Orchestra de cameră „Metropolitan” din Praga și Baletul „Johann Strauss” au oferit sucevenilor, luni seară, la Casa de Cultură Suceava, un program cu lucrări din opera marelui compozitor austriac Johann Strauss.
Sub bagheta dirijorului Jaro Pelikan (după cum ne-a confirmat impresarul artiștilor, deși prezentatoarea spectacolului, actrița Maria Movileanu, a rosti pe scenă un alt nume) instrumentiștii din Praga (într-un format restrâns, formulă cu care Orchestra de cameră, care face parte din Orchestra simfonică din Praga, a ales să meargă în toate orașele de provincie, din cauza capacității reduse a scenelor de spectacol) au prezentat publicului venit în număr mare la spectacol (plătind pentru un loc în sala de spectacol 80 sau 100 de lei) piese celebre printre care „Vals Imperial”, „Dunărea albastră”, „Vino în gondolă”, „O noapte la Veneția”, „Frățior și surioară”, „Polca Tritsch-Tratsch” sau „Marșul lui Radetzky”.
Ansamblul de balet a pus în scenă, în stil modern, „concepte scenice deosebite”, secvențe din opere celebre semnate de Strauss, fiecare apariție a artiștilor profesioniști fiind o adevărată explozie de culoare, de bucurie.
Artiștii au venit la Suceava cu o vastă recuzită de costume, apreciate de public, alături de profesionalismul balerinilor.
Hana Cicel, absolventă a Academiei de Arte din capitala cehă, este cea care a elaborat, special pentru acest turneu, coregrafii moderne, create pentru a încânta atât admiratorii fideli ai lui Strauss, cât și un public mai tânăr.
O sărbătoare a simțurilor
Costumele viu colorate ale balerinelor, dar și ținutele elegante ale celor două soprane, voci care s-au remarcat pe marile scene ale lumii, precum și melodiile superbe ce poartă semnătura marelui compozitor Johann Strauss, au făcut dintr-o seară friguroasă de decembrie, o sărbătoare a simțurilor, a frumosului, o Sărbătoare a Crăciunului în stil vienez.
Alături de cele două voci feminine, în spectacol a evoluat și un tenorul, care, la finalul spectacolului, a rostit în românește, „Mulțumesc Suceava. Sunteți un public minunat”.
Colegul său de scenă, care era, de asemenea, așteptat în spectacol, nu a fost prezent. Impresarul acestui spectacol ne-a spus că din cauza unor probleme medicale, tenorul nu a făcut deplasarea în România.
Soprana Leanan de Montiel a coborât printre spectatori, le-a zâmbit, a comunicat – prin muzică – cu spectatorii din primele rânduri, adunând, după fiecare reprezentație muzicală, multe aplauze. Finalul Crăciunului vienez la Suceava a fost unul spectaculos. Aplauze la scenă deschisă, muzică instrumentală, dans, public în picioare…. Totul repetat de mai multe ori.
Publicul avizat, dezamăgit de orchestră
Printre spectatorii care au asistat luni seară la „Concertul vienez” au fost și nemulțumiți, dezamăgiți, mai bine zis. Această parte din public, oameni cunoscători, avizați în domeniul muzical, au fost surprinși neplăcut văzând că pe scena suceveană apare un „grup instrumental” și nu Orchestra simfonică din Praga, așa cum anunțau organizatorii acestui spectacol.
Directorul adjunct al Colegiului de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava, profesorul Sever Dumitrache, ne-a spus că acest spectacol era mult așteptat la Suceava.
„La numele Johann Strauss lumea rezonează. Am fost decepționat de faptul că nu am văzut o orchestră simfonică adevărată, care să cânte muzica marelui compozitor. Într-adevăr, în vremea lui Strauss exista și muzică de chioșc, formații restrânse, dar la Suceava trebuia să vedem altceva. Avem și un public cunoscător în Suceava. De fapt, s-a văzut și din reacția publicului, din aplauze, că ceva nu este în regulă, nu era ceea ce așteptam”, ne-a spus Sever Dumitrache.
Tot el a completat că sopranele aveau voci bune, dar nu erau ajutate de instrumentiști, „soliștii nu au avut suport sonor”. Mai mult, unele instrumente au fost suplinite de un pian electronic.