Cugetări și citate ortodoxe



Cugetări și citate ortodoxe
Cugetări și citate ortodoxe

Dumnezeu.
Dumnezeu nu poate fi cuprins de mintea umană; dacă ar fi cuprins, n-ar mai fi Dumnezeu. (Evagrie din Pont)
Dumnezeu poate fi iubit, dar nu gândit. Poate fi prins și apropiat prin iubire, dar niciodată prin gândire. (Norul Necunoștinței)
Tocmai neputința de a-L înțelege în toată întregimea Lui este aceea care ne face să-L înțelegem pe Dumnezeu în toată măreția Sa. (Tertullian)
Dumnezeu este în afara tuturor, nerămânând în afară; este în toate, dar necuprins de ele; este mai presus de toate, fără înălțare; este mai jos de toate, fără coborâre; este în toate și, totodată, deasupra tuturor. (Fericitul Augustin)
Daca n-ar fi un singur Dumnezeu, n-ar fi Dumnezeu. (Sfântul Efrem Sirul)
Cunoaștem firea divină prin lucrările Sale. (Sfântul Vasile cel Mare)
Dumnezeu poate câte vrea, dar nu vrea câte poate. (Sfântul Ioan Damaschin)
Dumnezeu este Rațiune și pricina întregii mișcări neîncetate și toate rațiunile își au în El stabilitatea neclintită și dinamismul fără de sfârșit. (Nichita Stithatul)
Dumnezeu este începutul, mijlocul și sfârșitul oricărui bine. (Sfântul Marcu Ascetul)
În Sine, Dumnezeu este Gândire necunoscută, Cuvânt negrăit și Viața necuprinsă. (Sfântul Maxim Mărturisitorul)
Dumnezeu este asemenea unui cerc ale cărui margini nu sunt nicăieri, iar al cărui centru este pretutindeni. (Fericitul Augustin)
A numi pe Dumnezeu nu este nimic altceva decât a arăta prin cuvinte unele din însușirile Sale. (Origen)
Dumnezeu este al tuturor. (Sfântul Ioan Scărarul)
Dumnezeu este iubire. (Sfânta Scriptura)
Fata Mea nu vei putea să Mi-o vezi! (Sfânta Scriptură)
Eu sunt Cel Ce sunt. (Sfânta Scriptură)
Iisus Hristos.
Dumnezeu S-a făcut om, ca omul să poată deveni Dumnezeu. (Sfântul Irineu)
Pentru aceea a venit Hristos în lume, ca să cunoască și să înțeleagă omul cât de mult îl iubește Dumnezeu. (Fericitul Augustin)
Misterul Întrupării Cuvântului poartă în sine semnificația întregii creații sensibile și inteligibile. (Sfântul Maxim Mărturisitorul)
Cuvântul lui Dumnezeu S-a făcut om, pentru ca tu să înveți de la un om cum poate omul deveni dumnezeu. (Sfântul Clement Alexandrinul)
Sfânta Treime nu este prezentă doar în învățătura lui Hristos, ci e lucrătoare în tot ce face El. (pr. Dumitru Stăniloae)
În Hristos locuiește după ființă toată plinătatea Dumnezeirii. (Sfântul Maxim Mărturisitorul)
Dumnezeu era în Hristos, împăcând lumea cu Sine. (Sfântul Maxim Mărturisitorul)
De Tatăl ne apropiem prin Fiul. (Sfântul Atanasie cel Mare)
Iisus Se face ascultător Tatălui, vindecând propria noastră neascultare (…) și devine pentru noi modelul unei ascultări fără de care nu există mântuire. (Sfântul Ioan Damaschin)
Iisus ne-a împăcat, prin Sine, cu Tatăl și între noi. (Sfântul Maxim Mărturisitorul)
În Hristos, Dumnezeu devine părtaș la condiția omului, pentru că acesta să aibă posibilitatea trecerii spre El. (pr. Ion Bria)
Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat și, prin aceasta, a început recapitularea noastră în Sine. (Sfântul Irineu)
N-ar fi fost mântuiți toți oamenii de Hristos, dacă nu i-ar fi luat pe toți asupra sa. (Origen)
La Iisus poți privi, fără să încetezi să-i privești și pe ceilalți. (Cresbron)
Ceea ce și-a asumat Hristos, aceea a și vindecat. (firea umană – n.n.) (Dicton patristic)
Făcâdu-Se om, Cuvântul lui Dumnezeu a umplut de cunoaștere firea umană golită. (Sfântul Maxim Mărturisitorul)
Iisus Hristos, Templul Cuvântului. (Sfântul Ioan Damaschin)
Iisus este Dumnezeu pe pământ și om în cer. (Sfântul Ioan Gură de Aur)
Așa cum, când împreunezi două lumânări, una se vede în cealaltă, tot astfel cred că se întâmplă cu cel care primește înlăuntrul sau pe Domnul Iisus. (Sfântul Chiril al Alexandriei)
(Iisus) … n-a spus nimic fără parabole. (Sfânta Scriptură)
Hristos a ridicat în om chipul dumnezeiesc la deplina lui actualitate, adică la deplina lui comuniune cu Dumnezeu și cu semenii. (pr. Dumitru Stăniloae)
Credința în Hristos, ca Fiu al lui Dumnezeu, este și credința în Sfânta Treime. (Serghei Bulgakov)
Iisus Hristos, ipostasul supremei afecțiuni și rațiuni, intră cu noi într-o comuniune ca de la om la om, într-o legătură interumană, umanizându-ne deplin prin îndumnezeire. (pr. Dumitru Stăniloae)
Iisus Hristos este Noul Adam, Ce înnoiește continuu lumea întreagă. (Sfântul Grigorie Palama)
Natura omenească, prin Hristos, s-a înălțat la cer. (Sfântul Ioan Gură de Aur)
Învierea nu e doar lucrarea firii divine a lui Hristos, ci și a firii Sale umane îndumnezeite. (Hristu Andrutsos)
Hristos S-a întrupat pentru o operă universală, reintegrând și aducând toate lucrurile în Sine. (Sfântul Irineu)
(Prin Hristos) … tot pământul a fost eliberat din întunericul amăgirii. (Sfântul Ioan Gură de Aur)
Iisus Hristos ne sugerează că El este centrul infinit al relațiilor interpersonale, care eliberează omul de sub domnia determinismului și individualismului lumii acesteia, de orice panteism, pentru a-l înălța și introduce în sfera de viață a comuniunii lui Dumnezeu în Treime. (pr. Dumitru Popescu)
Dumnezeu S-a făcut purtător de trup, pentru ca omul să poată deveni purtător de duh. (Sfântul Atanasie cel Mare)
Fiți însetați de Hristos și El vă va împlini cu dragostea Sa. (Sfântul Isaac Sirul)
Un singur Cuvânt a spus Tatăl și anume pe Fiul Său și pe Acesta-L spune mereu în tăcerea veșnică. Și Cuvântul acesta trebuie ascultat în tăcerea sufletului. (Sfântul Ioan al Crucii)
Precum în Adam toți mor, așa și în Hristos toți vor învia. (Sfânta Scriptură)
Cine nu e cu Mine, e împotriva Mea. (Sfânta Scriptură)
Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. (Sfânta Scriptură)
Hristos, Taina lui Dumnezeu. (…) În El locuiește trupește toată plinătatea Dumnezeirii. (Sfânta Scriptură)
Acesta e Omul! (Sfânta Scriptură)
Sfântul Duh.
Sfântul Duh împlinește voința comună a Celor Trei, fiind trimis de Tatăl și transmis de Fiul. ( Sfântul Simeon Noul Teolog)
În Pogorârea Duhului Sfânt este întreaga Treime Care vine spre noi, își face lăcașul în noi. (Paul Evdokimov)
Duhul Sfânt se identifică în chip tainic cu persoanele umane (…). În El, voința lui Dumnezeu nu mai este ceva exterior; ea ne dăruiește harul pe dinăuntru, arătându-Se chiar în persoana noastră, atâta vreme cât voința noastră omenească rămâne în acord cu voința dumnezeiască și conlucrează cu ea, dobândind harul (…). Aceasta este calea îndumnezeirii ajungând la Împărăția lui Dumnezeu adusă în inimi de către Sfântul Duh încă din această viață de acum, căci Sfântul Duh este «ungerea împărătească» așezată peste Hristos și peste toți creștinii chemați să domnească împreună cu El în veacul ce va să fie. Atunci, Această Persoană dumnezeiască necunoscută, Care nu-Și are chipul într-un alt ipostas, Se va arăta în persoanele îndumnezeite: căci mulțimea sfinților va fi chipul Său. (Vladimir Lossky)
Duhul Sfânt nu e absent din nici o făptură și, mai ales, din cele ce s-au învrednicit de rațiune. (Sfântul Maxim Mărturisitorul)
Duhul lui Dumnezeu este susținătorul tuturor lucrurilor, ele neexistând prin sine, ci unele în altele. (pr. Dumitru Popescu)
Sfântul Duh desăvârșește plenitudinea unității în diversitate și a diversității în unitate. (Olivier Clement)
Iisus ne-a descoperit adevărul, iar Duhul ne călăuzește la el. (Patriarhul Fotie)
El le călăuzește pașii celor slabi, îi face mai buni pe cei ce se străduiesc și îi luminează pe cei care se purifică. (Sfântul Vasile cel Mare)
De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în Împărăția lui Dumnezeu. (Sfânta Scriptură)