„Lucrează la sporirea credinței tale, deschide ușa harului și apropie-te de Hristos cu toată ființa, chiar dacă drumul spre El este anevoios.” este unul dintre îndemnurile așezate în inimile credincioșilor spre rodire de către întâistătătorul Bisericii din ținutul Sucevei în Duminica a șaptea după Pogorârea Duhului Sfânt, a cărei pericopă evanghelică ilustrează modul în care orice persoană poate fi martoră, sau chiar destinatară, a bunătății și milei dumnezeiești. Vindecarea celor doi orbi și a unui mut în Capernaum, care se înscrie între primele unsprezece minuni săvârșite de Mântuitorul Hristos, constituie un prilej de evaluare a credinței personale și a atitudinii în fața greutăților, de conștientizare a puterii nemăsurate a Preasfintei Treimi, dar și de aducere aminte să fim mai recunoscători pentru binele primit.
În ultima duminică a lui Cuptor, 27 iulie 2025, zi în care este prăznuit și unul dintre cei mai iubiți sfinți, Marele Mucenic Pantelimon, mângâietor al multor suferinzi şi apăsaţi de durerile sufleteşti şi trupeşti, curtea Catedralei Arhiepiscopale din Suceava a fost locul ales de numeroși suceveni pentru a aduce jertfă de timp și tainică rugăciune Mult Milostivului Dumnezeu și pentru a-I mulțumi pentru toate binefacerile.
Bucuria comuniunii liturgice a fost sporită de prezența celor doi ierarhi ai eparhiei Sucevei și Rădăuților, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic și Preasfințitul Părinte Damaschin Dorneanul, Episcop-Vicar, săvârșind Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur la altarul de vară amenajat în preajma clopotniței ce străjuiește intrarea în Mănăstirea „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”, Biserica-monument „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” aflându-se într-un amplu proces de renovare.
Din sobor au făcut parte slujitori ai Catedralei Arhiepiscopale și ai așezământului monahal aflat sub ocrotirea sfântului trapezuntin martirizat în Cetatea Albă, precum și clerici de la Centrul Eparhial Suceava, între care arhim. Paraschiv Dabija, vicar administrativ.
Membri ai Corului mixt ce poartă numele celui care prin cinstitele sale moaște întregi ocrotește de peste șase veacuri aceste meleaguri, coordonați de Paul Ioan Pavel, au îmbogățit prin cântare ecteniile și rugăciunile înălțate de cei afierosiți Veșnicului Arhiereu prin Taina Hirotoniei.
În răstimpul rânduit împărtășirii clericilor, părintele prof. Ciprian Meștereanu, de la Parohia „Adormirea Maicii Domnului” Boroaia Vale, Protopopiatul Fălticeni, a rostit un cuvânt de învățătură structurat în două părți, exegeza textului scripturistic și biografia doctorului fără de arginți prăznuit în această zi.
În prima parte, preacucernicul părinte a atras atenția asupra unor detalii prezente în relatarea minunii în textul mateean, precum relația dintre cei doi orbi care se sprijineau și se încurajau unul pe altul și pe care „îi uneau suferința, urmarea lui Hristos, rugăciunea și credința. Iar mai apoi vor fi uniți și în binecuvântarea vindecării și în propovăduirea bunătății și puterii Mântuitorului.” Prin apelativul folosit în conversația cu Cel pe Care nu Îl vedeau cu ochii trupești, dar L-au recunoscut cu ochii inimii, aceștia nu doar au cerut vindecarea, ci s-au făcut și exponenții unei credințe manifeste în promisiunea mântuirii poporului ales și a neamului omenesc. Răspunsul a fost pe măsură: „Atunci Iisus Se atinge de ochii lor și le spune: «După credința voastră, fie vouă!» El nu spune: «Să vedeți!» sau «Fiți vindecați! », ci pune accentul pe credința lor, smerindu-Se. Ne arată că Hristos așteaptă răspunsul omului. Este nevoie ca omul să-și deschidă sufletul și să meargă spre Dumnezeu cu ceea ce are, cu suferință, cu credință, cu rugăciune, cu osteneală.”
Un alt detaliu evidențiat de sfinția sa a fost cel legat de a doua vindecare, săvârșită la scurtă vreme, a unui mut, având demon, căruia „nu îi mai este cerută mărturisirea credinței, căci omul nu putea vorbi, fiind lipsit de stăpânirea asupra propriului trup. Și aici se arată totuși credința celor care l-au adus, căci dacă nu ar fi crezut în puterea Mântuitorului, nu ar fi depus efort. Iar Domnul, din mila Sa nemăsurată, îl vindecă, izgonind duhul. Și, după eliberarea de sub puterea demonului, mutul începe să vorbească. Am putea înțelege că omul cuprins de puterea demonică este lipsit de posibilitatea comunicării și a comuniunii cu semenii. Iar omul vindecat, omul care este alături de Hristos, este un om al comuniunii cu semenii.”
Cele două vindecări surprind doar în mică parte lucrarea mântuitoare a Răscumpărătorului nostru Care, netulburat de opoziția fariseilor, a continuat să străbată „toate cetățile și satele, învățând în sinagogile lor, propovăduind Evanghelia Împărăției și vindecând toată boala și toată neputința în popor”, trasând astfel modelul misionar și pastoral pe care este chemat să îl împlinească în Biserică atât clericul, cât și laicul. Un exemplu de împlinire a acestui deziderat îl oferă Sfântul Mare Mucenic Pantelimon, „doctor al trupurilor și sufletelor, mucenic al lui Hristos”, de la care „putem lua fiecare un model de slujire a aproapelui în suferință. Mila față de semeni i-a adus darul sfințeniei, i-a deschis cerul. Să-l rugăm, așadar, pe Sfântul Pantelimon să ne ajute să păstrăm și noi, în orice meserie am avea, duhul milostivirii, al blândeții și al dragostei de Dumnezeu și de oameni.”
Înaltpreasfințitul Părinte Calinic i-a mulțumit părintelui oaspete pentru predică, i-a felicitat pe cei care își sărbătoresc astăzi ocrotitorul și a adus gând de recunoștință pentru împreuna slujire Părintelui Episcop-Vicar Damaschin Dorneanul, anunțând că în următoarea perioadă vor sluji din nou amândoi pe 6 august, la Mănăstirea Sucevița, în după amiaza zilei de 10 august, la Catedrala Arhiepiscopală din Suceava, când vor săvârși Taina Sfântului Maslu, și pe 15 august, la Mănăstirea Putna.
Înaltpreasfinția Sa a amintit și faptul că pe site-ul Arhiepiscopiei este publicată exegeza pe care a făcut-o la Evanghelia zilei, intitulată După credința voastră fie vouă!, dar și un cuvânt mai amplu despre Marele Mucenic Pantelimon, al cărui nume este nelipsit în rugăciunile de la Taina Sfântului Maslu, în cele de la sfinţirea apei şi în cele pentru bolnavi, însoțit de un Decalog închinat acestui sfânt, în care a subliniat „atitudini și acțiuni prin care și noi îi putem urma exemplul, având drept țintă dobândirea cu cele trecătoare a bogăţiei celor veşnice”.
Chiriarhul locului a citit apoi Decalogul la Duminica a șaptea după Pogorârea Duhului Sfânt, fundamentat pe tâlcurile ascunse în minunea vindecării de către Mântuitorul Iisus a doi orbi și a unui mut din Capernaum, credința acestora având un rol hotărâtor, în care „a îndemnat la cercetarea de sine, la sporirea credinței și la intensificarea comuniunii cu Ziditorul său, căci în relaţie cu omul credincios Dumnezeu participă cu toată Fiinţa – Treime”.
Potrivit tradiției îndătinate în fiecare duminică și sărbătoare, cei doi arhierei au citit rugăciuni de dezlegare și pentru vindecarea feluritelor neputințe trupești și sufletești, inclusiv pentru cei ce suferă de depresie, o boală din păcate atât de prezentă în societatea contemporană, dar și pentru reușita tuturor celor implicați în examene, și i-a binecuvântat pe cei prezenți prin stropire cu apă sfințită. Aceștia nu au ezitat să poposească preț de o rugă și la racla cu cinstitele moaște ale Sfântului Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava, grabnic ajutător și mare făcător de minuni, ocrotitor al Moldovei și al întregii țări, ca să îi întărească în hotărârea de a spori în fapta bună și a aduce rod bun în grânarele Împărăției Părintelui ceresc.
Irina URSACHI