Un cifarom care transporta aproape 15 tone de beton s-a răsturnat sâmbătă dimineață pe calea ferată care face legătura dintre gările Șcheia și Burdujeni. Din această cauză, circulația feroviară dintre Moldova și Ardeal a fost blocată mai bine de trei ore.
Incidentul s-a petrecut în jurul orei 9.30, când șoferul cifaromului, Nelu Cojocaru, a făcut o manevră imprudentă și s-a trezit la 90 de grade față de poziția firească.
„Am dat cu spatele și iarba era alunecoasă. M-a furat și m-a tras în șanț și apoi m-am răsturnat”, a povestit Nelu Cojocaru, șoferul autobetonierei.
Din fericire, acesta a scăpat doar cu o sperietură zdravănă. În timp ce șoferul ieșea din cabină și încerca să-și explice cum s-a răsturnat, colegii săi au sunat la 112 pentru a anunța evenimentul și pentru a cere oprirea circulației feroviare. Chiar dacă mastodontul nu era căzut efectiv peste șine, trenurile nu ar fi putut trece deoarece cifaromul se afla în gabaritul căii ferate.
Peste 70 de călători, blocați în trenuri
Ca urmare a acestui incident, două trenuri au fost oprite pe traseu. Deoarece pe acest tronson nu există cale ferată dublă, responsabilii CFR au fost nevoiți să întrerupă temporar circulația.
Trenul accelerat 1.859, care circulă între Iași și Vatra Dornei, a rămas în Gara Burdujeni, în timp ce trenul personal 5.702, care circulă între Ilva Mică și Suceava, a staționat la Stroiești. Reprezentanții Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” SA care au venit la Șcheia au declarat că în cele două trenuri se aflau peste 70 de călători, dintre care și aproape 20 de copii. Traficul feroviar a revenit la normal abia în jurul orei 13.00, la mai bine de trei ore și jumătate de la producerea incidentului.
Ridicarea cifaromului, o adevărată aventură
Ridicarea cifaromului din gabaritul căii ferate s-a dovedit o adevărată aventură. Încărcătura de 6 mc de beton, care înseamnă aproximativ 15 tone, plus greutatea proprie a autobetonierei le-au creat probleme celor care au muncit la ridicare. După ce reprezentanții CFR au întrerupt alimentarea cu energie electrică din firul de contact, peste cifarom au fost trecute mai multe șufe, iar o wolla a încercat să ridice autobetoniera. Fără succes, cifaromul era mult prea greu, iar, în plus, iarba făcea ca wolla să patineze.
La fața locului a fost chemată o altă wolla, de capacitate mult mai mare, iar între timp reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență Suceava au încercat, cu ajutorul unor perne pneumatice, să ridice puțin cifaromul pentru a permite introducerea altor șufe. Nici această operațiune nu a avut prea mult succes.
Cea de-a doua wolla a ajuns și ea, iar tentativa de a trage cifaromul a avut același efect: zero. Următoarea încercare s-a dovedit și cea corectă. Wolla de capacitate mare a trecut calea ferată și a ridicat cifaromul cu cupa, iar din partea opusă wolla de capacitate mică și un camion au tras de șufe autobetoniera. Minunea s-a întâmplat, iar cifaromul a fost readus în poziția firească.
O luptă de trei ore s-a terminat cu înfrângerea „fiarei” cu burta plină de beton.