CSM a avizat favorabil proiectul de HG conținând Strategia națională pentru siguranță rutieră 2011-2020, însă a respins propuneri, una vizând imprescriptibilitatea proceselor verbale de contravenție, iar cea de-a doua crearea de instanțe specializate în judecarea de spețe generate de accidente.
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a avizat favorabil dar cu observații și propuneri „proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Strategiei naționale pentru siguranță rutieră 2011-2020 și a Programului de Acțiuni Prioritare pe perioada 2011-2020 de implementare a Strategiei naționale pentru siguranță rutieră 2011-2020”.
În strategia asumată de Executiv se propune, între altele, introducerea tichetului de contravenție, care să însoțească permisul de conducere și care să aibă drept scop „evidențierea sancțiunilor contravenționale achitate”. Lipsa acestui tichet în sine ar fi urmat să dovedească neachitarea amenzii, Guvernul propunând chiar suspendarea dreptului de a conduce până la plata amenzilor, acestea urmând, totodată, în intenția Guvernului, să devină imprescriptibile.
„Analizând această propunere, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a apreciat că obiectivul urmărit de Strategia națională pentru siguranță rutieră 2011-2020 vizând eliminarea prescrierii proceselor verbale are în vedere prescripția executării sancțiunii amenzii contravenționale. Prin urmare, această măsură este de natură să creeze un cadru sancționator mai sever în cazul executării sancțiunii contravenționale față de aplicarea acesteia. Or, ca și prescripția răspunderii contravenționale, prescripția executării este justificată prin anihilarea eficienței sancțiunii aplicate dacă nu a fost executată o perioadă de timp. În acest context, Plenul a apreciat că îmbunătățirea gradului de colectare a amenzilor contravenționale nu justifică propunerea imprescriptibilității procesului verbal”, se precizează într-un comunicat de presă de marți al CSM.
Prin programul de acțiuni prioritare propus de Guvern pentru perioada 2011-2020 se mai intenționează crearea unor instanțe judecătorești specializate în domeniul circulației rutiere, precum și îmbunătățirea practicii judiciare prin pregătirea magistraților pentru înțelegerea corectă a aspectelor, altele decât cele juridice, referitoare la accidentele rutiere.
„Față de inițiativa creării unor instanțe specializate în domeniul circulației rutiere, Plenul Consiliului a apreciat că măsura nu este oportună, întrucât domeniul nu presupune o strictă specializare a judecătorilor, iar natura și numărul cauzelor având acest obiect nu impun existența unor instanțe specializate. Cât privește propunerea de pregătire a magistraților, aceasta poate face obiectul programelor de pregătire profesională a magistraților în condițiile în care se va aprecia oportun”, scriu reprezentanții CSM .