Corectitudinea la înscrierea în clasa întâi și pregătitoare, păguboasă pentru mulți părinți



Sute de părinți din Capitală care au așteptat cuminți etapa a doua de înscrieri în clasa pregătitoare și în clasa I, întrucât au ales altă școală decât cea de circumscripție, au avut luni dimineața o mare surpriză: locurile în unitățile preferate s-au epuizat sau trebuie păstrate pentru altă etapă.
Ministerul Educației a anunțat în februarie un calendar riguros de înscriere în clasa pregătitoare și în clasa I, desfășurat în patru etape, prima fiind aceea în care aveau loc înscrieri în unitățile de circumscripție.
Datele transmise de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) înaintea înscrierilor erau îmbucurătoare. Școlile cunoscute de ani ca fiind suprasolicitate aveau locuri multe, iar în circumscripție erau recenzați câțiva copii, mult sub numărul de locuri acordat prin cifra de școlarizare. Este exemplul de la Școala 56, unde erau 53 de copii recenzați și 175 de locuri. La fel era situația și la Școala 11, 97 sau „Jean Monnet”.
Dar cu totul altfel au decurs lucrurile în primele zile după începerea înscrierilor. Astfel, la Școala 56, cele 175 de locurile au fost ocupate imediat, iar ISMB a fost obligat să suplimenteze cu 50 numărul de locuri. Unitatea a avut 75 de locuri la clasa pregătitoare și 150 la clasa I, fără să fi început etapa a II-a. După prima etapă de înscrieri, la clasa pregătitoare au fost ocupate toate cele 75 de locuri, iar la clasa I – 139, pentru etapa a II-a fiind 11 locuri, potrivit site-ului ISMB, deși angajații unității anunță că nu mai au niciun loc. Acest număr mare de înscriși mult peste cel recenzat este rezultatul schimbărilor de domiciliu.
Părinții și-au schimbat domiciliul pe străzi arondate Școlii 56, astfel că ISMB s-a văzut obligat să suplimenteze numărul de clase ca să cuprindă toți copiii care locuiesc legal pe străzile arondate unității.
ISMB a mai anunțat în luna februarie că la Școala 11, din sectorul 1 al Capitalei, sunt doar cinci copii recenzați, iar unitatea de învățământ are o sută de locuri. În etapa I au fost înscriși însă 48 de copii în clasa pregătitoare și 94 în clasa I, iar numărul de locuri suplimentat. Astfel că în clasa pregătitoare sunt 75 de locuri și 125 pentru clasa I. Deși scriptic ar mai fi locuri, pe site-ul ISMB apar, pentru etapa a II-a, doar 22 de locuri la clasa pregătitoare, cele de la clasa I fiind păstrate pentru cei din circumscripție care au optat pentru alte școli, deși locuiesc pe străzi arondate Școlii 11 și care ar putea reveni în altă etapă de înscriere.
De asemenea, la Școala 79, ISMB anunța 175 de locuri și 39 de copii arondați cirumscripției. În prima etapă, școala a anunțat 175 locuri în clasa I și 125 la pregătitoare. Pe aceste locuri au fost înscriși 97 la pregătitoare și 144 la clasa I, iar pentru etapa a II-a ar mai fi 18 locuri la pregătitoare și 20 la clasa I.
O situație specială apare la Colegiul german „Goethe”, unde pentru învățământul obișnuit nu este niciun loc. Cu toate acestea, secretarul de stat în Ministerul Educației, Oana Badea, spunea că în școală se poate înscrie orice copil, chiar dacă nu este vorbitor de germană. Pentru clasa maternă-germană, în clasa pregătitoare sunt 150 de locuri și pentru clasa I o sută de locuri. În prima etapă au fost înscriși 125 în pregătitoare și 146 în primar. Pentru etapa a II-a ar mai fi patru locuri.
Problemele de la înscrierea la Colegiul Goethe depășesc toate așteptările, spune o familie care își caută dreptatea la Inspectoratul Școlar al Capitalei.
„Avem fetița care a urmat grădinița de stat în limba germană. Am așteptat etapa a II-a, întrucât ni s-a spus că în prima etapă vor fi înscriși doar cei de etnie germană. Astăzi (luni-n.r.) am aflat că nu mai sunt locuri. Părinții au apelat la tot felul de trucuri, au mers la notariat și au declarat pe propria răspundere că sunt etnici germani, alții au divorțat întrucât unul dintre criterii era acela ca micuțul să provină din familii monoparentale sau au schimbat domiciliul ca să locuiască în zona arondată școlii. Noi care am fost corecți, am pierdut. Este normal ?”, spun părinții care speră să găsescă un loc pentru fetița lor cu ajutorul Inspectoratului Școlar al Capitalei.
„Cred că este mai ușor să înscriem fetița în Germania decât aici”, a adăugat mama copilului.
Autoritățile sunt neputincioase în fața acestor situații, „legale” la prima vedere. Părinții fac dovada domiciliului în zona arondată școlii și se declară etnici germani pe propria răpundere.
Primăria sectorului 1 București anunța că peste o mie de familii și-au schimbat domiciliul, majoritatea să fie aproape de anumite școli. Asta numai în sectorul 1, celelalte sectoare nerăspunzând solicitărilor adresate în acest sens.
Apoi, dacă în Capitală, conform calendarului înscrierii în clasa pregatitoare și clasa I pentru anul școlar 2012/2013, în prima etapă au fost înscriși deja 5.650 de copii în clasa pregătitoare și 9.168 în clasa I, și ar mai fi disponibile încă 7.201 locuri – dintre care 3.063 pentru clasa pregătitoare și 4.138 pentru clasa I – autoritățile sunt relaxate. Părinții, nu. Șansa de a-și înscrie copilul legal în școala pe care o doresc a dispărut. Cei corecți ar fi trebui să recurgă și ei la trucul schimbării domiciliului sau al divorțului ca să-și vadă înscriși copii într-o școală mai bună în etapa viitoare.
Fostul ministru Daniel Funeiu anunța în luna ianuarie că „este fundamental să se dea cât mai multă libertate părinților în alegerea școlilor și să se asigure transparența modului de înscriere”. „Prin procedurile din acest an exact acest lucru îl înfăptuim: transparență și o implicare cât mai mare a părinților asupra viitorului copilului lor. Școlile vor trebui să intre în competiție pentru elevi, ceea ce este un lucru benefic, ele vor fi obligate să se deschidă mult mai mult către părinți. Am dat toate dispozițiile pentru ca școala să meargă cât mai mult către părinți”, mai spunea ministrul Educației, înainte de remanierea Guvenului Boc.
După două luni, „libertarea” și „transparența” modului de înscriere sunt doar simple vorbe.
Trucurile la care au recus părinții fac din sistemul de educație un troc continuu. Unități supraaglomerate „legal”, clase în trei și patru schimburi ca înainte de ’89 și invazie de etnici germani sunt doar dovezi ale libertății și transparenței la înscriere pe care a contat Ministerul Educației.
Elvira Gheorghita, elvira@mediafax.ro