Consiliul Superior la Magistraturii arată într-un Raport privind starea justiției că, în fiecare an, justiția română a înregistrat un deficit al posturilor de judecător și procuror necesare pe de o parte, și ocupate efectiv pe de altă parte.
Exceptând anul 2005 în ceea ce privește parchetele, și anul 2009 atât în cazul instanțelor cât și al parchetelor, în perioada 2005 – 2010, numărul judecătorilor și procurorilor intrați în sistem a fost mai mare decât al celor care au ieșit din sistem.
„Situația înregistrată la nivelul anului 2005 la parchete și, în anul 2009, atât la instanțe cât și la parchete, când numărul intrărilor nu a acoperit cel puțin ieșirile, a avut drept cauză pensionările masive intervenite în acești ani, generate de instabilitatea legislativă și amenințările de afectare negativă a dreptului la pensie a magistraților”, se arată în documentul citat.
Prin procedurile derulate în cursul anului 2010, la nivelul CSM s-a reușit diminuarea numărului posturilor vacante atât la instanțe cât și la parchete, astfel: de la 558 posturi vacante de judecător la începutul perioadei de referință, la 435 de posturi vacante la sfârșitul anului 2010 și de la 621 de posturi vacante de procuror la începutul anului 2010, la 482 de astfel de posturi la finele perioadei.
De altfel, spune CSM, se remarcă faptul că la instanțe a fost cel mai mare număr din ultimii șase ani de magistrați intrați în sistem, și cel mai mic număr de judecători pensionați.
„Cu toate acestea, 31% dintre instanțe și 32% dintre parchete au înregistrat, în cursul anului 2010, o încărcătură pe judecător/procuror peste media la nivel național, ceea ce conduce la concluzia că necesarul de resurse umane din sistem este mult mai mare, prin raportare la creșterea semnificativă de activitate înregistrată în perioadele anterioare la nivelul tuturor gradelor de jurisdicție”, susține CSM.
Dar, precizează CSM, o strategie de resurse umane eficientă este imposibil de alcătuit cât timp nu este finalizat studiul de impact cu privire la intrarea în vigoare a noilor coduri, aflat în derulare la Ministerul Justiției, și cât timp dinamica legislativă nu se stabilizează.
„Este însă de anticipat nevoia unei redistribuiri a posturilor de judecător sau procuror ori, după caz, majorarea numărului de posturi la instanțe și parchete. De asemenea, este inadmisibilă funcționarea și finanțarea unor judecătorii și parchete cu volum extrem de mic de activitate. Desființarea acestora – aspect monitorizat și în cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare al Comisiei Europene – ar permite o realocare a posturilor de judecător/procuror din schemele respectivelor instanțe/parchete, dar încă nu există voința politică în acest sens”, explică CSM.
În ce privește principala modalitate de admitere în magistratură, CSM subliniază că, în perioada 25 iunie – 24 septembrie 2010, a fost organizat concursul de admitere la Institutul Național al Magistraturii, pentru ocuparea unui număr de 200 de locuri de auditori de justiție (cursanți INM), fiind însă declarați admiși doar 68 de candidați.
Având în vedere rezultatele obținute la concursul de la sfârșitul anului trecut, CSM a decis organizarea unui nou concurs de admitere la Institutul Național al Magistraturii, în perioada ianuarie-februarie 2011, apreciind că se impune și reglementarea posibilității organizării mai multor concursuri de admitere la INM în cursul unui an (sens în care a fost sesizat ministrul Justiției cu propunerea de modificare corespunzătoare a legii).
Concursul de admitere la INM a fost organizat pentru o sută de posturi de auditori de justiție (50 procurori și 50 judecători), ocupate integral, noua generație de auditori de justiție începând cursurile în cadrul INM în 28 februarie 2011.