Firmele din construcții solicită Guvernului introducerea obligatorie a unui certificat de capabilitate tehnico-economică în documentele de licitație, pentru eliminarea firmelor susținute de „personaje politice, care nu au competențe necesare, dar care câștigă lucrări pe care nu le execută”.
Președintele Asociației Române a Antreprenorilor de Construcții – ARACO, Laurențiu Plosceanu, a declarat, vineri, la Cluj-Napoca, într-o conferință de presă, că în ultimii ani concurența din România în domeniul construcțiilor nu a fost una reală, pentru că cele mai multe proiecte la licitații nu au fost câștigate prin oferte competitive, „ci prin alocări politice”, transmite corespondentul MEDIAFAX.
„Ceea ce încercăm noi să facem, împreună cu alte organizații profesionale și patronale, este o reglementare clară în legislația din România, care să spună că în documentația de licitație trebuie depus un certificat de capabilitate tehnico-economică a competențelor companiilor de construcții. Cu alte cuvinte, firmele de construcții care știu să execute lucrări de infrastructură sau edilitare să meargă să realizeze astfel de proiecte în anumite componente valorice. Pentru a filtra prezența și a avea companii de calitate pe aceste proiecte, să eliminăm pe cât se poate prezența acelor companii susținute de personaje politice care nu au competențele necesare, dar care câștigă într-una lucrări pe care nu le execută, dar marchează un comision și pe care le dau spre execuție profesioniștilor care lucrează pe niște prețuri care nu aduc niciun fel de profit. În Ordonanța nr. 34 se prevede acest certificat care nu este, însă, obligatoriu. Cerem Guvernului ca în Legea Calității, care este în procedură de actualizare, să se prevadă obligativitatea prezentării acestui certificat de capabilitate”, a spus Plosceanu.
Potrivit acestuia, certificatul care se eliberează atestă competențele pe anumite categorii de lucrări și, în funcție de palmaresul lucrărilor finalizate de către o firmă, se stabilește și un plafon valoric până la care aceasta ar putea câștiga prin licitație lucrări din bani publici.
„Antreprenorii serioși își certifică aceste competențe care sunt valabile trei ani. Există o prezență nepermis de mare a amprentei politice în alocarea lucrărilor publice, or aici trebuie să intervenim cu filtre legislative care să corecteze și să îmbunătățească o competiție care trebuie să fie corectă”, a spus Plosceanu.
Firmele din construcții au elaborat și un proiect de HG care prevede acordarea certificatului de capabilitate de către „o entitate”, din care să nu facă parte reprezentanți ai statului, care sunt susceptibili de corupție, astfel încât doar firmele care au capacități tehnice și umane și palmares relevant pot să execute anumite categorii de lucrări.
„Trebuie să prezervăm condițiile de calitate pentru că altfel mișcăm bani publici între diverse buzunare, niște prestatori lucrează la mâna a treia și fac lucrări la o calitate precară. Costă mai mult să lucrezi prost decât să lucrezi bine. Încercăm să generăm o dezbatere ca la licitații criteriul să nu mai fie prețul cel mai mic, care înseamnă de multe ori calitate precară, ci să fie soluția tehnico-economică cea mai avantajoasă”, a afirmat Plosceanu.
El a avertizat că sectorul de construcții din România riscă să fie „sacrificat” pentru că statul român nu înțelege să își onoreze datoriile pentru lucrări executate și întârzie foarte mult plata acestora.
„Sunt lucrări edilitare sau de infrastructură începute în campaniile electorale pentru care constructorii nu își primesc banii. Trebuie mai multă fermitate, mai mult curaj din partea Guvernului, ca să deblocheze această situație, pentru că ar avea de câștigat dintr-un sector de construcții care lucrează corect. Dacă Guvernul va bloca în continuare, sectorul de construcții riscă să nu mai poată contribui pe finanțările comunitare 2014-2020, ceea ce s-ar putea ca pentru politicieni să nu fie neapărat o problemă, dar va fi una mare pentru că vor veni să lucreze antreprenori din Europa cu prețuri duble față de cele de acum. Trebuie să ne întrebăm ce facem cu firmele de construcții din România, cu oamenii lor”, a spus Plosceanu.
În acest sens, președintele ARACO a menționat că se impune plata cu celeritate de către companiile cu capital de stat și de către autorități locale și centrale a creanțelor către firmele din sectorul construcțiilor aferente perioadei 2009-2012.