Construirea unei autostrăzi va avea un cost standard pe kilometru de 5,05 – 6,1 milioane euro



Construirea unei autostrăzi va avea un cost standard pe kilometru cuprins între 5,05 milioane euro și 6,1 milioane euro, fără TVA, iar reparația capitală a unei căi ferate va costa 1,19 milioane euro/km, fără TVA, conform unui proiect de HG elaborat de Ministerul Transporturilor.
Proiectul conține 12 standarde de cost pentru obiective de investiții finanțate din fonduri publice din domeniul infrastructurii de transport.
„Standardele de cost elaborate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii constituie documente de referință cu rol de ghidare in promovarea obiectivelor de investiții, finanțate din fonduri publice, similare din punct de vedere tehnic cu obiectivele de referință prezentate în standardele respective. Standardele de cost (…) se adresează operatorilor economici, pentru elaborarea ofertelor în vederea contractării investițiilor din domeniul infrastructurii în transporturi și ordonatorului de credite pentru fundamentarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiții și a necesarului de fonduri publice pentru finanțarea programelor de investiții în condiții de eficiență economică”, se arată în document.
Standardele de cost vor fi actualizate periodic sau ori de câte ori este necesar, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, în funcție de evoluția progresului tehnic și al prețurilor resurselor specifice în domeniul infrastructurii în transporturi și/sau pe baza solicitărilor fundamentate de alte organe de specialitate.
Normele nu cuprind cheltuielile aferente mai multor capitole din structura devizului general al investiției, aprobată prin Hotărârea Guvernului 28/2008, respectiv cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenului, cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului, cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică, cheltuieli pentru probe tehnologice și teste și predare la beneficiar sau alte cheltuieli.
Potrivit anexei documentului, costul standard pe kilometru pentru autostrăzi extraurbane în zonă de deal și de șes este de 5,05 milioane euro, iar pentru același tip de autostradă în zonă de munte se ridică la 6,1 milioane euro.
Reabilitarea unui drum național clasa tehnică III are un cost standard de 761.000 euro/ km, iar cel pentru un drum național nou clasa tehnică III este de 3,86 milioane de euro/ km.
Pe segmentul feroviar, costurile standard pentru reabilitarea unei căi ferate coridor european și pentru reparații capitale a unei linii de cale ferată sunt de 2,18 milioane euro/ km, respectiv 1,19 milioane euro/ km.
În sectorul naval au fost elaborate standarde pentru cheu maritim la -13,5 metri (21.450 euro/ml), cheu fluvial pereat (8.861 euro/ml) și punct de trecere a Dunării cu bacul (551.845 euro/bucată).
Standarde de cost au fost elaborate și în domeniul aerian, standardul de cost pentru o pistă de aterizare fiind, în funcție de clasificare, de 391.071 euro/100 metri și, respectiv, 557.500 euro/100 metri.
Sumele nu includ TVA și au fost exprimate la un curs de 4,2 lei pentru un euro, luat în calcul la fundamentarea bugetului pentru acest an.
„Este de menționat faptul că, până în prezent, nu au fost elaborate standarde de cost pe baza cărora se realizează lucrările de investiții din fonduri publice in domeniul infrastructurii de transport”, se menționează în nota de fundamentare a proiectului.
Prin elaborarea acestora se urmărește evitarea subfinanțării sau suprafinanțării cauzate de erorile de fundamentare a costurilor lucrărilor de investiții pentru obiectivele din domeniul infrastructurii de transport.
Cele 12 standarde fac parte din prima listă a obiectivelor de investiții realizate din fonduri publice pentru lucrări de investiții in domeniul infrastructurii de transport.
Autorii documentului notează că aprobarea proiectului va permite și majorarea volumului obiectivelor de investiții din domeniul transporturilor la nivel național, creșterea gradului de absorbție a fondurilor europene și adaptarea cheltuirii banilor publici, prin realizarea de lucrări de investiții, atât la nevoile beneficiarilor finali, cât și la resursele financiare existente.