienților din mașină, dar și ale altora, care au de făcut transporturi”, ne-a declarat administratorul unei societăți de transport persoane din județ.
Situația este confirmată și de șeful Autorității Rutiere Suceava, Viorel Hrebenciuc, care recunoaște că nu se poate face mai nimic pe linia combaterii acestui tip de transport.
Își fac clientelă deplasându-se în orașele mici
Aparent, aceștia oferă multe facilități clienților. Tarife mai reduse, pleacă imediat ce s-au adunat doritorii și, cum nu sunt limitați la un traseu, se deplasează inclusiv în orașe mai mici din Italia, dacă sunt mai mulți solicitanți.
Când se urcă însă într-o astfel de mașină, oamenii ar trebui să se gândească și la alte aspecte. Majoritatea piraților fac singuri un drum dus-întors în Italia și nu pot oferi nici o garanție clienților, privind starea lor de sănătate ori starea mașinii. Bineînțeles că nu există nici asigurări în caz de accidente sau alte evenimente neplăcute. Prin comparație, la o societate cu licență, mașinile trec de ITP la fiecare șase luni, iar șoferii sunt testați medical și mai des.
Nu puțini sunt pirații care au ajuns deja să efectueze curse cu câte trei-patru microbuze, bineînțeles cu șoferi pe care îi plătesc, astfel că putem vorbi deja de o afacere deosebit de prosperă.
S-au organizat ședințe, acum se așteaptă lucruri concrete
Speranțe că se vor începe controale și pe acest segment există însă. Dacă ARR nu poate face mare lucru, Poliția Rutieră are competența legală de a-i sancționa.
La nivel național s-au organizat deja întâlniri între reprezentanții operatorilor de transport și șefii Serviciilor Județene de Poliție Rutieră și de săptămâna viitoare vor fi organizate periodic acțiuni de control în trafic, listele cu mașinile care efectuează astfel de curse fiind deja întocmite.
Dacă reușesc să probeze faptul că au încasat bani de la oameni pentru a-i duce peste hotare, oamenii legii îi pot amenda pe pirați cu câte 25.000 de lei și le pot confisca plăcuțele de înmatriculare.
Nu-i deranjează nimeni
Cursele spre Italia, raiul piraților de ani de zile
