Constructorii auto vor facilități fiscale, subvenții mai mari și extinderea Remat



Sindicaliștii BNS și constructorii auto propun, ca măsuri pentru depășirea crizei din domeniu, acordarea unor facilități fiscale pentru firmele din industrie, precum reducerea impozitului pe profitul reinvestit și amânarea unor plăți de TVA, majorarea subvențiilor și extinderea programului Remat. Blocul Național Sindical (BNS), Renault România și Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) au elaborat un document în care propun mai multe măsuri pentru a sprijini industria auto din România, prin relansarea pieței vehiculelor noi și ajutorarea firmelor din sector referitor la problemele de trezorerie și obținerea de credite bancare.
Aceștia subliniază că industria auto din România, la fel ca și cea din Uniunea Europeană „suportă șocul crizei financiare”. Propunerile se înscriu în liniile generale trasate de instituțiile europene, care au inițiat un set de măsuri în ideea sprijinirii sectorului auto pentru a depăși perioada de criză, se arată în documentul BNS, Renault și ACAROM remis, miercuri, agenției MEDIAFAX.
Potrivit acestora, constructorii de automobile și furnizorii se confruntă cu două probleme majore, respectiv scăderea vânzărilor automobilelor noi și problemele de trezorerie.
BNS și constructorii de automobile propun oprirea importurilor de mașini second hand, în particular a vehiculelor uzate, prin menținerea OUG privind taxa de poluare și începerea de la 1 februarie a programului de înnoire a parcului auto Remat 2009 așa cum a fost decis în decembrie 2008.
În plus, aceștia vor ca la programul Remat să poată participa și firmele, precum și persoanele fizice care cumpără vehicule în leasing.
Cele trei organizații consideră că trebuie facilitat accesul la creditul auto, prin diminuarea costurilor, eventual prin reducerea rezervelor obligatorii ale băncilor impuse băncilor de BNR. Același obiectiv poate fi atins prin întărirea capacităților de împrumut ale organismelor care finanțează cumpărarea automobilelor, respectiv punerea la dispoziție a unui dosar de refinanțare pentru societățile de leasing a constructorilor prin banca centrală, în euro la taxa de 4 – 4,5%, conform sursei citate.
În privința sprijinirii sectorului auto, cele trei părți susțin că este nevoie de acordarea rapidă a subvențiilor pentru investiții, cu punerea în aplicare a unui sistem de acordare a sumelor în avans.
„Acest lucru se realizează prin stimularea investițiilor din sectorul auto, prin majorarea fondurilor totale alocate prin care se pun în fabricație produse noi și se perfecționează tehnologiile. Trebuie, de asemenea, mărite atât fondurile totale, cât și ponderea acestor fonduri rezervate industriei auto”, susțin partenerii sociali.
Alte măsuri vizează sprijinirea în vederea obținerii creditului bancar în condiții acceptabile pentru finanțarea de investiții, simplificarea actualelor proceduri birocratice de acces de către agenții economici a fondurilor pentru cercetare, dezvoltare și în special inovarea PNCDI II și programele sectoriale și stimularea orientării către temele concrete existente în sectorul componentelor auto ale cercetării universităților tehnice.
Creditul de Impozit Cercetare, limitat în prezent la 200.000 de euro, ar trebui să crească și să fie puse în aplicare unele mecanisme pentru cofinanțarea indemnizațiilor plătite salariaților pe perioada întreruperii temporare a activității, pentru a evita concedierea unor angajați calificați, potrivit acestora.
Reducerea impozitului pe profitul reinvestit în dezvoltarea și modernizarea produselor, tehnologiilor sau noilor capacități pentru producerea componentelor auto, punerea în funcțiune a unui plan specific de sprijin a furnizorilor industriei de automobile sunt alte măsuri propuse în document.
În plus, sindicatele și patronatele cer ca furnizorii de piese auto să beneficieze, cel puțin pentru 2009, de un decalajul cu un an al plății jumatății de TVA datorat statului în fiecare lună.
Totodată, aceștia își doresc „punerea în funcțiune a unei structuri financiare pentru acordarea împrumuturilor bancare” pentru furnizorii de automobile.
În ceea ce privește relansarea industriei auto la nivel european, aceștia susțin că ar trebui să crească potențialul de împrumut al Băncii Europene de Investiții (în prezent de 15,6 miliarde de euro) și să fie ridicat plafonul de împrumut, să se majoreze capacitățile financiare ale Forumului Economic Mondial (FEM), de 500 de milioane de euro pe an în prezent, și să fie accelerate procedurile de acces la creditele BEI și ajutoarele FEM.
Constructorii auto se confruntă cu o scădere semnificativă a vânzărilor, din cauza reducerii cererii. Diminuarea producției de vehicule afectează negativ și furnizorii de subansamble.