Mai mulți copii cu cerințe educaționale speciale (CES) de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă (CSEI) Suceava, însoțiți de părinți și cadre didactic, au mers recent într-o excursie școlară prin județ. Au beneficiat de această activitate extracurriculară foarte importantă pentru dezvoltarea copiilor, mai ales a copiilor cu CES, elevii clasei pregătitoare și elevi ai clasei a VIII-a (o parte dintre ei fiind copii autiști) de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă (CSEI) Suceava, însoțiți de părinți și cadre didactice (prof. Gabriela Neofet, prof. Farcane Mirela, prof. Anton Roxana și prof. Iaschiv Maricica). Obiectivele turistice vizitate au fost: Mănăstirea „Intrarea Maicii Domnului în Biserică” Rădăuți, Mănăstirea Bogdana, Grădina Zoologică din Rădăuți, Hanul Voievozilor, Horodnic de Sus, Marginea, Mănăstirea Putna.
Ajutor de la sponsori
După cum ne-a spus prof. Gabriela Neofet, excursia a fost sponsorizată de familia Dumitru și Liliana Grămadă, familie care a sponsorizat și alte activități desfășurate de-a lungul anului școlar la CSEI Suceava. Directoarea CSEI Suceava, prof. Lupascu Gabriela Mihaela, a precizat că „scopul excursiei a fost în primul rând socializarea, fiind vorba de copii autiști, formarea unui comportament pozitiv față de mediul înconjurător, cultivarea sentimentelor de dragoste pentru animale, relaționare și acceptare”. La Grădina Zoologică din Rădăuți, elevii au admirat lei și tigri, cai și ponei, vulpi, urși, lame, lebede, dar și maimuțe. Însoțiți de părinți și profesori, copiii s-au închinat la Mănăstirea Bogdana și la Mănăstirea ”Intrarea Maicii Domnului în Biserică”, unde au fost întâmpinați de maica stareță Teodora, care i-a servit cu dulciuri. La Marginea, copiii au fost impresionați de obiectele de ceramică neagră și ceramica tip Kuty, iar la Mănăstirea Putna au văzut mormântul voievodului Ștefan cel Mare. Ultimul popas al elevilor de la CSEI Suceava a fost la Hanul Voievozilor, situat la ieșirea din localitatea Horodnic de Sus. Familia Adrian și Lia Popescu i-a întâmpinat pe copii, conducându-i prin parcul amenajat în apropierea hanului.
Copiii învață să socializeze și să se integreze în grup
După cum ne-au spus profesorii care i-au însoțit, „elevii autiști, pentru a exersa socializarea, autonomia și prietenia, au nevoie să ajungă în mijlocul naturii, să se integreze în cadrul activităților desfășurate în aer liber”. Chiar dacă au evadat din sala de clasă, au explicat profesorii însoțitori, „copiii au învățat despre disciplină, respect, prietenie, comunicare, acceptare. Deși au îmbinat utilul cu plăcutul, ei au dobândit noi informații, și-au format reprezentări, au trăit altfel de experiențe de învățare. Prin astfel de activități, copiii învață să socializeze și să se integreze în grup, își dezvoltă abilități comunicaționale, își îmbogățesc bagajul informațional, sunt provocați să fie receptivi la nou și să vibreze în fața frumuseților naturii”.