Decizie

Corpul de control al Prefecturii Suceava verifică închirierea pășunilor la Stulpicani



Prefectul de Suceava, Constantin Harasim, și subprefectul Atanasă Nistor
Prefectul de Suceava, Constantin Harasim, și subprefectul Atanasă Nistor

Legalitatea închirierii pajiștilor din comuna Stulpicani este verificată de Corpul de control al Prefecturii Suceava, în urma scandalului iscat între administrația locală și crescătorii de animale. Prefectul de Suceava, Constantin Harasim, subprefectul Atanasă Nistor și șeful Corpului de control, Gheorghe Cotin, au avut, ieri, mai multe discuții cu primarul comunei, Vasile Ostanschi, și câțiva reprezentanți ai crescătorilor de animale care au ajuns în situația de a nu mai avea unde să-și ducă vacile la pășune. În urma discuțiilor, prefectul a stabilit ca Gheorghe Cotin să meargă la Stulpicani pentru a sta de vorbă și cu ceilalți crescători de animale și pentru a verifica, încă o dată, modul în care s-au organizat licitațiile și s-au încheiat contractele de închiriere.
”Verificăm dacă animalele sunt înscrise în Registrul Național al Exploatațiilor, dacă prețul de pornire a licitației și de închiriere au fost stabilite în mod corect și dacă s-au respectat toate procedurile. Nu putem propune o soluție care nu este legală”, a declarat subprefectul Atanasă Nistor.
Prefectul Harasim a anunțat, încă de la începutul acestei săptămâni, că instituția pe care o reprezintă va ataca în instanța de contencios administrativ două hotărâri ale Consiliului Local Stulpicani, adoptate în ianuarie și februarie a.c., asta după ce deliberativul local din Stulpicani a refuzat solicitarea Prefecturii de a le revoca pentru că au fost adoptate cu încălcarea legii. Prin HCL nr.5 din 30 ianuarie a.c., CL Stulpicani a stabilit că la licitația pentru închirierea pășunilor se pot prezenta doar crescători de animale din comună și a nu a respectat prevederile legale referitoare la proiectul de amenajament pastoral, ceea ce contravine OUG nr.34/2013.
A doua HCL, nr. 11 din 27 februarie a.c., limitează accesul la licitație tot doar la crescătorii din comună, actul administrativ a fost adoptat fără a avea aprobat amenajamentul pastoral, iar prețul nu a fost calculat raportat la prevederile HG nr.78/2015. Acest act normativ precizează că prețul se stabilește ca diferență dintre valoarea ierbii disponibile pentru animale și valoarea totală a cheltuielilor cu implementarea proiectului de amenajament pastoral, respectiv investiții/ materiale și lucrări anuale prevăzute în acesta. Valoarea ierbii disponibile reprezintă produsul dintre producția anuală de iarbă și prețul mediu al ierbii, stabilit prin hotărâre a Consiliului Județean.
Țăranii cu una, două vaci neînscriși într-o asociație sunt cei mai loviți
Problemele pe care le au cele mai multe Consilii locale sunt din cauza producției anuale de iarbă disponibilă, în condițiile în care aceasta nu a fost declarată în anii anteriori la Direcția Agricolă sau a fost declarată în mod eronat. Asta duce la situația în care, făcând diferența între valoarea anterioară și costuri, să se ajungă la prețuri de pornire a licitației pe minus.
Prevederile legislative avantajează fermierii care au un număr mai mare de animale și asociațiile de crescători, cei care sunt direct interesați și de obținerea subvențiilor de la APIA. În cazul pășunilor montane, acestea au fost anul trecut de 400 de euro/ha, în timp ce în zona de șes s-au plătit 140 de euro la hectar. Pentru a obține acești bani, crescătorii de animale trebuie să respecte anumite condiții, prin care și obligativitatea de a efectua lucrări de îngrijire a pajiștilor și de a respecta o anumită încărcătură de animale pe suprafață. Pentru ușurarea calculelor, se folosește Unitatea de Vită Mare (UMV) și se utilizează o serie de coeficienți. De exemplu, un fermier care deține 10 hectare poate realiza pășunatul cu maxim 1 UVM/ha. Asta înseamnă 10 bovine mai mari de doi ani sau 17 bovine cu vârsta cuprinsă între șase luni și doi ani sau 67 ovine sau caprine etc. La nivelul întregului județ, sunt înregistrate 171.462 bovine, 254.025 ovine și 28.000 de capre. Prin transformarea numărului de oi și capre în UVM (1 UVM egal 1 bovină sau 6,5 oi/capre) rezultă 214.849,69 UMV, pentru care există un disponibil de 90.512 ha de pășune și 73.898 ha fâneață. Deci suprafața totală, de 164.410 ha, disponibilă pentru pășunat în județ este oricum insuficientă pentru toate vacile, oile și caprele deținute de suceveni, dacă toți vor să-și ducă animalele la pășune și dacă se respectă întocmai legislația. Cei mai afectați sunt țăranii cu una, două vaci în gospodării de subzistență, care nu vor avea multe șanse la licitații în fața marilor crescători sau a asociațiilor de crescători de animale. Pe de o parte, trebuie respectat raportul de încărcare a pășunii cu un anumit număr de animale pentru a se putea încasa subvențiile, iar pe de altă parte marii fermieri și asociațiile au capacitatea de a efectua cu costuri mai mici lucrările de întreținere impuse de legislație, astfel că activitatea crește în rentabilitate.


Primarul comunei Stulpicani, Vasile Ostanschi
Primarul comunei Stulpicani, Vasile Ostanschi
Prefectul de Suceava, Constantin Harasim, și subprefectul Atanasă Nistor
Prefectul de Suceava, Constantin Harasim, și subprefectul Atanasă Nistor


Recomandări

Alertă sanitar-veterinară tot mai apăsată după ce febra aftoasă a dus la pierderea a peste 20.000 de bovine, în Ungaria și Slovacia

Un fost primar de municipiu din Suceava, condamnat la plata unei sume de bani deturnate din fonduri europene