CSM propune modificarea legilor magistraților pentru a permite ocuparea posturile vacante de la ICCJ



Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) propune modificarea legilor privind statutul magistraților și de organizare judiciară, pentru a ocupa posturile vacante de la Înalta Curte de Casație și Justiție, unde, de exemplu, la Secția penală sunt 20 la sută din locuri neocupate.
CSM propune modificarea și completarea Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor și a Legii 304/2004 privind organizarea
judiciară, în legătură cu promovarea în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație si Justiție (ICCJ).
Astfel, având în vedere necesitatea de a institui garanțiile de obiectivitate în procedura promovării în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație si Justiție, constând în principal în introducerea unei etape de evaluare și verificare a pregătirii profesionale a candidaților, desfășurată la nivelul instanței supreme, văzând că termenul de 10 zile prevăzut în art. 52 alin. (4) din Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor nu permite realizarea în termen a evaluării și verificării pregătirii profesionale a candidaților, ținând seama de necesitatea de a reglementa, în mod transparent, criteriile obiective care stau la baza promovării în funcția de judecător la ICCJ, luând în considerare faptul că, în prezent, există un număr mare de posturi vacante de judecător la Înalta Curte de Casație si Justiție, în special la nivelul Secției penale a instanței supreme, în cadrul căreia au devenit vacante, în ultimele luni, 20 la sută dintre posturile de judecător, situație extraordinară care împiedică funcționarea în condiții de normalitate a Înaltei Curți de Casație si Justiție și, îndeosebi, a Secției penale a instanței supreme, față de necesitatea funcționării, la întreaga capacitate, a Înaltei Curți de Casație si Justiție, ca instanță supremă a României, si ținând cont de necesitatea îndeplinirii urgente a obligațiilor care îi revin în baza Mecanismului de cooperare si verificare instituit la 13 decembrie 2006 de către Comisia Europeană (Decizia Comisiei 2006/928/CE din 13 decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare si de verificare a progresului realizat de România în vederea atingerii anumitor obiective de referință specifice în domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei împotriva corupției, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din 14 decembrie 2006), CSM propune modificarea celor două legi
CSM susține modificarea legislativă ținând seama de Decizia Curții Constituționale nr. 866/2006, prin care dispozițiile art. 52 alin. (1) din Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor, au fost declarate neconstituționale în partea care condiționează promovarea în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație si Justiție de îndeplinirea funcției de judecător în ultimii 2 ani, impunând includerea referirii si la îndeplinirea funcției de procuror în ultimii 2 ani, luând în considerare faptul că funcția de prim-magistrat-asistent al Înaltei Curți de Casație si Justiție a devenit vacantă la data de 1 martie 2011, iar numărul redus al persoanelor care îndeplinesc, în prezent, condiția privind vechimea în funcția de magistrat-asistent sef prevăzută în art. 67 alin. (1) din Legea 303/2004 privind statutul magistraților, împiedică existența unei competiții reale la concursul pentru promovarea în funcția de prim magistrat-asistent, întrucât atât procedura de promovare în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație si Justiție, cât si procedura de promovare în funcția de prim-magistrat-asistent al instanței supreme constituie proceduri care urmează să se desfășoare după asigurarea cadrului legal corespunzător, Art. I – Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor.
CSM propune să se modifice articolul 52, alineatul (1), din Legea 303, în sensul: „(1) Promovarea în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație și
Justiție se face de către Consiliul Superior al Magistraturii, dintre persoanele care au îndeplinit funcția de judecător ori procuror în ultimii doi ani la
tribunale sau curți de apel ori, după caz, la parchetele de pe lângă aceste instanțe, au obținut calificativul „foarte bine” la ultima evaluare, nu au fost
sancționați disciplinar, s-au remarcat în activitatea profesională si au o vechime în funcția de judecător sau procuror de cel puțin 12 ani. CSM vrând ca legea să precizeze și funcția de procuror, actuala prevedere se referă doar la judecători.
La articolul 52, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins: „(4) Judecătorii si procurorii care îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1) îsi pot depune candidaturile pentru funcția de judecător la Înalta Curte de Casație si Justiție, în termen de 30 de zile de la publicarea postului vacant, la colegiul de conducere al Înaltei Curți de Casație si Justiție, care le analizează si le înaintează Consiliului Superior al Magistraturii, însoțite de un raport consultativ asupra promovării si de o recomandare motivată cu privire la candidat, în termen de 20 de zile de la expirarea termenului de 30 de zile, față de prevederea actuală „însoțite de un raport consultativ asupra promovării, în termen de zece zile de la primire” – propune CSM.
După articolul 52, se introduc cinci noi articole, articolele 52 indice 1 – 52 indice 5, cu următorul cuprins: „Art. 52 indice 1 – Candidaturile pentru funcția de judecător la Înalta Curte de Casație si Justiție se depun cu precizarea postului pentru care se candidează, însoțite de următoarele documente: a) declarațiile prevăzute la art. 48 alin. (10) si (11); b) opinia majoritară motivată a judecătorilor sau, după caz, a procurorilor din cadrul secției instanței ori parchetului la care își desfăsoară activitatea candidatul, adoptată prin vot deschis; c) documentele prevăzute în Regulamentul privind organizarea si
funcționarea administrativă a ICCJ”.
Art. 52 indice 2 – (1) În vederea evaluării si verificării pregătirii profesionale a candidaților, la nivelul fiecărei secții a ICCJ pentru care au fost depuse candidaturi, se constituie câte o comisie formată din trei membri, judecători care își desfășoară activitatea în cadrul secției respective, în baza acordului liber exprimat. (2) Comisiile de evaluare si verificare a pregătirii profesionale sunt numite prin Hotărâre a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea colegiului de conducere al ICCJ.
Art. 52 indice 3 – Evaluarea si verificarea pregătirii profesionale a fiecărui candidat se face de către comisia constituită la nivelul secției Înaltei Curți de
Casație si Justiție pentru care a fost depusă candidatura, pe baza documentelor prevăzute la art. 521 si a unui interviu, potrivit procedurii stabilite în Regulamentul privind organizarea si funcționarea administrativă a ICCJ.
Art. 52 indice 4 – (1) Criteriile obligatorii pe baza cărora este evaluată condiția prevăzută la art. 52 alin. (1), potrivit căreia candidatul s-a remarcat în activitatea profesională, sunt: a) specializarea într-un anumit domeniu al dreptului, în funcție de secția pentru care candidează; b) activitatea profesională desfăsurată sub aspect calitativ; c) activitatea profesională desfăsurată sub aspect cantitativ; d) respectarea normelor de etică si deontologie profesională; e) implicarea candidatului în apărarea si promovarea valorilor fundamentale ale justiției. (2) Criteriile facultative pe baza cărora este evaluată activitatea profesională a candidatului sunt: a) participarea la forme aprofundate de pregătire, în țară sau în străinătate, inclusiv titlul de doctor în drept sau doctorat în desfăsurare, întru-un domeniu al dreptului corespunzător secției Înaltei Curți de Casație si Justiție pentru care candidează; b) activitatea didactică si/sau de cercetare, precum si activitatea publicistică într-un domeniul al dreptului corespunzător secției Înaltei Curți de Casație si Justiție pentru care candidează. (3) Elementele care vor fi avute în vedere de comisia de evaluare si verificare a pregătirii profesionale la analizarea criteriilor prevăzute la alin. (1) si (2) se stabilesc prin Regulamentul privind organizarea si funcționarea administrativă a Înaltei Curți de Casație si Justiție.
Art. 52 indice 5 – (1) La finalizarea activității de evaluare si verificare a pregătirii profesionale, comisia constituită la nivelul secției întocmeste un raport consultativ asupra promovării, pe care îl înaintează, spre aprobare, colegiului de conducere al ICCJ. (2) Raport consultativ asupra promovării trebuie să fie motivat si să cuprindă constatările si concluziile comisiei de evaluare si verificare a pregătirii profesionale cu privire la fiecare dintre aspectele supuse evaluării. (3) Colegiul de conducere al ICCJ aprobă raportul consultativ asupra promovării întocmit de comisie si emite, pe baza acestuia, o recomandare motivată cu privire la candidatul respectiv. (4) Raportul consultativ asupra promovării împreună cu recomandarea motivată se înaintează Consiliului Superior al Magistraturii în termenul de 20 de zile prevăzut la art. 52 alin. (4)”.
CSM porpune modificarea articolul 67, alineatul (1), în sensul: „(1) Prim-magistratul-asistent este promovat dintre magistrații asistenți șefi cu o vechime de cel puțin un an în această funcție”.
Actuala prevedere spune că „(1) Prim-magistratul-asistent este promovat dintre magistrații-asistenți șefi cu o vechime de cel puțin 4 ani în această funcție”.
CSM propune și modificarea Art. II din Legea 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată în Monitorul Oficial 827 din 13 septembrie 2005, în sensul că la articolul 29 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins: „analizează candidaturile depuse pentru funcția de judecător la ICCJ, aprobă raportul consultativ asupra promovării, emite recomandarea motivată cu privire la candidat si le înaintează Plenului Consiliului Superior al Magistraturii”.
La articolul 29 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, litera b indice 1, cu următorul cuprins: „propune Consiliului Superior al Magistraturii comisiile de evaluare si verificare a pregătirii profesionale, care întocmesc raportul consultativ asupra promovării în funcția de judecător la Înalta Curte de
Casație si Justiție”.