La Galeria de Artă „Ion Irimescu” din municipiul Suceava a avut loc vineri vernisajul expoziției cu dublu generic „Cruciada electorală” sau „Cavalcada partidelor”, a artistului plastic sucevean Constantin Ungureanu BOX.
Un univers parodic
Vernisajul, care a constituit finalul happening-ului creativ pe care Constantin Ungureanu BOX l-a desfășurat sub sigla Partidului Verde, cu deviza „Verde peste tot!”, în intervalul 1 – 8 iunie a.c., le-a permis participanților accesul în universul parodic al unei expoziții care, în ansamblul ei, este o operă de artă indivizibilă, cu specificitatea contextului în care a fost prezentată.
Lucrarea de mari dimensiuni, care reunește în lectura ansamblului o compoziție dinamică (prin care artistul atrage atenția publicului asupra confruntării politice din campania electorală, confruntare în care lupta partidelor din contemporaneitate este transpusă în perioada medievală, în vremea desfășurării cruciadelor), încadrată orizontal de două șiruri de peisaje cu cromatică violentă și susținută vertical de coloane cu serii de portrete expresive (portrete care acoperă și tavanul galeriei), este provocatoare atât prin mesaj, cât și prin anumite secvențe vizuale.
Sub zodia estetică a barocului
Constantin Ungureanu BOX, care, așa cum a remarcat la deschidere conf. univ. dr. Sabina Fînaru, „are o preferință pentru infernal, care se situează sub zodia estetică a barocului”, și-a însoțit compoziția cu „personaje multiplicate” („o colcăială, o viermuială, o mișcare larvară”), care înglobează cadre în care personajele „glisează între miraculos și absurd prin contaminarea cu alte regnuri”, cu peisaje în care „tușele și culorile tari” accentuează „izvodirea vegetală din energiile ascunse ale universului”.
Prin această punere în scenă, „politicul este proiectat în peisaj”, ansamblul creat fiind puternic contrapunctat cu portrete, unele dintre ele grotești („chipuri de asceți înfășurați în barbă”), măști care creează o „senzație de stranietate”.
O discretă idee ecologică
Prof. univ. dr. Gheorghe Macarie a remarcat „monumentalitatea expoziției”, subliniind faptul că prin dinamism, varietate și lipsă de frontiere („nu vedem nici o ramă”) între lucrările de diverse genuri (peisaje, portrete…care alcătuiesc ansamblul) „suntem în plină epocă barocă”. De fapt, așa cum a accentuat el, aceste lucrări care „se asociază…nu sunt tablouri înșiruite într-o expoziție”, ci elementele unui ansamblu care circumscrie „o singură operă de artă”.
Impresionat de compoziția narativă (scenele de luptă cu cavaleri înzăuați), care duce cu gândul la Tapiseria de la Bayeux sau, mai aproape de noi, la Cavalcada de la Pătrăuți, profesorul și criticul de artă ieșean a evidențiat o serie de elemente compoziționale („sirenele cu nimb crucifer”, opoziția dintre petele cromatice din peisaj în care „linia s-a topit în culoare”), observând prezența „unei discrete idei ecologice”, a unui „dialog între natură și ființa umană.
„O clipă suspendată între ceea ce a fost și ceea ce va urma”
Apreciindu-l pe Constantin Ungureanu BOX ca fiind „un peisagist și un portretist de primă mână” și recomandându-i să fie „mai statornic cu acest gen de lucrări” (în sensul executării lucrărilor cu materiale rezistente în timp, nu cu pastel pe hârtie în astfel de formule nerecuperabile), Gheorghe Macarie a concluzionat că avem de-a face cu o „expoziție – laborator”, care este „o clipă suspendată între ceea ce a fost și ceea ce va urma”, în creația artistului sucevean. Un eveniment artistic cu care Constantin Ungureanu BOX, „un nimeni – cum s-a autoprezentat el – care poartă totuși un nume”, a marcat sfârșitul campaniei pentru alegerile locale, luptă politică în care a fost implicat și artistul care a figurat pe lista candidaților Partidului Verde pentru Consiliul Județean Suceava.