Cum să te porți cu colegii de serviciu la petrecerea de sărbători



Petrecerile la birou, ca cele ilustrate în serialul „Mad Men”, unde toată lumea se îmbăta și se distra zgomotos, ajungând să se îmbrace în abajururi, nu mai sunt la modă. Jo Bryant de la Debrett’s, autoritatea britanică în maniere, prezintă o serie de reguli pentru această ocazie, citate de Reuters.
Din fericire, petrecerea de sărbători cu colegii de serviciu a ajuns la maturitate, fiind o ocazie de relaxare, în care angajații pot comunica între ei fără să se gândească la termene-limită sau să se teamă că se vor întâlni cu vreun coleg pe care îl evită.
Organizează din timp
Persoana responsabilă cu organizarea petrecerii companiei ar trebui să facă aranjamentele necesare din timp: să trimită cu cel puțin o lună înainte invitațiile în care își informează colegii privind data, ora și locul petrecerii. De asemenea, angajații trebuie informați dacă pot veni la petrecere cu soțul/ soția, partenerul de viață și cu copiii.
Soți/ soții
Aveți grijă să-i faceți să se simtă în largul lor. Spuneți-le ce ar trebui să poarte și care sunt colegii și șefii care vor fi, probabil, prezenți. La petrecere, aveți grijă să îi prezentați persoanelor importante de la locul de muncă. Cuplurile ar trebui să stea împreună în timpul mesei.
Cadourile
Evitați să cumpărați un cadou șefului, dacă nu faceți acest lucru împreună cu colegii, pentru că va părea că încercați să-i intrați în grații. Dacă se obișnuiește să se facă schimb de cadouri la acest eveniment, veniți pregătiți, va arăta că vă place să faceți parte din echipă. Aveți grijă în privința alegerii cadourilor (cremă de mâini – da, parfum – nu) și să fie la prețul adecvat.
Va trebui să faceți conversație
Chiar dacă ideea de a face conversație la petreceri vă sperie, nu vă neliniștiți. De regulă, persoanele care vorbesc fără oprire se fac de râs, nu cele tăcute. Pur și simplu gândiți-vă înainte să spuneți ceva. Prezentați-vă în așa fel încât să fiți identificat, ca de exemplu: „Bună, sunt Sarah de la contabilitate. Am venit în firmă vara trecută”. Gândiți-vă dinainte la câteva subiecte cu care ați putea începe o conversație – actualitatea, viața culturală, sporturile reprezintă puncte bune de plecare. Evitați întrebările directe, de tipul „Plecați undeva de sărbători”, înlocuindu-le cu întrebări care presupun răspunsuri mai detaliate, precum „Ce faceți de sărbători?”. Și aveți în vedere că și ceilalți caută să înceapă o discuție la fel de mult ca dumneavoastră.
Arătați-vă interesat
Chiar dacă este o petrecere organizată de firma în care lucrați, lăsați-vă treaba la birou. Închideți-vă telefonul mobil sau dați volumul soneriei la minim. Dacă trebuie totuși să răspundeți la telefon sau să vă verificați e-mail-ul, retrageți-vă de la petrecere. Acordați-le toată atenția celor cu care stați de vorbă, nu vă uitați prin încăpere căutând pe altcineva.
Beți moderat
Oamenii care beau prea mult la aceste petreceri riscă să-și pericliteze cariera. Dacă credeați că vă înțelegeți minunat cu Ioana la petrecerea de Crăciun, s-ar putea să aveți o cu totul altă impresie când sunteți lucid, la birou. Iar cei din management s-ar putea să nu mai fie dispuși să vă încredințeze un client important după ce v-au văzut făcând karaoke beat pe ultimul hit al lui Lady Gaga. Cea mai sigură cale de a evita să ajungeți în situații jenante este să limitați consumul de alcool și să rămâneți lucid.