Bucureștenii au mers vineri în marile centre comerciale să vadă care-i treaba cu reducerile de Black Friday, însă, cu puține excepții, le-au găsit numai în magazinele de electronice și electrocasnice, unde au stat la coadă și două ore să cumpere ceva sau au plecat spunând că „nu se merită”.
Într-un mall din Capitală, vineri dimineață, nu e mai multă lume decât de obicei în cursul săptămânii. La intrare, două fete împart pliante ale unui magazin cu reduceri de Black Friday. „Intră oamenii și ne întreabă unde sunt reducerile”.
Marea masă a celor care mișună – adolescenți și tineri, vârstnici, mame cu copii mici. Majoritatea se înghesuie, în cozi de zeci de oameni, într-un magazin de electronice și electrocasnice. „Mizele” sunt domestice: storcătoare de fructe, prăjitoare de pâine, televizoare mari cu ecran plat și alte aparate, mai mari sau mai mici. Angajații magazinului poartă tricouri negre cu inscripțiile „Black Friday” și „20%”, „40%” ori „60%”. La ieșire, mulți agenți de pază, care verifică toate bonurile, pentru că sistemele de alarmă contra furtului piuie de cele mai multe ori când iese cineva cu un produs. „Totuși, nu au fost probleme”, spune unul dintre agenți.
Coada abia se mișcă, sunt probleme cu calculatoarele, cu facturile, oamenii se agită că așteaptă de un sfert de ceas în fața casei de marcat, după ce au stat o oră-două să ajungă acolo. La capătul unei cozi pentru telefoane mobile, oamenii află că nu pot cumpăra și pe credit. Nemulțumire, vociferări, casiera abia face față situației. „Vai de capul meu!”, exclamă un alt angajat, în timp ce încearcă să remedieze situația și să-i îndrume pe cumpărători.
În rest, oamenii se uită după ce-i interesează sau…se uită și-atât. „Am venit să plătesc o factură și-am zis să mă uit și-aici. Am auzit de Black Friday – Vinerea Neagră, nu? Am fost și anul trecut și mi-am luat hotă și încă ceva”, spune o doamnă în vârstă, cercetând niște cutii.
Un cuplu de pensionari se uită, și ei, de la una la alta. „Am venit să vedem ce-i cu Friday ăsta”, râde femeia. „Dar cred că i-o păcăleală”, spune bărbatul, considerând că prețurile sunt „umflate”, iar apoi, cu reducerea, „se ajunge tot acolo”.
Un alt cumpărător intră în mintea comercianților și analizează: „Unele reduceri sunt bune, altele prea mici. Cred că fac reducere la ce nu se vinde”.
Lângă el, o doamnă urăște aglomerația. „Nebunie, ca de fiecare dată”, spune ea, promițând să nu mai vină când sunt astfel de reduceri. „Trebuia să se organizeze, să se poată plăti repede”, adaugă femeia, nemulțumită de cât a stat la coadă pentru un storcător de fructe. Iar asta nu e singura nemulțumire, pentru că, spune ea, nici nu și-a luat marca pe care și-o dorea, pentru că acel aparat costa, joi, 330 de lei, iar vineri prețul vechi era trecut 430 de lei, reducerea reală fiind de 10-20 de lei.
Doi tineri caută un router pentru internet. De cumpărat, însă, nu cumpără, convinși fiind că mai bine îl iau „tot de pe net”, unde ar găsi, zic ei, oferte mai avantajoase.
Nici alții nu sunt impresionați de reduceri. „Nu e mare diferență, cel puțin la produsele de calitate”, spune un alt vizitator de Black Friday, în timp ce un altul spune că nu merită să se împrumute pentru a cumpăra.
Există, însă, și fani ai reducerilor, indiferent de procentul acestora. „Cât de puțin, acolo, e mulțumitor. La pensiile mici, o diferență, acolo, contează”, spune o doamnă, după cumpărături.
Doi tineri, soț și soție, au venit în pauză de la serviciu să-și asorteze bucătăria cu un frigider nou. Era redus la preț cu 400 de lei, dar nu l-au mai găsit. Dimensiunile „dramei” sunt însă minime. „Nu facem parte din categoria disperată să cumpere astăzi neapărat”, spun ei.
O doamnă pe la 35-40 de ani și-a luat televizor, să aibă unul și în dormitor. Reducerea – de 300 de lei, o adevărată încântare, zice ea, pentru că acești bani „se pot duce la masa de Crăciun”. „O să mă duc să mă uit și la tablete”, mai spune femeia.
Tabletă sau televizor caută și alții. Cei mai mulți, dacă nu găsesc, o lasă pe altă dată. „Mai mergem în zilele următoare. Astăzi, în niciun caz, cred că-i teroare după 16.00”, spune unul dintre cei ieșiți cu portofelul neatins.
Același mall, alt magazin, cu reduceri de până la 50% la camere foto. Înăuntru, însă, spațiul rămâne aerisit. Nu se înghesuie nimeni, nici măcar la ce e gratis, adică…la privit.
Câteva magazine de haine și încălțăminte au, și ele, reduceri. Însă nu de Black Friday, ci pentru sărbători, pe perioade mai mari – până la sfârșitul lui noiembrie sau chiar al anului.
O mamă cu copilul în cărucior a venit în căutare de hăinuțe, jucării și decorațiuni de Crăciun. Oferta, însă, n-a fost pe placul ei. „Știam că, «afară», Black Friday e Black Friday, adică chiar se simte”. Tot ea vine și cu soluția: „Îl pregătim pe Moș Crăciun. Merg mâine la Târgul Bebelușilor și la Gaudeamus, că acolo găsesc tot timpul să iau pentru cel mic”.
Într-un alt centru comercial, chiar în buricul târgului, nici nu se simte că e Black Friday. Opinie separată fac vreo două magazine de haine, cu reduceri speciale pentru această zi, în timp ce un magazin de jucării are promoții până la sfârșitul anului și…cam atât.
„Toate sunt scumpe. E o geacă cât un salariu”, spune o femeie de vârstă mijlocie. Cât despre ce ofertă avantajoasă ar fi găsit de Vinerea Neagră, ea spune, râzând: „La șireturi”.
Altfel, oamenii își văd de cumpărăturile obișnuite, de strictă necesitate. O pensionară, de pildă, vine de la hipermarket, cu carne la caserolă în sacoșă. „Mi-am făcut cumpărăturile obișnuite. Am văzut și sistemul din America, dar îmi dau seama că la vârsta mea…E pentru cei mai tineri, mai rezistenți. Mai merg la haine, când sunt reduceri, dar nici nu mai facem așa multe cumpărături”, spune ea.
Alți pensionari, soț și soție, se așează puțin după ce ies de la hipermarket, cu marfă în jumătate de plasă. „Ne-am dus la alimente, acolo nu-i nicio reducere. Văd că e coadă la electrocasnice, dar nu-i pentru banii noștri. Și mai e și înghesuială”, explică femeia.
Aproape goale sau doldora, buzunarele bucureștenilor n-au fost foarte solicitate de Black Friday, cel puțin în prima parte a zilei. S-au odihnit, așa cum se cuvine în zi de sărbătoare, vorba unui bătrân gură-cască la mall. „De, ce să-i faci dacă, în Vinerea asta Neagră, au ținut post și n-au vrut să dea dezlegare la reduceri…”.
Laura Mitran, laura.mitran@mediafax.ro