Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni



Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni

Marți, 16 decembrie 2025, Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni a fost gazda proiectului educațional „Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație”, o inițiativă care a adus împreună limba franceză, tradițiile spațiului francofon și spiritul sărbătorilor de iarnă, într-un cadru cald, creativ și profund educativ.

Proiectul a fost inițiat de prof. Corleciuc Veronica, prof. Doncian Angelica și prof. dr. Belciug Ana Maria Briana, director-adjunct al unității, și s-a desfășurat în perioada 8–16 decembrie 2025, culminând marți, 16 decembrie 2025, cu expoziția și prezentările finale organizate în sala Centrului de Documentare și Informare (CDI) din corpul A al liceului.

  • Educație prin cultură și emoție

Conceput ca o activitate cu puternice valențe culturale, educative și motivaționale, proiectul a urmărit să valorifice dimensiunea interculturală a studiului limbii franceze, prin descoperirea tradițiilor, obiceiurilor și simbolurilor Crăciunului din țările francofone. Într-un context educațional dinamic, activitățile extracurriculare de acest tip contribuie semnificativ la dezvoltarea competențelor de comunicare, la stimularea creativității și la creșterea interesului elevilor pentru învățarea limbilor străine.

Prin îmbinarea documentării teoretice cu activități practice și interactive, proiectul a oferit elevilor un cadru nonformal de învățare, în care cunoașterea s-a transformat în experiență trăită, iar emoția a devenit motor al educației.

  • Scop și obiective

Scopul principal al proiectului „Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație” a fost promovarea tradițiilor și valorilor culturale francofone, prin activități care să dezvolte competențele de comunicare în limba franceză, atât oral, cât și scris. Totodată, proiectul a vizat stimularea creativității, a spiritului practic și a lucrului în echipă, prin realizarea desertului tradițional Bûche de Noël, simbol al Crăciunului francez.

Printre obiectivele generale s-au numărat valorificarea dimensiunii culturale a limbii franceze, dezvoltarea spiritului de echipă și creșterea interesului pentru tradițiile francofone, iar obiectivele specifice au inclus realizarea prăjiturii tradiționale respectând o rețetă autentică, utilizarea expresiilor uzuale în limba franceză, prezentarea tradițiilor de Crăciun și implicarea activă în organizarea unei expoziții tematice.

  • Etapele proiectului

Proiectul s-a desfășurat în mai multe etape bine structurate. În perioada 8–10 decembrie 2025, elevii au participat la etapa de documentare, cercetând semnificația Crăciunului în Franța și în alte țări francofone, tradițiile specifice, colindele și preparatele reprezentative, precum și simbolistica prăjiturii Bûche de Noël.

Etapa practică a avut loc pe 15 decembrie 2025, când elevii, organizați pe echipe, au realizat desertul tradițional, punând accent pe respectarea regulilor de igienă, organizarea eficientă a activităților și colaborarea în echipă.

Momentul culminant al proiectului a fost expoziția și prezentarea din 16 decembrie 2025, organizată la CDI, începând cu ora 12:00. Prăjiturile realizate au fost expuse, iar elevii au susținut prezentări în limba franceză despre rețeta și semnificația desertului, au vorbit despre tradițiile de Crăciun din spațiul francofon și au realizat comparații între obiceiurile românești și cele franceze.

  • Crăciunul francofon – o poveste spusă cu suflet

Un moment deosebit l-a reprezentat concursul Bûche de Noël, la care au participat peste 30 de elevi, fiecare aducând nu doar un desert, ci și o poveste, o idee, un strop de curaj și multă pasiune. Atmosfera a fost una de sărbătoare autentică, în care emoția, creativitatea și bucuria de a fi împreună au transformat CDI-ul într-un adevărat spațiu al întâlnirii dintre cultură și suflet.

Juriul a fost format din prof. Corleciuc Veronica, prof. Marleneanu Cerasela Iuliana, prof. înv. primar Poenaru Cristina, director-adjunct, consilier școlar Rotariu Ramona Ioana și eleva Tîmpescu Bianca Gabriela, secretar executiv al Consiliului Școlar al Elevilor, care au apreciat originalitatea, respectarea tradiției, prezentarea în limba franceză.

  • Impact educațional și concluzii

„Proiectul «Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație» reprezintă un exemplu de bună practică educațională, în care învățarea limbii franceze se îmbină armonios cu valorile culturale, creativitatea și spiritul sărbătorilor de iarnă. Implicarea elevilor în activități practice, vizibile și valorizate public a contribuit la creșterea motivației pentru participarea la viața școlii, la consolidarea încrederii în sine și la îmbunătățirea relației elev–profesor.

Prin caracterul său interdisciplinar, interactiv și motivațional, proiectul a susținut participarea activă a tuturor elevilor, inclusiv a celor cu risc de abandon școlar, oferindu-le contexte reale de reușită și afirmare. Astfel, Crăciunul francofon nu a fost doar o sărbătoare, ci o lecție despre diversitate, colaborare și bucuria de a învăța împreună – o poveste spusă cu suflet, în care educația a devenit emoție”, ne-au transmis inițiatorii.

Diana-Maria Poenaru


Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Crăciunul francofon – cultură, emoție și educație – Proiect educațional desfășurat la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni


Recomandări

„Cea mai frumoasă clasă de Crăciun” – tradiție educațională la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni

„Cea mai frumoasă clasă de Crăciun” – tradiție educațională la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
„Cea mai frumoasă clasă de Crăciun” – tradiție educațională la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni

Tradiție, educație și spiritualitate în proiectul „O brad frumos! 2025” – Un proiect educațional care a unit școala, familia și Biserica în spiritul Crăciunului

Tradiție, educație și spiritualitate în proiectul „O brad frumos! 2025” – Un proiect educațional care a unit școala, familia și Biserica în spiritul Crăciunului
Tradiție, educație și spiritualitate în proiectul „O brad frumos! 2025” – Un proiect educațional care a unit școala, familia și Biserica în spiritul Crăciunului

Colegiul Tehnic din Rădăuți a devenit un exemplu al generozității, oferind bucuria de Crăciun pentru 61 de copii din Centrul „Maria Ward” și Casa de tip familial „Universul Copiilor”

Colegiul Tehnic din Rădăuți a devenit un exemplu al generozității, oferind bucuria de Crăciun pentru 61 de copii din Centrul „Maria Ward” și Casa de tip familial „Universul Copiilor”
Colegiul Tehnic din Rădăuți a devenit un exemplu al generozității, oferind bucuria de Crăciun pentru 61 de copii din Centrul „Maria Ward” și Casa de tip familial „Universul Copiilor”