CURS: Contribuabilii au încredere în Fisc



Majoritatea contribuabililor au încredere în Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și apreciază că serviciile instituției s-au îmbunătățit în ultimul an, potrivit unui sondaj de opinie realizat de Centrul de Sociologie Urbană și Regională (CURS).
Sondajul privind imaginea și calitatea serviciilor ANAF a fost prezentat marți, în cadrul unei conferințe ANAF, de către directorul general al CURS, Sebastian Lăzăroiu.
Datele prezentate indică un nivel ridicat de încredere în ANAF, 79,1% dintre respondenți afirmând că au încredere destulă sau mare în instituție.
Potrivit studiului, contribuabilii apreciază în proporție de 57,3% că serviciile s-au îmbunătățit în ultimele 12 luni, în timp ce 35,7% cred că lucrurile au rămas la fel, iar 2,1% observă o înrăutățire a serviciilor.
În ceea ce privește așteptările contribuabililor, 72,1% consideră că peste un an calitatea serviciilor se va îmbunătăți, iar 20,2% estimează că situația va rămâne la fel.
Durata petrecută în cadrul agenției fiscale este relativ scăzută, peste 50% dintre interlocutori precizând un interval mai redus de 15 minute.
Respondenții cuprinși în eșantion au arătat în proporție de 74,9% că problemele de ordin fiscal pentru care se aflau la sediul Agenției Fiscale au fost soluționate în ziua interviului.
Din sondaj reiese că, în ziua interviului, ponderea celor care au făcut o reclamație este de 0,6%, iar procentul celor care au făcut o contestație în ultimul an este de 2,4%, motivul predominant fiind calcularea greșită a impozitului. Jumătate dintre cei care au făcut o reclamație în ultimul an s-au declarat mulțumiți de modul de soluționare.
Majoritatea persoanelor intervievate (93,7%) au afirmat că personalul din cadrul agențiilor fiscale oferă informațiile de care au nevoie, iar 15,7% susțin că „personalul nu este politicos”.
În legătură cu corupția, sondajul arată că 17,1% dintre respondenți sunt de acord cu afirmația „oferirea de mici cadouri facilitează procesul”, iar 37,8% consideră că trebuie să facă prea multe drumuri pentru a rezolva o problemă.
Contribuabilii au apreciat, în proporție de 44,4%, că formularele care trebuie completate sunt prea numeroase, iar 25,9% susțin că sunt trimiși de la un ghișeu la altul.
Referitor la controalele ANAF, 52,4% dintre persoanele juridice au declarat că au primit vizita inspectorilor fiscali în ultimul an, din care 8,1% consideră că au fost tratați incorect de funcționarii fiscali.
Sondajul a fost realizat cu finanțare europeană, la solicitarea ANAF, și s-a desfășurat la nivel național, în perioada 13-22 septembrie, pe un eșantion de 2.300 de persoane. Eroarea este de +/-2%.
Potrivit CURS, eșantionul este reprezentativ pentru contribuabilii care intră în legătură cu administrația fiscală și cuprinde 91 de administrații.