Consiliul Fiscal: Fondul de salarii poate crește cu 5% anul viitor, iar pensiile cu minim 7%



Fondul de salarii poate crește anul viitor doar cu 5% dacă economia va avansa cu 1,5% în acest an și cu 3,9% în 2012, iar pensiile s-ar putea majora cu cel puțin 7%, a declarat joi președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru.
„Conform cu țintele deja asumate există niște plafoane care s-au stabilit pentru cheltuielile de personal pentru 2012, respectiv încadrarea în 7,1% din PIB. Pe baza ultimei variante a strategiei fiscal-bugetare și legii care reglementează plafoanele pentru cheltuieli, putem spune că există în acest moment un potențial de creștere a fondului de salarii de 5% ca să ne putem încadra în 7,1% din PIB pentru anul viitor. Evident că dacă avem un PIB mai mare, putem crește mai mult”, a spus Dumitru, într-o conferință de presă.
El a precizat că datele pe care se bazează aceste estimări indică rate de creștere economică de 1,5% pentru 2011 și de 3,9% pentru anul viitor.
Dumitru a explicat că fondul de salarii include numărul de salariați și salariul mediu, ceea ce înseamnă că salariile pot crește cu mai mult de 5% anul viitor dacă personalul se reduce.
„Peste acest plafon, de 7,1% din PIB, spațiul fiscal este aproape nul”, a spus Dumitru.
În ceea ce privește pensiile, acestea trebuie indexate cu inflația plus jumătate din creșterea salariului real.
Medie a inflației de 6-7% pentru tot anul acesta
„Cu probabilitate mare inflația va fi peste așteptări, probabil că vom avea o medie a inflației de 6-7% pentru tot anul acesta. Ceea ce înseamnă că anul viitor vom avea o majorare de pensii de cel puțin 7%, dacă mecanismul acesta de ajustare a pensiilor rămâne în vigoare și va fi aplicat”, a mai afirmat președintele Consiliului Fiscal.
În plus, el a menționat că majorarea pensiilor ar putea fi chiar mai mare dacă se va înregistra o creștere în termeni reali a salariilor, ceea ce este mai puțin probabil, dar este posibil.
„Probabil că indexarea care va trebui făcută conform legii pensiilor va fi semnificativă și va presiune pe buget”, a arătat Dumitru.
Consiliul Fiscal notează că starea financiară a sistemului de pensii este foarte dificilă, cheltuielile bugetare cu pensiile fiind nesustenabile în raport cu contribuțiile încasate.
Situația financiară a sistemului de pensii, o provocare majoră
„Creșterea numărului de contributori la sistemul de pensii, creșterea vârstei de pensionare și alte măsuri de reformă sunt absolut necesare pentru creșterea sustenabilității sistemului de pensii. Noua lege a pensiilor răspunde în mare parte acestor cerințe, însă pe termen scurt și mediu situația financiară a sistemului de pensii va continua să fie o provocare majoră”, potrivit raportului.
Cheltuielile cu personalul bugetar au crescut semnificativ între 2005 și 2008, fondul de salarii urcând cu 1,5 puncte procentuale din PIB. În aceeași perioadă, câștigul mediu în sectorul bugetar a crescut cumulat cu 63% la sută în termeni reali, majorând discrepanța dintre salariul mediu din sectorul public și cel privat.
Până în 2010, salariul mediu din sectorul public a fost mai mare decât în sectorul privat, însă reducerea cu 25% a salariilor din sectorul bugetar începând cu cea de-a doua jumătate a anului 2010 a redus câștigul mediu în sectorul public la mai puțin decât media din sectorul privat. Datele din luna decembrie 2010 arată că salariul mediu brut în sectorul public a scăzut de la 2.108 lei în trimestrul doi al anului trecut la 1.701 lei în ultimele trei luni, sub media de 2.013 lei existentă în sectorul privat.
Totodată, în perioada 2005-2008 numărul de angajați bugetari a crescut cu aproximativ 170.000, până la aproximativ 1,4 milioane de persoane. Ulterior, numărul total de angajați în sectorul guvernamental a scăzut cu 132.000, la 1,26 milioane persoane, între sfârșitul anului 2008 și decembrie 2010.
Pentru 2011 și 2012, în cadrul acordurilor cu FMI și Comisia Europeană, Guvernul s-a angajat să reducă deficitul bugetului general consolidat la 4,4% din PIB în acest an și la 3% din PIB în 2012.
„Reducerea deficitului bugetar la 4,4% în anul 2011 și la 3% în 2012 poate fi realizată, însă este strict condiționată de menținerea sub control a cheltuielilor bugetare și de absența unor măsuri discreționare de politică fiscală care să afecteze semnificativ veniturile bugetare”, potrivit Consiliului Fiscal.
În opinia Consiliului, riscurile la adresa evoluției indicatorilor macroeconomici sunt relativ echilibrate, în timp ce balanța riscurilor în ceea ce privește conduita necesară pentru politica fiscal-bugetară înclină mai degrabă pe partea negativă, respectiv spre un deficit bugetar mai mare decât cel proiectat.
În opinia Consiliului Fiscal, atingerea țintei de deficit bugetar pentru 2011 este plauzibilă
„Cele mai mari riscuri pe plan intern se pot materializa dacă angajamentul politic pentru procesul de consolidare fiscală scade, pe fondul unor turbulențe politice în anticiparea alegerilor programate pentru 2012. Eventualele derapaje de la o politică fiscal-bugetară strictă (cum ar fi reversarea unor măsuri de austeritate implementate deja) pot conduce la depășirea țintelor de deficit bugetar pentru 2011 și 2012 și la deteriorarea percepției de risc față de România”, potrivit raportului.
În opinia Consiliului Fiscal, politica fiscal-bugetară este adecvată și, dacă nu apar derapaje, atingerea țintei de deficit bugetar pentru 2011 este plauzibilă.
În ceea ce privește ținta de deficit bugetar pentru 2012, de 3% din PIB atât după standard ESA 95 cât și cash, pare a fi ambițioasă și poate necesita măsuri suplimentare de control strict al cheltuielilor bugetare și de îmbunătățire a colectării taxelor, chiar dacă activitatea economică este proiectată să accelereze în 2012.
Totodată, anul electoral 2012 reprezintă un risc semnificativ pentru procesul de consolidare fiscală.
Consiliul Fiscal este o autoritate independentă, compusă din cinci membri cu experiență în domeniul politicilor macroeconomice și bugetare, care sprijină activitatea Guvernului și a Parlamentului în procesul de elaborare și derulare a politicilor fiscal-bugetare, pentru a asigura calitatea prognozelor macroeconomice care stau la baza proiecțiilor bugetare și a politicilor fiscal-bugetare pe termen mediu și lung.