Aglomerație de nedescris la Casa de Asigurări de Sănătate Suceava, ieri, după ce unul dintre serverele centrale a cedat, ducând la formarea de cozi interminabile în fața ghișeelor. Peste 200 de persoane care doreau să-și achite contribuțiile sau să obțină adeverințe de asigurat pentru medicul de familie sau internarea în spital au așteptat ore în șir, întrucât sistemul informatic unic integrat (SIUI) s-a blocat. Pentru că softul nu mai mergea, activitatea tuturor caselor de asigurări de sănătate din țară a fost parțial sau complet paralizată. La Suceava, ieri după-amiază, responsabilii instituției nu știau motivele defecțiunii și nici când va fi remediată problema.
„Am venit de la 40 de kilometri, n-am mâncat azi nimic, dacă plec, pierd rândul”
Situația i-a nemulțumit profund pe sucevenii veniți să-și plătească dările la Sănătate sau să obțină adeverințele care le atestă calitatea de asigurat. „Sunt cu inima, trebuie să merg la Tg. Mureș, la operație, și nu pot să stau aici ore întregi”, s-a plâns Rodica Podaru, de 54 ani. „Stau de la 10 dimineața, am venit să plătesc pentru fiul meu. Sunt pensionar și bolnav. Mă doare ficatul și toate alea, stau de atâtea ore aici. Am venit de la 40 de kilometri, n-am mâncat azi nimic, dacă plec pierd rândul. Nu este corect. În spital dacă te duci nu găsești nimic, cumperi totul. Aici nici măcar nu ai cu cine să vorbești. E corect așa?”, se întreba Vasile Alupoaie.
„Sunt din Rădăuți, am soțul bolnav, e în pat, operat, și trebuie să-i plătesc asigurarea. De dimineață aștept, eu când mai ajung acasă? Am stat la două cozi, iar dacă nu duc chitanța trebuie să plătesc spitalul, 1.200 de lei. De unde să-i scot?”, a mărturisit Valeria Dumitrescu.
„Este rușinos pentru cei care conduc această instituție”
Oamenii au reclamat că responsabilii instituției nu au făcut nimic pentru a fluidiza activitatea, organizând eventual noi ghișee sau suplimentând numărul de personal de la casierie, până la rezolvarea problemelor informatice, mai ales că angajata care încasează banii are mâna în ghips și mișcările îngreunate din cauza acestei probleme de sănătate. „Mi se pare ceva strigător la cer. Este rușinos pentru cei care conduc această instituție. Ar trebui să găsească soluții pentru situațiile de criză, de aia sunt puși pe funcții”, a spus Sandra Murgea, în vârstă de 49 ani.
„Întotdeauna e la fel, nu doar acum, când nu mai merg calculatoarele. Ei la ora trei după-amiază termină programul, cheamă intervențiile și te dau afară. Eu am venit să dau bani, nu să iau. Cum îmi plătesc eu asigurările, să-și facă și ei treaba”, a precizat Mihai Hoidrag.
Purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate Suceava, Anda Sălăgean, a explicat ieri că există disfuncționalități la un server de la București, la nivelul sistemului informatic unic integrat, arătând căproblemele au apărut la eliberarea adeverințelor de asigurat, care nu pot fi emise decât prin SIUI. „Fiecare caz în parte a fost tratat separat, în sensul că oamenilor li s-a explicat că de la data la care expiră adeverința sunt asigurați încă trei luni prin efectul legii. Ca atare, au fost rugați să revină ulterior, când se va debloca sistemul informatic”, a spus responsabilul de relațiile cu presa al CAS Suceava.
Programul de lucru cu publicul a fost ieri prelungit pentru cei veniți să-și plătească dările
Anda Sălăgean a declarat că nu știe care sunt motivele defecțiunii sau când va fi remediată problema, dar a precizat că activitatea de încasare a contribuțiilor continuă, iar programul instituției va fi prelungit atâta timp cât este nevoie. „Noi încasăm într-un program informatic compatibil cu SIUI-ul și ulterior o să transferăm datele în vechiul program, tocmai ca să nu blocăm activitatea de încasare. Sunt cel puțin două sute de persoane care vin zilnic aici să-și plătească contribuțiile la Sănătate, iar ca să nu paralizăm activitatea am ales varianta asta. Este început de an și este oricum foarte aglomerat. Programul cu publicul este de la 9.00 la 15.00, dar se va prelungi până când se va încasa de la toată lumea, nu vom lăsa oamenii cu dispoziții emise și neîncasate”, a spus purtătorul de cuvânt al CAS Suceava.
Președintele CNAS a anunțat că activitatea caselor de asigurări de sănătate se suspendă până luni
Anda Sălăgean a adăugat că angajata de la casierie care are mâna ruptă a fost ajutată să-și facă treaba de directorul economic al instituției, care s-a mutat în biroul ei după ce serverul a cedat. Ea a ținut să precizeze că, din motive de securitate și gestiune, nu se pot organiza noi ghișee la care lumea să-și plătească dările.
Ieri, președintele CNAS, Lucian Duță, a anunțat că pentru remedierea problemelor apărute la sistemul SIUI activitatea caselor de asigurări de sănătate din țară a fost suspendată până luni. La Suceava, ieri după-amiază, încă nu sosise nici o adresă în acest sens.