Consiliul Fiscal: Proiectul de rectificare bugetară încalcă legea responsabilității fiscale



Proiectul de rectificare bugetară propus de Ministerul Finanțelor încalcă legea responsabilității fiscale pentru că sumele suplimentate la cheltuieli sunt alocate pentru capitole care exced aria permisă de actul normativ, potrivit Consiliului Fiscal.
Prin proiectul de rectificare bugetară, publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor, cheltuielile la bugetul general consolidat au fost majorate cu 2,98 miliarde de lei, depășind plafonul de 194,4 miliarde aprobat de Parlament pentru anul 2011 prin Legea 275/2010 privind aprobarea plafoanelor unor indicatori, specificați în strategia fiscal-bugetară.
„Deși proiectul de ordonanță de urgență pentru rectificarea bugetului de stat pe anul 2011 prevede derogarea de la prevederile art. 16 al Legii responsabilității fiscal-bugetare, Consiliul Fiscal consideră regretabilă practica de a eluda printr-un act normativ regulile instituite prin Legea 69/2010 pentru promovarea disciplinei în execuția bugetară”, se arată în opinia Consiliului.
Proiectul de rectificare nu îndeplinește prevederea din legea responsabilității fiscale conform căreia cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistența financiară din partea Uniunii Europene și a altor donatori, pot fi suplimentate cu ocazia rectificărilor bugetare numai pentru plata serviciului datoriei publice și pentru plata contribuției României la bugetul Uniunii Europene.
La rectificare s-a propus suplimentarea cheltuielilor totale cu 2,98 miliarde lei reflectă, la capitole precum „subvenții” – 735,5 milioane lei, „asistență socială” – 236,6 milioane lei, „alte transferuri” – 442,3 milioane lei, „alte cheltuieli” – 12 milioane lei).
Totodată, au fost suplimentate cheltuielile cu bunurile și serviciile (+433,2 milioane lei, din care 300 milioane lei către Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate), cheltuielile de capital (+320,8 milioane lei), fondul de rezervă (+228 mil. lei), cheltuielile cu subvențiile (+220,8 milioane lei), cheltuielile cu asistența socială (+116,3 milioane lei) și au fost alocate sume mai mari la categoria „alte transferuri” (+116,7 milioane lei).
Membrii Consiliului afirmă că, deși majorarea de cheltuieli poate fi justificată parțial de necesitatea plății arieratelor, suspendarea temporară a prevederilor legii responsabilității fiscal-bugetare creează un precedent care poate genera în viitor și alte derapaje de la principiile unei politici fiscal-bugetare responsabile și predictibile.
În plus, recursul la derogare de la regulile instituite de legea responsabilității fiscal-bugetare nu este de natură să contribuie la stabilirea unui cadru credibil și predictibil de derulare a politicii fiscal-bugetare, subminând astfel unul dintre scopurile pentru care legea a fost asumată și promovată de autorități.
Proiectul de rectificare bugetară prevede majorarea cu aceeași sumă atât a veniturilor, cât și a cheltuielilor bugetului general consolidat, menținând ținta de deficit bugetar asumată pentru acest an la 4,4% din PIB.
Autoritățile susțin că că majorarea proiecției veniturilor bugetare se datorează pe de-o parte performanței mai bune a veniturilor din accize înregistrată la finele primului semestru al anului, această categorie de venituri fiind revizuită ascendent cu 1,6 miliarde lei, și pe de alta parte unui plus de venituri la nivelul TVA (+550 mil. lei) și veniturilor nefiscale (+876 mil. lei), generat de implementarea unei scheme de stingere „în lanț” a arieratelor bugetare.
Conform acestei scheme, 1,4 milairde de lei vor fi transferați din bugetul de stat către bugetele locale și către anumite companii de stat astfel încât în final aceste transferuri să conducă la stingerea unor obligații restante către buget.
Consiliul Fiscal este o autoritate independentă, compusă din cinci membri cu experiență în domeniul politicilor macroeconomice și bugetare, care sprijină activitatea Guvernului și a Parlamentului în procesul de elaborare și derulare a politicilor fiscal-bugetare, pentru a asigura calitatea prognozelor macroeconomice care stau la baza proiecțiilor bugetare și a politicilor fiscal-bugetare pe termen mediu și lung.