Biserica ne îndeamnă să începem Postul Mare „în forță” am spune, atât printr-o postire mai aspră din punct de vedere alimentar, cât și prin participarea la o serie de slujbe specifice acestei perioade care să ne ajute să dobândim o stare duhovnicească propice Postului Mare.
O stare care să ne ajute să ducem la bun sfârșit cu folos întreaga călătorie a Postului Mare spre Înviere. Mai precis din punct de vedere alimentar tipicul prevede o postire deosebit de aspră, în sensul că zilele de luni și marți sunt zile aliturgice, zile de post negru, de post deplin. Miercurea este o nouă zi de ajunare în care însă seara tipicul prevede săvârșirea Liturghia Darurilor mai înainte sfințite. Așadar un început cum spuneam în forță cu trei zile de ajunare împlinite în participarea la Liturghia Darurilor mai înainte sfințite și împărtășirea la această liturghie, iar în celelalte zile ajunare până seara. În fiecare din aceste zile, adică joi și vineri săvârșindu-se Liturghia Darurilor mai înainte sfințite. Sigur acesta este tipicul așa cum îl găsim în Triod, în cartea de slujbă ce însoțește perioada aceasta liturgică. Fiecare dintre noi în funcție de condițiile concrete în care ne desfășurăm viața și activitatea ne încadrăm în aceste reguli, în măsura în care putem după râvna pe care o avem. În orice caz ceea ce ar trebui să facem cu toții cu o nevoință mai aspră decât de obicei, să facem mai mult decât facem de obicei, să simțim că ne nevoim mai mult, că ne jertfim mai mult pentru Hristos în această primă săptămână a postului și bineînțeles este esențial ca după această primă săptămână să nu întrerupem postul până în ultima săptămână așa cum obișnuiesc unii, ci să continuăm nevoința postului cu un efort mai moderat pentru că numai astfel postul ne poate fii de folos. Din punct de vedere liturgic al slujbelor în această primă săptămână din post: luni, marți, miercuri și joi seară se săvârșește o rânduială deosebită a pavecerniței mari, mai precis pavecerniței mari i se adaugă Canonul cel mare al Sfântului Andrei Criteanul împărțit în patru părți. Iar începând de miercuri se săvârșește și Liturghia Darurilor mai Înainte Sfințite. Sâmbătă este o sâmbătă specială o sâmbătă a Sfântului Teodor în care se face pomenirea unei minuni petrecute în timpul împăratului Iulian Apostatul, când acest împărat din dorința de ai batjocori pe creștini a poruncit ca toate alimentele ce se vindeau în piață să fie stropite cu jertfele idolești, astfel încât acestea să fie spurcate pentru creștini. Însă Sfântul Teodor s-a arătat episcopului cetății, i-a descoperit aceasta inițiativă a împăratului și la învățat pe episcop ca la rândul lui să-i învețe pe creștini să mănânce în această zi colivă, adică grâu fiert. De aceea în aceasta zi în mod tradițional se prepară coliva. Creștinii aduc colive, care se binecuvintează la liturghia de sâmbătă dimineață și apoi se consumă. (Pr. Botezan Florin – crestinortodox.ro)





