Consumatorii români sunt reticenți în ceea ce privește cumpărarea de produse alimentare ecologice, motivele principale fiind lipsa de informare și prețul mai ridicat decât în cazul celor convenționale, au declarat pentru MEDIAFAX o serie de producători de profil.
„Consumatorul nu este educat, aceasta este una dintre principalele probleme”, a afirmat Dumitru Argeșanu, directorul general al fermei Cortina-Bioprod, specializată în producția de ouă ecologice.
La rândul său, Simona Medregan, biolog la firma Naturalia, consideră că mentalitatea consumatorului trebuie schimbată, iar produsele ar trebui promovate mai activ. Oferta Naturalia include produse precum pâine, miere, ceaiuri sau vinuri.
Pe de altă parte, Ioan Petcu, administratorul firmei Pro Mihai Eminescu, care se ocupă cu fabricarea de suc natural de mere, consideră că produsul „se promovează de la sine, iar investițiile în publicitate sunt minime”.
În ceea ce privește prețurile practicate de producătorii ecologici, acestea sunt, în medie, potrivit celor intervievați, de 1,5 ori peste nivelul celor practicate pentru produsele convenționale.
De exemplu, o pâine produsă de Naturalia costă circa 1,9 lei, un kilogram de făină 2,7 lei, iar o sticlă de vin de 750 mililitri – 13 lei.
De asemenea, prețul produselor diferă și în funcție de locul în care acestea sunt comercializate. Potrivit lui Petcu, prețul unui litru de suc de mere variază de la circa 5 lei în magazin la 10 lei pentru sucul distribuit prin intermediul lanțurilor hoteliere.
De altfel, canalele de distribuție a produselor ecologice sunt dintre cele mai diverse, incluzând de la hypermarketuri până la interacțiunea directă producător-consumator.
Modalitățile de distribuție diferă foarte mult și de la o firmă la alta. Un exemplu concludent este cel al producătorilor apicoli Petru Tivadar și Dinu Onea, primul dintre aceștia preferând să comercializeze marfa prin intermediul marilor rețele comerciale – Cora, Carrefour, Mega Image, în timp ce al doilea se axează pe distribuția în piețe și pe o relație directă producător-consumator.
Producția firmei Pro Mihai Eminescu, deținută de un grup de investitori din Marea Britanie, se îndreaptă către ambasade, hoteluri și magazine cu specific ecologic.
Pentru Cortina-Bioprod principala destinație a ouălelor o reprezintă hypermarketurile, vânzarea către magazine de proximitate și piețe fiind mai restrânsă.
În ceea ce privește producția, Cortina-Bioprod estimează pentru acest an o creștere de până la un milion ouă, comparativ cu 600.000 de bucăți în 2004. De asemenea, potrivit reprezentanților companiei, cifra de afaceri va ajunge la 400.000 lei noi, față de 250.000 în 2004.
În plus, compania este interesată să producă în parteneriat cu alte firme paste făinoase ecologice, având în plan inclusiv exportarea acestora.
Reprezentanții stupinei Onea consideră că producția sa de miere aferentă acestui an se va plasa peste nivelul de șase tone consemnat în 2004.
Potrivit firmelor intervievate, în următorii ani, sectorul de produse ecologice va cunoaște un ritm constant de creștere, iar integrarea în Uniunea Europeană va contribui la creșterea vânzărilor.
În aceste zile se desfășoară cea de-a zecea ediție a expoziției cu profil agro-alimentar INDAGRA, în cadrul căreia este găzduit și salonul de produse ecologice Ecoagricultura.