Cozi ce par că nu se mai termină, întreceri cu cărucioarele și lupta pentru ultimul cozonac pufos din raft. Nu, nu sunt vremuri de restriște, ci sărbătorile de iarnă.
Sfârșitul anului aduce cu sine un mare apetit pentru cumpărături, bunurile de larg consum fiind cele mai căutate. Posibilitatea petrecerii câteva zile în compania familiei sau a prietenilor îi face pe mulți să nu se mai uite la câți bani cheltuiesc și să cumpere produse pe care în mod obișnuit nu le-ar achiziționa.
Pe de altă parte, cadourile reprezintă un alt motiv pentru care vânzările magazinelor cresc în perioada sărbătorilor.
Conform datelor firmei de consultanță MEMRB, categoriile de produse unde caracterul sezonier se manifestă cel mai pregnant se dovedesc a fi șampania, ciocolata și cosmeticele. Creșterea vânzărilor la aceste categorii se înregistrează cu preponderență în marile rețele de retail, care se dovedesc a fi locurile preferate de români pentru a-și face cumpărăturile înainte de sărbători.
Sar dopurile de la șampanii
Piața șampaniei (spumantelor) înregistrează cele mai mari creșteri în perioada sărbătorilor, ținând cont că produsele sale sunt utilizate în general pentru celebrarea evenimentelor. Astfel, obiceiul de a ciocni un pahar de șampanie o dată cu venirea Anului Nou generează creșterea considerabilă a vânzărilor în lunile decembrie-ianuarie, conform unui studiu de piață realizat de MEMRB.
Vinul spumos și vinul spumant sunt principalele categorii în care se împarte piața șampaniei, vinul spumant reprezentând noua denumire pe care o poartă șampania autohtonă după intrarea în vigoare a prevederilor Uniunii Europene legate de produsele cu denumire controlată.
Vinul spumos domină vânzările, cu 76,1% din volum și 73,7% din valoarea vânzărilor înregistrate în lunile decembrie – ianuarie 2004/2005. Cu toate acestea, cota vinului spumant crește în lunile de iarnă, astfel că valorea vânzărilor acestui produs a înregistrat o cotă de 26,3% în perioada decembrie-ianuarie 2004/2005, cu 1,8% mai mult față de lunile octombrie-noiembrie 2004.
Trendul de creștere a vânzărilor de vin spumant în perioada de iarnă se accentuează de la an la an, sfârșitul lui 2003 înregistrând o creștere valorică de numai 0,7%, față de sporirea valorii vânzărilor cu 1,8% în lunile decembrie-ianuarie 2004/2005.
Șampania dulce este preferată de majoritatea consumatorilor, cu o cotă de 48% din valoarea vânzărilor în lunile decembrie-ianuarie 2004/2005, în ciuda cotei mai scăzute cu 3,1% față de octombrie-noiembrie. Pe locul doi în clasamentul preferințelor se află șampaniile demiseci, cu 31,3% din valoarea întregii piețe, dar în creștere cu 2,4% față de lunile octombrie-noiembrie 2004. Urmează șampaniile seci – cu 12,8% din piață – și cele demidulci, cu 5,7% din piață în lunile decembrie-ianuarie 2004/2005.
„În perioada sărbătorilor, segmentul șampaniei de tip dulce pierde cota de piață în favoarea segmentului sec, iar segmentul demi-sec își consolidează poziția”, apreciază Luminița Elisei, senior account executive la MEMRB.
Șampania albă este preferată, cu o cotă valorică de 90% în perioada decembrie-ianuarie 2004/2005, în vreme ce șampania rosé nu a obținut decât zece puncte procentuale.
Pe de altă parte, șampania provine în special de pe piața locală, care acoperă 94% din volumul total. Tendința este de scădere pe segmentul importurilor, ținând cont că în decembrie-ianuarie 2003/2004, volumul acestora reprezenta 7,5% din vânzări.
Sectorul Off Premise, care cuprinde magazinele de consum pentru acasă, controlează în mod hotărâtor volumul vânzărilor. În perioada decembrie-ianuarie acest sector crește în importanță. Sectorul Off Premise deținea, în lunile decembrie-ianuarie 2004/2005, 90,1% din volumul pieței, în creștere cu 1,3% față de lunile anterioare. Pe segmentul valoric, creșterea este și mai semnificativă, cu 2,2% de la 86,3% în octombrie-noiembrie 2004, la 88,5% în decembrie-ianuarie 2004/2005. În același timp, sectorul On Premise, care cuprinde unitățile HoReCa, a crescut în perioada decembrie-ianuarie 2004/2005 cu un procent, atât ca valoare, cât și ca volum al vânzărilor față de aceeași perioadă a anului anterior.
În privința sectorului Off Premise, vânzările cele mai mari de șampanie sunt înregistrate de băcăniile mici, urmate de supermarketuri, care devansează în lunile decembrie-ianuarie segmentul băcăniilor mari. Acestea beneficiază în schimb o cotă mai bună de piață în restul anului.
Totuși, creșterea cea mai mare a cotei în lunile decembrie-ianuarie 2004/2005 față de octombrie-noiembrie, de 4,4%, este înregistrată de supermarketuri, urmate de chioșcuri, cu 2,3%.
„Piața de spumnate din România este puternic marcată de consumul legat de sărbători, în special de sărbătorile de iarnă. Pe acest obicei de consum se bazează de altfel întreaga politică de marketing a companiei Zarea”, a declarat Miruna Pătrașcu, director de marketing la Zarea SA.
Directorul de la Zarea estimează o creștere a vânzărilor la spumante în medie de cinci ori în perioada de sărbători, ceea ce nu face altceva decât să sublinieze sezonalitatea acestei industrii.
Figurinele, vedete doar de sărbători
Tradiționalele bomboane de pom sau Moș Crăciunii de ciocolată sunt atracțiile acestei perioade, contribuind la vânzările de ciocolată.
Împărțită în șase segmente, conform MEMRB, piața produselor de ciocolată cuprinde batoane (mai mici de 85 de grame), tablete, praline, drajeuri, figurine și produse din ciocolată asortate. Sezonalitatea este caracteristică și acestei piețe, având o dinamică ridicată în perioada sărbătorilor de iarnă.
Urmărind vânzările produselor de ciocolată pentru lunile septembrie-octombrie, noiembrie-decembrie și ianuarie-februarie, studiile de piață MEMRB arată mai multe tendințe, printre care activarea unor segmente de piață, precum cel al figurinelor de ciocolată sau cel al produselor din ciocolată asortate, care nu sunt prezente decât în perioada sărbătorilor.
Cel mai important segment rămâne cel al tabletelor de ciocolată, care reprezintă peste jumătate din valoarea și volumul pieței. Importanța segmentului a crescut în 2004 față de 2003, înregistrând în medie 67-68 de procente în lunile de iarnă, față de numai 64-65% în aceeași perioadă din 2003. Caracteristic însă pentru acest segment este constanța sa în perioada lunilor reci.
O creștere semnificativă este înregistrată și pe segmentul figurinelor de ciocolată, unde vânzările se concentrează în preajma sărbătorilor.
Astfel, dacă în lunile septembrie-octombrie 2004 nu au existat vânzări pe acest segment, cota de piață a reprezentat 4% din volumul și 3,1% din valoarea vânzărilor de ciocolată pentru lunile noiembrie și decembrie ale aceluiași an, pentru a crește la 5,7% din volum și 3,9% din valoare în lunile ianuarie/februarie 2005.
Directorul de marketing al Supreme Chocolat, Cristian Stancu, declară că în perioada sărbătorilor de iarnă de anul trecut, vânzările la tabletele de ciocolată ale firmei au înregistrat o creștere de peste 15% față de media lunilor precedente.
Pralinele înregistrează la rândul lor un avans al vânzărilor, obținând în lunile noiembrie-decembrie 2004 o cotă de 11,8% ca valoare și 8,2% ca volum din piață, față de 11,1% din valoare și 7,8% din volum în lunile ianuarie-februarie 2005 și doar 10,2%, respectiv 7,6% în septembrie-octombrie 2004.
Segmentul batoanelor este în scădere în lunile de iarnă, parcurgând un trend descendent la finele anului 2004 față de intervalul corespunzător din 2003.
„În perioada sărbătorilor vânzările se dublează față de media lunară”, declară Doina Cavache, Corporate Affairs Manager la Kraft Foods Romania.
La rândul său, directorul general al Pralin Cisnădie, Florin Bălan, anticipează o creștere medie a vânzărilor în perioada sărbătorilor cu 90% față de restul anului, dar și o majorare de la an la an.
„Urmărind tendința de creștere a consumului general de ciocolată pe cap de locuitor, estimăm o creștere a vânzărilor comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut de 25-30%”, a adăugat Bălan.
Băcăniile mici continuă să fie și la sfârșit de an cele mai solicitate canale de către cumpărători, chiar dacă vânzările scad față de celelalte luni. În schimb, supermarketurile înregistrează un vârf al vânzărilor în lunile noiembrie-decembrie atât ca volum, cât și ca valoare, având 20% din piața produselor de ciocolată.
Un mic avans al vânzărilor revine și băcăniilor mari, dovedind preferința românilor de a merge la cumpărături în magazinele de dimensiuni superioare.
„În perioada sărbătorilor de iarnă se înregistrează o creștere mai mare a vânzărilor în magazinele mari (supermarketuri, hypermarketuri), deoarece consumatorii găsesc o sortimentație mai bogată în aceste magazine și, de asemenea, sunt dispuși să cheltuiască mai mult în cursul unei vizite într-un astfel de magazin”, apreciază reprezentantul Kraft Foods.
Deodorantele poartă fundă roșie
Deodorantele se înscriu la rândul lor în seria segmentelor ce înregistrează creșteri în această perioadă, fiind unele dintre produsele preferate pentru a face cadouri.
„Pentru acest sezon estimăm o creștere de circa 10% față de cea din anul anterior”, spune Magda Miclăuș, director de relații cu publicul la Farmec SA.
Deodorantele aerosol (deo spray) reprezintă segmentul dominant al pieței, crescând ca volum și valoare în perioada sărbătorilor.
În același timp, perioada este una nefastă pentru deodorantele solid stick și segmentul roll-on.
În cazul segmentării deodorante antiperspirante/deodorante non-antiperspirante, prima categorie scade în perioada sărbătorilor de iarnă cu aproximativ trei procente atât ca volum, cât și ca valoare.
De asemenea, împărțirea feminin/masculin devine ceva mai echilibrată în perioada de iarnă, datorită cumpărăturilor pentru cadouri, segmentul deodorantelor bărbătești acumulând aproximativ trei procente în plus față de restul anului.
(Material preluat din Retail Magazin, publicație editată de MEDIAFAX)
