Conferința franco-română privind educația și formarea profesională



Conferința franco-română privind educația și formarea profesională
Conferința franco-română privind educația și formarea profesională

În data de 26 martie, la Institutului Francez din București, a avut loc Conferința franco-română privind educația și formarea profesională, acțiune organizată de Ambasada Franței în România, Institutul Francez din România în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale (MEN) și cu Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) și care se înscrie în calendarul acțiunilor de cooperare bilaterală franco-română în domeniul educației, pentru anul 2018.
Scopul acțiunii a fost de a favoriza schimburile de idei privind organizarea învățământului profesional dual din Franța și România, exprimarea și prezentarea domeniilor de expertiză și de schimb de experiență între cele două țări, prezentarea nevoii de forță de muncă a întreprinderilor, respectiv prezentarea de bune practici privind modalitățile de adaptare a ofertei de formare a unităților de învățământ pentru a răspunde nevoilor pieței forței de muncă.
În prima parte a dimineții, s-au evidențiat beneficiile învățământului profesional și tehnic, accentuând ideea că elevii care parcurg acest sistem de formare au numeroase beneficii pe parcursul școlarizării, dar mai ales după formarea propriu-zisă prin posibilitatea de a accesa locuri de muncă pe piața românească, dar și internațională.
S-a pus apoi accentul pe importanța dezvoltării învățământului dual. Au fost remarcate avantajele pe care le au elevii care urmează filiera duală: dobândirea unei experiențe timpurii în relație cu un potențial loc de muncă, posibilitatea continuării studiilor în funcție de interesele profesionale și potențialul individual de dezvoltare, bursa profesională oferită de stat, bursa oferită de operatorul economic, în condițiile stabilite prin contractul de practică. Se dorește ca firmele angajate în învățământul dual să beneficieze de facilități fiscale pentru cheltuielile efectuate de agenții economici pentru organizarea și desfășurarea ÎPT, inclusiv dual. Ca perspective de dezvoltare s-a menționat faptul că, dacă în anul școlar 2017-2018 funcționează în învățământul dual 103 clase, 2.568 elevi și 227 operatori economici, proiectul planului de școlarizare pentru anul 2018-2019 prevede 194 de clase, 5.328 de locuri și 452 operatori economici implicați.
Un alt subiect important pe agenda de discuții a zilei, s-a referit la dispozitivele care au contribuit la scăderea ratei abandonului școlar în Franța. Printre măsurile de stopare a fenomenului s-au menționat: prevenirea, remedierea, dar mai ales o mai bună orientare profesională cu origini în clasele gimnaziale.
În continuare au fost oferite câteva soluții de promovare și valorizare a filierelor de formare profesională. Un prim pas spre o mai bună orientare profesională ar putea fi făcut încă de la vârsta de 13-14 ani prin vizite ale elevilor de gimnaziu în licee profesionale, prin organizarea de forumuri, de mini-stagii profesionale, ziua porților deschise, concursuri.
Vorbitorii francezi au abordat în continuare teme precum: „Cum să răspundem nevoilor de formare ale companiilor” și „Care este viitorul învățământului profesional în Franța”, oferind astfel participanților români idei și soluții la problemele cu care se confruntă școala românească și accentuând ideea că reușita învățământului dual o reprezintă alianța și încrederea reciprocă între cei patru factori implicați: elevi, părinți, agenți economici și profesori.
Prof. AdrianaDUCEAC



Recomandări

Proiect de educație continuă și culturală incluzivă în regiunea transfrontalieră România-Ucraina – LIFECED, lansat la USV

Proiect de educație continuă și culturală incluzivă în regiunea transfrontalieră România-Ucraina – LIFECED, lansat la USV
Proiect de educație continuă și culturală incluzivă în regiunea transfrontalieră România-Ucraina – LIFECED, lansat la USV

Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava lansează proiectul Educație continuă și culturală incluzivă în regiunea transfrontalieră România-Ucraina – LIFECED

Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava lansează proiectul Educație continuă și culturală incluzivă în regiunea transfrontalieră România-Ucraina – LIFECED
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava lansează proiectul Educație continuă și culturală incluzivă în regiunea transfrontalieră România-Ucraina – LIFECED

„Fălticeni – Mon Amour”, la ediția a V-a: Trei zile de cultură, prietenie și recunoaștere a valorilor locale

„Fălticeni – Mon Amour”, la ediția a V-a: Trei zile de cultură, prietenie și recunoaștere a valorilor locale
„Fălticeni – Mon Amour”, la ediția a V-a: Trei zile de cultură, prietenie și recunoaștere a valorilor locale

„Meandrele timpului” – Expoziția profesorului Dan Grigoraș, vernisată la Biblioteca „Eugen Lovinescu” Fălticeni

„Meandrele timpului” – Expoziția profesorului Dan Grigoraș, vernisată la Biblioteca „Eugen Lovinescu” Fălticeni
„Meandrele timpului” – Expoziția profesorului Dan Grigoraș, vernisată la Biblioteca „Eugen Lovinescu” Fălticeni

Sindicatele din educație anunță continuarea protestelor cu „impact maxim, dar sacrificii minime” pentru elevi și studenți

Sindicatele din educație anunță continuarea protestelor cu „impact maxim, dar sacrificii minime” pentru elevi și studenți
Sindicatele din educație anunță continuarea protestelor cu „impact maxim, dar sacrificii minime” pentru elevi și studenți

Simpozionul Național de Studii Canonice „Tradiție și actualitate: Studiul Sfintelor Canoane în Ortodoxia românească în cei 100 de ani de Patriarhat (1925-2025)”

Simpozionul Național de Studii Canonice „Tradiție și actualitate: Studiul Sfintelor Canoane în Ortodoxia românească în cei 100 de ani de Patriarhat (1925-2025)”
Simpozionul Național de Studii Canonice „Tradiție și actualitate: Studiul Sfintelor Canoane în Ortodoxia românească în cei 100 de ani de Patriarhat (1925-2025)”