Companiile românești își revizuiesc structura costurilor și a personalului și vor realiza disponibilizări ca urmare a crizei financiare internaționale, dar pentru unele firme, mai ales pentru cele care ocupă poziții de lider pe piață, situația ar putea crea noi oportunități, cred oamenii de afaceri. „Liderii de piață vor reuși să treacă de această criză. Firmele medii și mici vor fi însă cele mai afectate. Cert este că toată lumea își revizuiește structura costurilor și structura personalului, și astfel vom avea și disponibilizări. Șomajul nu este însă un lucru rău, companiilor vor avea o bază de selecție mai mare a personalului. Și de când nu s-a mai vorbit în țara asta de șomaj?”, a declarat, luni, Dragoș Dinu, consultant în cadrul companiei farmaceutice A&D Pharma, la prezentarea primei ediții a catalogului Who’S Who in Business Romania 2008 – Cei mai importanți 1.000 de oameni din Business realizat de Ziarul Financiar.
Dinu a arătat că sunt companii care se gândesc la restructurări, pe fondul reducerii vânzărilor în anumite domenii.
„Trebuie să ne recalibrăm așteptările. Am intrat în contact cu mai mulți oameni de afaceri și sunt companii care se gândesc la restructurare. Dacă scad vânzările de automobile, vor fi dealeri de mașini din România care vor fi afectați, la fel și în imobiliare, iar această situație se poate întâmpla în mai multe domenii”, a afirmat Dinu.
Criza financiară este considerată de oamenii de afaceri prezenți la lansarea catalogului ca o oportunitate pentru companiile puternice și o modalitate de selecție a firmelor de pe piață, de care o parte dintre antreprenorii români nu sunt însă conștienți.
„Criza este o oportunitate, va cerne antreprenorii proaspeți de pe piață. În criza care urmează se vor naște companiile românești de mâine. Există însă o dulce inconștiență a mediului de afaceri românesc, având în vedere migrațiile de middle management către antreprenoriat fără a avea măcar un plan de business, fără a face o anticipare a clienților pe care îi vor avea, iar eșecul va fi foarte rapid. Criza va face o selecție a acestor antreprenori”, a spus, Mihai Ghyka, fost CEO al producătorului de bere InBev România.
El a arătat că firmele bine pregătite câștigă din criză, mai mult decât în condiții de creștere economică.
„Îmi pare rău că nu prind această criză în poziția de CEO. În ’98-’99, când a avut loc o situație asemănătoare, compania pe care am condus-o a câștigat cel mai mult la cota de piață. În condiții de creștere economică, când resursele sunt limitate, este mai greu pentru o companie să aibă același ritm de avans”, a spus Ghyka.
Catalogul Who’S Who in Business Romania 2008 – Cei mai importanți 1.000 de oameni din Business realizat de Ziarul Financiar cuprinde executivi de top din cele mai importante industrii ale economiei, precum și antreprenori români și consultanți, care acum consiliază cei mai puternici jucători din economie.
Oamenii de afaceri cuprinși în catalog conduc cele mai mari afaceri din România, dețin primele trei sau cinci poziții cheie în marile companii.