Cunoștințele trec, nota rămâne



Una dintre cele mai mari tâmpenii ale învățământului reformat românesc mi se pare modul în care se face admiterea la liceu. S-a renunțat de mult la examenul de admitere, considerat, printre altele, ca un factor de stres intens pentru copii. Era vorba de un stres de câteva zile. Stresul acela de câteva zile a fost înlocuit cu un stres de patru ani. Acum, media de admitere la liceu e formată din media aritmetică a celei obținute în clasele V-VIII și cea a rezultatelor obținute la tezele cu subiect unic. Practic, din clasa a V-a până în clasa a VIII-a elevii sunt într-un permanent examen. Fiecare notă contează.
Cine nu e atent la exprimare sau nu cunoaște realitatea, poate spune că elevii învață patru ani pentru admitere. Studiază intens patru ani pentru a intra la liceu. Și învață la toate materiile, nu doar la două, trei sau patru, câte îi trebuie pentru admitere sau care îi fac lui plăcere. Bine ar fi de-ar fi așa. Partea proastă este că pe elev îl interesează acum doar nota. Iar pentru notă, părinții vin la școală cu sacoșe, cu papornițe, cu plicuri, cu portbagaje pline. Nu toți, evident. Nu putem generaliza.
Un dascăl de școală veche spunea că nu trebuie să înveți pentru notă, ci pentru tine. Adică, după teoria lui (cam tâmpă pentru vremurile de astăzi) contează cu ce rămâi în cap. Notă e efemeră. În școala veche, puteai lua un 5 ori un 4, pentru că, spre exemplu, nu rezolvai o problemă cum trebuie. Evident, nota te afecta. Dar din acea experiență rămâneai cu ceva, dacă îți păsa. O dată, de două ori, de zece ori. Dar când venea vremea examenelor erai pregătit. Astăzi, contează doar nota. Doar nota există, doar nota are valoare. Ce e dincolo de ea? Pe cine interesează, în afara câtorva elevi cu adevărat dornici să învețe?
Că sunt sau nu sensibili la atențiile părinților, profesorii pun note mari elevilor, pentru a nu le afecta viitorul. Așa se face că notarea nu mai reflectă întru totul nivelul cunoștințelor. Notarea reflectă acum și nivelul relațiilor, al influențelor părinților sau al stării materiale a acestora.
Citeam într-un ziar central declarația directoarei unui liceu din sudul țării. Spunea cam așa dumneaei: „Când am terminat clasa a XII-a am avut media 8,43, prima medie din clasă. Introducerea mediilor claselor V-VIII în media de admitere nu a făcut decât să scadă nivelul evaluării”. Astăzi, cu o medie de 8,43 ești de râsul curcilor printre premianți.
O statistică a Ministerului Educației arată că, în acest an, la nivelul țării, aproape 70% dintre elevii care au terminat clasa a VIII-a au avut media peste 7. Din păcate, statistica nu poate să spună cu ce cunoștințe au rămas ei…