Noua lege a salarizării, aplicată din data de 1 iulie a.c., face atractive slujbele din administrația publică, mai ales că angajatorii din mediul privat au dificultăți serioase în a ține pasul cu creșterile salariale. Avem în vedere că la majoritatea firmelor din județul Suceava cei mai mulți angajați cu studii superioare au salarii între 1.500-2.000 de lei, în timp ce în administrația publică locală această sumă o primește un muncitor necalificat sau un paznic fără prea mare vechime în muncă. Luăm ca exemplu salariile de la Primăria orașului Salcea, unde, după noua lege a salarizării, cele mai mici salarii, de 2.900 de lei brut (2.034 de lei net), le au muncitorii necalificați și doi paznici. Ne referim la salariile brute pentru că toate contribuțiile sociale se plătesc la bugetul de stat raportat la aceste venituri.
Cel mai mare salariu dintr-o primărie este stabilit de lege pentru primar, pe baza unui coeficient care se înmulțește cu salariul minim pe economie în plată la momentul adoptării legii. Pentru primarul unui oraș cu 10.001 până la 20.000 de locuitori, cum este și Salcea, Legea nr. 153/2017 spune că acest coeficient este 6. Asta face ca primarul să aibă un salariu brut de 8.700 de lei. Salariul viceprimarului acestei categorii de orașe are coeficient 5, de unde rezultă un salariu brut de 7.250 lei. Acolo unde sunt proiecte cu finanțare europeană în implementare, același act normativ stipulează imperativ că salariile se majorează cu 25%.
Pentru angajații din aparatul propriu al primăriei, salariile s-au stabilit după consultări cu reprezentanții salariaților, respectând câteva principii prevăzute de lege. Printre acestea se numără principiul nediscriminării, în sensul instituirii unui tratament egal cu privire la personalul din sectorul bugetar care prestează aceeași activitate și are aceeași vechime în muncă și în funcție; principiul egalității, prin asigurarea de salarii de bază egale pentru muncă cu valoare egală; principiul importanței sociale a muncii, în sensul că salarizarea personalului din sectorul bugetar se realizează în raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activității și nivelul studiilor.
Nici un angajat nu poate avea salariu mai mare ca șeful său
De asemenea, trebuie respectat principiul stimulării personalului din sectorul bugetar, în contextul recunoașterii și recompensării performanțelor profesionale obținute, pe baza criteriilor stabilite potrivit legii și regulamentelor proprii; principiul ierarhizării, pe verticală, cât și pe orizontală, în cadrul aceluiași domeniu, în funcție de complexitatea și importanța activității desfășurate; principiul transparenței mecanismului de stabilire a drepturilor salariale, în sensul asigurării predictibilității salariale pentru personalul din sectorul bugetar. La negocieri cel mai mic salariu care se ia în calcul este cel minim pe economie în plată, respectiv 1.450 de lei, iar cel maxim este salariul viceprimarului. Potrivit noii legi, nici un subordonat nu poate avea un salariu mai mare decât șeful. Salariile au fost aprobate în consiliile locale, iar la acestea se aplică tranșele de vechime, în număr de 5, care pot majora salariile cu până la 22,5%. Aceasta face să existe diferențe foarte mari între primării, la aceleași funcții.
Un alt principiu care a trebuit respectat la aplicarea legii a fost cel de încadrare în plafonul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, stabilite în condițiile legii.
Exemplificând tot cu angajații Primăriei Salcea, consilierul juridic și referenții superiori au un salariu brut de 6.525 de lei, iar angajați cu studii medii, precum consilierul personal al primarului, doi referenți superiori sau bibliotecare, au salarii brute de 6.090 de lei. Salariile nete ale acestor angajați ai Primăriei Salcea sunt de 4.272 lei. Muncitorii calificați și paznicii cu vechime au salarii brute de 3.480 lei și nete de 2.441 lei.
Coeficienții corespunzători indemnizațiilor pentru persoanele alese în funcție potrivit prevederilor Constituției României
Nr. crt | Funcția | Coeficient | |
PRIMARII ȘI CONSILII | |||
1. | Primar general al Capitalei | 10,00 | |
2. | Viceprimar al Capitalei | 9,00 | |
3. | Președinte al consiliului județean | 9,00 | |
4. | Vicepreședinte al consiliului județean | 8,00 | |
5. | Primar municipiu reședință de județ | 9,00 | |
6. | Primar al sectoarelor municipiului București | 9,00 | |
7. | Primar oraș/municipiu (peste 100.001) | 7,50 | |
8. | Primar oraș/municipiu (cu 50.001 până la 100.000 locuitori) | 7,00 | |
9. | Primar oraș/municipiu (cu 20.001 până la 50.000 locuitori) | 6,50 | |
10. | Primar comună (cu 20.001 până la 50.000 locuitori) | 6,00 | |
11. | Primar oraș (cu 10.001 până la 20.000 locuitori) | 6,00 | |
12. | Primar comună (cu 10.001 până la 20.000 locuitori) | 5,50 | |
13. | Primar oraș (până la 10.000 locuitori) | 5,50 | |
14. | Primar comună (cu 5.001 până la 10.000 locuitori) | 5,00 | |
15. | Primar comună (cu 3.001 până la 5.000 locuitori) | 4,50 | |
16. | Primar comună (până la 3.000 locuitori) | 4,00 | |
17. | Viceprimar municipiu reședință de județ | 8,00 | |
18. | Viceprimar al sectoarelor municipiului București | 8,00 | |
19. | Viceprimar oraș/municipiu (peste 100.001) | 6,50 | |
20. | Viceprimar oraș/municipiu (cu 50.001 până la 100.000 locuitori) | 6,00 | |
21. | Viceprimar oraș/municipiu (cu 20.001 până la 50.000 locuitori) | 5,50 | |
22. | Viceprimar comună (cu 20.001 până la 50.000 locuitori) | 5,00 |