Consiliul Fiscal:Ponderea angajaților la negru în total salariați a crescut de la 20% în 2008 la 26%



Ponderea angajaților la negru în total salariați a crescut de la 20% în 2008 la 26% anul trecut, ceea ce s-a reflectat într-o colectare și mai slabă a taxelor, astfel încât evaziunea fiscală doar în cazul CAS, TVA și impozitului pe venit reprezintă 9% din PIB, potrivit datelor Consiliului Fiscal.
„Evaziunea fiscală are o dimensiune ridicată în România, doar în cazul CAS, TVA și impozitului pe venit ea reprezentând peste 9% din PIB. Dacă România ar colecta impozitele și taxele pe care le are la maxim, ar avea venituri bugetare ca procent din PIB foarte aproape de media europeană. O reformă profundă a administrării taxelor și impozitelor în România țintită în direcția creșterii gradului de colectare a taxelor este absolut necesară”, potrivit raportului anual al Consiliului Fiscal.
Veniturile bugetare au cea mai mică pondere în PIB-ul României, de doar 32,4% în 2009, cu 11,6 puncte procentuale sub media europeană.
Președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru, a arătat că numărul de salariați la negru este obținut ca diferență între numărul efectiv de salariați raportat în economia oficială, de circa 4,5 milioane de salariați, și cifrele care reies din sondaj, care indică faptul că aproximativ 6,1 milioane persoane au loc de muncă.
În 2009, ponderea angajaților la negru în total salariați a fost de aproximativ 23%.
Sistemul de taxe și impozite în România este caracterizat de o colectare slabă, cu o administrare ineficientă și o birocrație excesivă, o bază de impozitare relativ redusă, cu multe excepții și deduceri legale și o evaziune fiscală ridicată, potrivit Consiliului Fiscal.
„Indicele de eficiență a colectării taxelor a urmat o evoluție relativ similară pe tipuri de taxe și impozite în ultimii doi ani. Pe fondul crizei economice și financiare, economia neobservată s-a majorat, ponderea muncii la negru crescând, ceea ce s-a repercutat într-o colectare mai slabă a taxelor și impozitelor”, potrivit raportului.
Eficiența colectării taxelor poate fi evaluată prin intermediul indicelui de eficiență a colectării taxelor, care reprezintă raportul dintre rata implicită de impozitare (raportul dintre veniturile efective colectate pentru un anumit tip de impozit și baza de impozitare aferentă) și rata legală de taxare.
În ceea ce privește impozitul pe venit, după ce în perioada 2005-2007 indicele de eficiență a colectării a crescut în România substanțial, acesta s-a plafonat începând cu 2008 și a scăzut ușor în anul 2010. Anul trecut, indicele de eficiență a colectării impozitului pe venit a fost de 0,76.
Totodată, referitor la impozitul pe profit, după ce în perioada 2005-2006 indicele de eficiență a colectării a urcat semnificativ, acesta a intrat pe un trend descendent începând cu 2007. Indicele de eficiență al impozitării este de 0,23 în cazul impozitului pe venit.
În perioada 2009-2010, gradul de eficiență al taxării pentru TVA a scăzut substanțial în România comparativ cu perioada anterioară crizei economice, în 2010 eficiența colectării fiind la același nivel ca în 2009, ceea ce sugerează o mai bună colectare din a doua jumătate a anului (pe fondul majorării cotei de la 19% la 24%), care nu a făcut decât să compenseze pierderile de eficiență din primul semestru al anului.
Mai mult, începând cu 2008 se observă aceeași tendință de reducere a indicelui de eficiență a colectării CAS.
Datele sunt obținute prin calcule ale Consiliului Fiscal, realizate pe baza datelor Institutului Național de Statistică sau Eurostat.
Consiliul Fiscal este o autoritate independentă, compusă din cinci membri cu experiență în domeniul politicilor macroeconomice și bugetare, care sprijin’ activitatea Guvernului și a Parlamentului în procesul de elaborare și derulare a politicilor fiscal-bugetare, pentru a asigura calitatea prognozelor macroeconomice care stau la baza proiecțiilor bugetare și a politicilor fiscal-bugetare pe termen mediu și lung.