Constituirea Consiliilor locale alese pe 10 iunie se face în termen de 20 de zile de la data scrutinului, după depunerea unui raport privind cheltuielile și veniturile electorale, convocarea consilierilor declarați aleși făcându-se de către prefect.
Demararea acestei proceduri este condiționată de prevederea din Legea de finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale care stabilește că în termen de 15 zile de la data desfășurării alegerilor, mandatarul financiar este obligat să depună la Autoritatea Electorală Permanentă un raport detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale.
Convocarea consilierilor declarați aleși pentru ședința de constituire se face de către prefect. La sedința de constituire pot participa prefectul sau reprezentantul său, precum și primarul, chiar dacă procedura de validare a mandatului acestuia nu a fost finalizată.
Ședinta este legal constituită dacă participă cel puțin două treimi din numărul consilierilor aleși. În cazul în care nu se poate asigura această majoritate, ședința se va organiza, în aceleași condiții, peste trei zile, la convocarea prefectului.
Dacă nici la a doua convocare reuniunea nu este legal constituită, se va proceda la o nouă convocare de către prefect, peste alte trei zile, în aceleași condiții.
În situația în care consiliul local nu se poate reuni nici la această ultimă convocare, din cauza absenței fără motive temeinice a consilierilor, prefectul va declara vacante, prin ordin, locurile consilierilor aleși care au lipsit nemotivat de la cele trei convocari anterioare, dacă aceștia nu pot fi înlocuiti de supleanții înscriși pe listele de candidați respective, organizându-se alegeri pentru completare, în termen de 30 de zile, în condițiile Legii privind alegerea autorităților administrației publice locale.
Ordinul prefectului prin care se declară vacante locurile consilierilor care au lipsit nemotivat poate fi atacată de cei în cauză la instanta de contencios administrativ, în termen de cinmci zile de la comunicare. Hotararea instantei este definitivă și irevocabilă.
Absența consilierilor de la ședinta de constituire este considerată motivată daca se face dovada că aceasta a intervenit din cauza unei boli care a necesitat spitalizarea sau a făcut imposibilă prezența acestora, a unei deplasări în străinatate în interes de serviciu sau a unor evenimente de forță majoră.
Lucrările ședintei de constituire sunt conduse de cel mai în vârstă consilier, asistat de doi consilieri dintre cei mai tineri.
Pentru validarea mandatelor, consiliile locale aleg prin vot deschis, dintre membrii lor, pe întreaga durata a mandatului, o comisie de validare, alcătuită din 3-5 consilieri. Comisia de validare examinează legalitatea alegerii fiecărui consilier și propune consiliului validarea sau invalidarea mandatelor. Comisia de validare va propune invalidarea alegerii unui consilier numai în cazul în care se constată încălcarea condițiilor de eligibilitate sau dacă alegerea consilierului județean s-a facut prin frauda electorală, constatată în condițiile Legii pentru alegerea autorităților administrației publice locale.
Validarea sau invalidarea mandatelor se face în ordine alfabetică, cu votul deschis al majorității consilierilor județeni prezenți la sedință.
Hotărârea de validare sau invalidare a mandatelor poate fi atacata de cei interesați la instanța de contencios administrativ în termen de 5 zile de la adoptare sau, în cazul celor absenți de la sedința, de la comunicare. Instanta de contencios administrativ se pronunță în cel mult 15 de zile. În acest caz, procedura prealabilă nu se mai efectuează, iar hotărârea primei instante este definitivă si irevocabilă.
Consilierii locali ale căror mandate au fost validate depun jurământul în fața consiliului local. Consilierii locali care refuză să depună jurământul sunt considerați demisionați de drept.
În cazul în care consilierul local declarat ales renunță la mandat înainte de validare sau refuză să depună jurământul, se supune validării mandatul primului supleant înscris pe lista partidului politic, a alianței politice sau a alianței electorale respective, dacă până la validarea mandatului partidele și alianțele politice confirmă în scris apartenența la partid.
În cazul în care locurile rămase vacante nu pot fi completate cu supleanți, conform legii, iar numărul de consilieri locali se reduce sub jumătate plus unu, se vor organiza alegeri parțiale pentru completare, în termen de 90 de zile.
Consiliul local se declară legal constituit, dacă majoritatea consilierilor locali validați au depus jurământul. Constituirea consiliului local se constată prin hotărâre, adoptată cu votul majorității consilierilor locali validați.
După declararea ca legal constituit, consiliul local alege dintre membrii săi, prin hotărâre adoptată cu votul deschis al majorității consilierilor locali în funcție, un președinte de ședință, pe o perioadă de cel mult trei luni, care va conduce ședințele consiliului și va semna hotărârile adoptate de acesta.
USL a câștigat cele mai multe mandate de consilier local, respectiv 13.148 (32,68%), în urma centralizării voturilor din 3.184 circumscripții locale, potrivit rezultatelor finale făcute publice, vineri, de BEC.
PDL a câștigat, în urma scrutinului de duminică, un număr de 6.354 mandate (15,79%), iar PSD îi revin 4.110 de mandate (10,21%) acolo unde a propus candidați separat, nu sub sigla USL.
Aceste date nu includ rezultatele pentru două Consilii locale – din Curcani (Călărași) și Mangalia (Constanța) – unde alegerile pentru consiliul local au fost anulate pentru fraudă și scrutinul va fi repetat duminică, 24 iunie.
BEC mai informează că prezența la vot, potrivit rezultatelor finale, a fost de 56,25%.