Reprezentanții Consiliului Concurenței apreciază că, în condițiile actuale de piață, Codul de Bune Practici semnat de retaileri și furnizorii de alimente nu contravine legislației din domeniul concurenței, dar avertizează că aplicarea prevederilor nu trebuie să conducă la o „transparență excesivă”.
„În condițiile actuale de piață, Codul de Bune Practici pentru comerțul cu produse agroalimentare nu contravine în mod expres legislației în domeniul concurenței”, se arată într-un comunicat al instituției, care a avizat documentul respectiv.
Consiliul avertizează însă că va continua să monitorizeze sectorul, inclusiv felul în care este aplicat Codul de Bune Practici, și că va interveni în cazul în care legislația este încălcată.
„Prin formularea sa generală, această declarație de principii nu conține clauze de natură să încalce legislatia în domeniul concurenței. Cu toate acestea, în situația în care, prin aplicarea acestui Cod, s-ar ajunge ca agenții economici semnatari să recurgă la înțelegeri sau practici anticoncurențiale, Consiliul Concurenței își rezervă dreptul de a interveni”, a declarat, în comunicat, președintele Consiliului, Gheorghe Oprescu.
Instituția atrage atenția semnatarilor documentului că este esențial ca aplicarea acestui Cod să nu conducă la dezvoltarea unei transparențe excesive a relațiilor comerciale dintre furnizori și comercianți.
„În anumite condiții, schimbul de informații între firme concurente riscă să conducă la cunoașterea reciprocă a strategiilor comerciale aplicate, ceea ce poate facilita un comportament identic al companiilor pe piață. Astfel, concurența s-ar putea diminua semnificativ, întrucât ar fi facilitată dezvoltarea de cooperări tacite între agenții economici concurenți, în sensul uniformizării practicilor comerciale și, implicit, ale prețurilor practicate”, se explică în comunicat.
Consilul arată că va sancționa firmele care vor acționa concertat.
„În cazul în care un sistem ce facilitează schimbul de informații este folosit de competitori pentru a implementa un comportament concertat, practica poate fi sancționată din perspectiva regulilor naționale sau comunitare de concurență. De altfel, Comisia Europeană și instanțele comunitare au instrumentat o serie de carteluri care s-au bazat, printre altele, pe mecanisme ce facilitau schimbul de informații”, se mai spune în comunicat.
Codul a fost semnat de reprezentanții retailerlor și furnizorilor săptămâna trecută.