Unul dintre cei mai cunoscuți instrumentiști bucovineni, îndrăgostit pentru totdeauna de acordeon, „un instrument armonic, ușor accesibil, care ajunge ușor la sufletul omului”, profesor și dirijor de peste 30 de ani, profesorul Marin Constantin Gheorghe (foto), actualmente profesor la Școala Populară de Arte și Meserii „Ion Irimescu” Suceava, lucrează la o culegere de hore, bătute, jocuri și doine culese de la bătrînii satelor Forăști, Cajvana, Botoșana. Veșnicul iubitor de folclor autentic, „nepoluat”, a mai publicat două volume „Comori folclorice bucovinene: Silvestru, Gicu și Vasilică Lungoci, carte care conține 90 de piese muzicale care au aparținut fraților Lungoci, și volumul „Melodii de joc din Bucovina”, care cuprinde 165 de piese muzicale folclorice din toate satele Bucovinei, ambele cărți adresîndu-se formațiilor de amatori din tot județul. „Eu merg din sat în sat, înregistrez pe casete audio melodii folclorice vechi, autentice, de la bătrînii satelor bucovinene, după care le transcriu pe note. Fac această muncă pentru că nu este de conceput să fii un bun instrumentist, un bun dirijor și să nu cunoști folclorul de calitate, să fii și culegător de folclor. Munca la o astfel de carte îmi ia cam doi ani, pentru că cere timp, migală, studiu, consultanță de specialitate”, ne-a spus Marin Constantin. Tot el ne-a explicat că la ora actuală primele două volume de culegeri cu partituri folclorice sînt folosite de formațiile de amatori, dintre care, unul, doi componenți cunosc partiturile și le transmit și celorlalți colegi ai formației. „Deși avem o zonă extrem de bogată în folclor de foarte bună calitate, totuși, nu este scos la lumină și riscăm să-l pierdem, în același timp cu pierderea oamenilor în vîrstă de la sate. Dacă la capitolul soliști nu stăm prea bine, la instrumentiști… ceva mai bine, pot să spun, din experiența mea, că bogăția cîntecelor populare din Bucovina este de neegalat. De aceea, consider că este păcat să nu fie cules, prezentat tinerei generații pentru a nu se face tot felul de combinații false, alipiri neinspirate de fragmente muzicale, preluate de ici și colo, care, oricum, se simt, se vede diferența”, ne-a mai spus profesorul Constantin. După 10-12 generații de elevi pe care i-a învățat să cînte și să iubească acordeonul, „un instrument universal, modern, iubit și de nemți și de francezi”, după cum ne-a spus profesorul Constantin, discipol al maestrului George Sîrbu, un „titan al folclorului”, cel care i-a insuflat dragostea pentru acest instrument, „cu care poți ține o petrecere de-o noapte întreagă”, ne-a mai povestit că „acordeonul este un instrument indispensabil într-o orchestră. De aceea este bine că tinerii se îndreaptă spre acest instrument, mai ales că după lecțiile de acordeon îți este ușor să cînți la orgă”. Aceste culegeri de folclor sînt foarte utile și pentru dirijori, care, în opinia interlocutorului nostru, „sînt mulți pe dinafară”, pentru că nu îndeplinesc cele trei reguli de bază: cunoașterea cît mai multor instrumente muzicale (țambal, acordeon, clarinet, violă), a repertoriului autentic românesc și acumularea de experiență. „Bucovina este un ținut foarte bogat în folclor care încă nu este valorificat, de aceea este păcat să facem improvizații ieftine, să imprimăm pe CD-uri muzică de proastă calitate, numai în ideea de a scoate bani”, a mai completat Marin Constantin. Multe din piesele folclorice culese de Marin Constantin au fost preluate și cîntate cu mult drag de Sofia Vicoveanca, Doina Lavric și alți interpreți de pe meleagurile Bucovinei.
Culegeri de melodii populare „nepoluate” din Bucovina, sub „bagheta” dirijorului Marin Constantin Gheorghe
