Majoritatea copiilor au învățat de la televizor ce înseamnă vedetism, violență, senzațional, în timp ce de la propria familia au asimilat noțiuni precum respect, compasiune și generozitate, se arată în studiul „Expunerea copiilor la programele TV și radio”, prezentat la CNA.
Potrivit studiului realizat de Metro Media Transilvania, cu participarea CNA, prezentat, ieri, la întrebarea „De unde ai reținut/învățat mai multe lucruri despre…?”, 59% din copii chestionați au răspuns că au dobândit noțiuni despre vedetism din programele difuzate la televizor, 54% din respondenți au vizionat scene de violență în programele TV, iar 53% au remarcat prezența senzaționalului în emisiunile televizate.
În schimb, majoritatea respondenților spun că au învățat din familie noțiuni precum respect, compasiune și generozitate (64%), adevăr (64%), și comportament activ, 35%.
TV-ul, de neînlocuit.
Totodată, 58% din respondenți consideră, în anul 2007, obiectul care le-ar lipsi cel mai mult ar fi televizorul, dacă acesta nu ar exista, urmat de calculatorul personal, care ar lipsi unui procent de 16% dintre copii, în timp ce lipsa cărților ar fi foarte resimțită de 7% dintre copiii chestionați.
Conform analizelor, ponderea televizorului color a crescut de la 86% (în anul 2004), la 96% (în 2007), peste jumătate (58%) dintre copiii participanți la studiu declarând că au un televizor în camera în care locuiesc singuri sau cu alți copii, în timp ce 36% dintre ei au spus că au acces la un computer personal sau la telefon mobil.
În opinia realizatorilor studiului, o cifră îngrijorătoare este cea a consumului de emisiuni TV față de activitățile culturale, 98% din respondenți preferând să se uite la televizor în timpul liber, în timp ce doar 56% citesc o carte. 89% din copii se joacă sau își petrec timpul cu prietenii, 78% își fac temele, la polul opus aflându-se procentele alocate ascultării emisiunilor radio (35%), participării la concerte sau la spectacole de teatru (14%), lecturării unui ziar (10%) sau vizionării unui film la cinematograf (8%).
2 ore și jumătate la TV, pe zi.
Potrivit datelor prezentate, 35% din copii petrec aproximativ două ore și jumătate în fața televizorului, de luni până vineri, în timp ce în weekend ponderea scade la 24%, copiii preferând să se uite la televizor timp de aproximativ trei ore.
Printre emisiunile preferate se numără desenele animate (50%), filmele (17%) și muzica (10%). Tom și Jerry, Scooby Doo sau Spioanele sunt cele mai cunoscute și apreciate persoanje TV ale micilor telespectatori, aceștia optând, în proporție de 39%, pentru postul TV Cartoon Network. Urmează, în topul posturilor TV preferate, Minimax, urmărit de 29% din copiii intervievați, și Pro TV, ales de 26% de respondenți.
Televiziunea promovează și materiale cu caracter negativ, susține studiul, datele indicând că 57% dintre copii au vizionat la televizor un film cu caracter pornografic și 73% au vizonat pentru prima oară, la un post TV, un film de groază, cu toate că 71% din părinți le interzic acestora să urmărească astfel de programe.
Preferințe.
Potrivit aceluiași studiu, 35% din copii preferă muzica pop – Andra se situează în topul a 9% din respondenți -, 31% preferă influențele dance, în special din melodiile trupei 3 Sud Est, și 25% ascultă manele, Nicolae Guță fiind favoritul a 14% din micii ascultători.
În ceea ce privește notorietatea noilor media, 73% din copiii cu vârste cuprinse între 6 și 15 ani au auzit de Internet, 54% din respondenți având acces direct la Internet din propriile case. Internetul este utilizat de copii, în principal, pentru jocuri.
Studiul „Expunerea copiilor la programele TV și radio”, realizat de Metro Media Transilvania în cadrul Proiectului PHARE, în perioada 8-30 septembrie, a avut un eșantion de 1295 de gospodării, în care locuiesc copii cu vârste cuprinse între 6 si 15 ani, și a avut o marjă de eroare de +/- 2,8%.
Studiu
Copiii învață de la televizor ce înseamnă vedetism, violență și senzațional






