Persoanele care se consideră atrăgătoare au tendința de a simți că locul lor e într-o categorie socială mai înaltă și de a crede că persoanele din categorii sociale mai joase sunt acolo pentru că așa merită, au descoperit oamenii de știință.
Felul în care ne percepem propria înfățișare ne afectează convingerile privind ierarhia socială: cercetătorii de la Stanford Graduate School of Business au descoperit că, atunci când cred că arată bine, oamenii sunt mai puțin înclinați să creadă în egalitate socială.
În plus, a mai arătat studiul, când e vorba de statutul social pe care și-l atribuie o persoană, frumusețea fizică auto-percepută contează mai mult decât calități precum integritatea sau empatia.
Multe persoane, „văd lumea socială ca fiind împărțită în clase constituite nu numai pe baza bogăției, a nivelului de educație și a prestigiului unor anumite ocupații, ci și pe baza frumuseții și atractivității”, spun autorii.
Aceste studiu este primul care stabilește o relație evidentă între gradul în care oamenii se consideră pe ei înșiși atrăgători și atitudinea lor în privința inegalității și a ierarhiei sociale.
Pentru a verifica această legătură, autorii studiului i-au rugat pe participanți să scrie despre momente în care s-au simțit atrăgători sau mai puțin atrăgători, apoi i-au întrebat dacă erau de acord sau nu cu afirmații de genul: „unele grupuri de oameni sunt pur și simplu inferioare altor grupuri” sau „salariile mai mici acordate femeilor și membrilor unor minorități etnice reflectă pur și simplu un nivel mai scăzut de educație și competență al acestora.”
Au constatat că amintirile participanților despre o zi în care nu arătaseră bine sau despre un moment când, dimpotrivă, fuseseră ținta unor priviri admirative afectau modul în care vedeau aceștia problema ingalității în societate.
Surprinzător, majoritatea participanților păreau să sprijine ideea de ierarhie socială atunci când se simțeau atrăgători și să i se opună atunci când nu se simțeau astfel.
Studiul a fost inspirat de observația că, în ultimii ani, americanii au cheltuit sume colosale pentru produse de îngrijire, tratamente cosmetice și operații estetice, în ciuda recesiunii, arătând cât de importantă era preocuparea de a arăta bine.
Cercetarea a mai arătat, printre altele, cât de maleabile pot fi concepțiile oamenilor în privința egalității sociale.
De pildă, cei care fuseseră făcuți să creadă că erau atrăgători erau mai puțin înclinați să doneze bani pentru combaterea inegalității, a arătat studiul.
Sursa: Mail Online