CSA: Distribuitorii de piese auto nu sunt afectați de colaborările dintre asigurători și service-uri



Convențiile dintre asigurătorii RCA și unitățile de service auto nu le pot împiedică pe acestea din urmă să achiziționeze piese de schimb în scopul revânzării pentru repararea avariilor din accidente la vehiculele asigurate, potrivit CSA, în replică la acuzațiile lansate de o asociație de profil.
„Subliniem faptul că încheierea convențiilor de colaborare dintre societățile de asigurare și unitățile reparatoare nu îngrădește sub nicio formă dreptul păgubitului de a efectua reparațiile în orice unitate reparatoare dorește, indiferent dacă aceasta are sau nu încheiată o convenție de colaborare cu societatea de asigurare, și nici posibilitatea achiziționării pieselor de schimb și materialelor de la orice unitate de specialitate”, se arată într-un comunicat al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) remis MEDIAFAX.
De asemenea, utilizarea convențiilor de colaborare nu îngrădește nici dreptul unităților reparatoare independente de a achiziționa piese de schimb în scop de revânzare, deoarece prevederile unui contract comercial, așa cum este și convenția de colaborare, se aplică doar părților semnatare care au agreat termenii și condițiile contractului, nu și în relațiile cu terțe persoane, se precizează în comunicatul CSA.
Replica CSA survine unei ședințe a Consiliului instituției, care a analizat scrisoarea deschisă transmisă presei luni, 5 septembrie, de Asociația Distribuitorilor de Piese Auto din România, concluziile autorității de reglementare fiind argumentate de prevederile legale în vigoare specifice domeniului asigurărilor.
În documentul transmis de ADPAR, asociația a acuzat societățile care practică asigurări de răspundere civilă auto (RCA) că valorifică în interesul lor obligația pe care o au în ceea ce privește plata despăgubirilor către asigurați, și a sesizat în acest sens Consiliul Concurenței și CSA.
„Deși legea stabilește că despăgubirile se plătesc de către asigurător persoanelor păgubite ori unităților reparatoare, companiile de asigurări au stabilit alte reguli și practici de plată, contrar prevederilor legale, care au afectat piața pieselor auto. Astfel, service-urile independente, chiar și agreate, sunt împiedicate de asigurători să achiziționeze piese de schimb în scop de revânzare pentru repararea avariilor produse prin accidente la autovehiculele asigurate, activitatea acestor unități fiind limitată la servicii de reparații și manipulare piese de schimb”, se arăta într-un comunicat al ADPAR remis MEDIAFAX în 5 septembrie.
Reprezentanții ADPAR susțin că asigurătorii cumpără piese ca intermediari, emițând fără drept comenzi în numele asiguraților către anumiți distribuitori agreați de companiile respective.
„Achiziționarea pieselor de schimb este controlată de asigurători prin intermediul unor platforme informatice specializate cu baze de date, iar aceștia achită contravaloarea pieselor de schimb direct distribuitorului agreat, eludându-se astfel legea care stabilește ca plățile să se efectueze către asigurat ori unitatea reparatoare, tocmai pentru a se preveni un comportament inadecvat al asigurătorilor sau o depășire a obiectului de activitate al acestora, care este strict limitat de lege”, se menționa în comunicat.
Potrivit CSA, plata părții din despăgubire aferentă pieselor auto înlocuitoare poate fi făcută de societățile de asigurare direct către furnizorii de piese, nefiind încalcate prevederile legale privind activitatea de asigurare, pentru că piesele sunt utilizate în cadrul activității de lichidare a daunelor (adică soluționarea dosarelor de daună) și nu în scop comercial (obținerea de profit din revânzarea lor).
„În vederea soluționării dosarelor de daună, societățile de asigurare și unitățile reparatoare folosesc de foarte mult timp convenții de colaborare, care sunt contracte comerciale încheiate de comun acord de către părțile semnatare, cu termeni și condiții de lucru și decontare negociate de acestea. Întrucât despăgubirile plătite se reflectă direct proporțional în primele de asigurare pe care asigurații trebuie să le plătească și având în vedere contextul economic nefavorabil din ultimii ani, societățile de asigurare au luat decizia de a controla mai riguros costurile cu despăgubirile, cu respectarea cadrului legal și fără ca drepturile păgubiților să fie afectate în vreun fel”, se mai spune în comunicatul CSA.
Una dintre aceste măsuri a fost extinderea colaborării și cu furnizorii de piese, prin încheierea de convenții de colaborare cu unitățile reparatoare și/sau distribuitorii de piese, care stabilesc condițiile de colaborare și decontare între părțile semnatare.
Conform legislației, proprietarul unui autovehicul avariat în urma unui accident auto are la dispoziție trei modalități modalități de despăgubire în temeiul unei asigurări obligatorii RCA.
Astfel, el se poate adresa unei unități reparatoare cu care societatea de asigurare nu are încheiată o convenție. În acest caz, plata se face în termenul prevăzut de normele emise de CSA, respectiv de maximum 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii și cuantificării daunei.
De asemenea, el se poate adresa unei unități reparatoare care are convenție încheiată cu societatea de asigurare. În această situație, colaborarea dintre societatea de asigurare și unitatea reparatoare se face în condițiile convenției, iar decontarea se face la termenele agreate de comun acord și care pot fi mai mari decât cel termenul prevăzut de norme, respectiv maximum 10 zile.
A treia modalitate constă în solicitarea de către păgubit a încasării despăgubirilor înainte de efectuarea reparațiilor, sume pe care le poate utiliza ulterior pentru a efectua reparațiile unde dorește și care sunt suficiente în acest scop deoarece societatea de asigurare este obligată să calculeze valoarea despăgubirilor la nivelul prețurilor practicate de unitățile de specialitate.
„Utilizând această modalitate de încasare a despăgubirii înainte de efectuarea reparațiilor, prevăzută de normele CSA, păgubitul nu va mai avea nicio grijă legată de eventuale probleme de decontare între societatea de asigurare și unitatea reparatoare”, se mai arată în comunicatul instituției.
CSA amintește și de posibilitatea ca păgubiții care se consideră prejudiciați de către societățile de asigurare să se adreseze instituției cu o reclamație.
„Cu toate că sunt informați cu privire la acest drept, numărul de reclamații referitoare la asigurările RCA primite de CSA în anul 2010 a reprezentat numai 1,5% din numărul de dosare de daune avizate de societățile de asigurare la nivel național, fapt care arată că nemulțumirile păgubiților sunt cazuri izolate și nu reprezintă nicidecum un fenomen”, potrivit CSA.
Prin scrisoarea transmisă presei, reprezentanții ADPAR susțin că prin procedura stabilită de asigurători, aceștia au impus distribuitorilor agreați plata unor taxe pe volumul achizițiilor achitate de asigurători, reduceri masive de preț, plata unor servicii, ajungându-se să se pretindă comisioane și pentru termenul de plată al pieselor de schimb livrate de distribuitori, cu toate că despăgubirea se plătește în maximum zece zile de la data depunerii ultimului document necesar pentru cuantificarea daunei.
„Practicile ilegale ale asigurătorilor duc la eliminarea unităților reparatoare independente de pe piața pieselor auto, împiedică accesul pe piață al distribuitorilor de piese, controlul prețurilor pieselor și manoperei, condiționarea încheierii contractelor de plată a unor comisioane/bonusuri sau prestații, și împiedicarea păgubitului de a își alege unitatea reparatoare dorită”, se mai arata în comunicatul ADPAR.
În replică, Consiliul CSA a solicitat reprezentanților ADPAR să prezinte dovezi concrete în sprijinul afirmațiilor făcute.
„În eventualitatea în care părțile semnatare ale convenției de colaborare negociază discounturi ale sumelor plătite de societatea de asigurare, acest lucru nu înseamnă obținerea de venituri de către societatea de asigurare”, se mai spune în comunicatul CSA.
Anul trecut, primele subscrise de asigurători au însumat 8,31 miliarde de lei, în scădere cu 6,3% față de 2009, pe fondul regresului segmentului de asigurări de generale cu 8,3%, la 6,64 miliarde de lei.
Veniturile din polițe auto (RCA și CASCO) reprezintă 74,5% din subscrierile la nivelul asigurărilor generale.
Pe parte de despăgubiri, indemnizațiile pentru polițele auto au însumat 4,14 miliarde de lei și au avut o pondere de 86,3% din totalul plăților către păgubiți pe sectorul asigurărilor generale.