7. A șaptea condiție canonică pentru cei ce merg la biserică. Cînd vă închinați la sfintele icoane, să nu sărutați sfinții pe față , că-i păcat. Nu-i voie. Dacă sfîntul este pictat în picioare, îi săruți picioarele, dacă este pictat pe jumătate, îl săruți la partea de jos.
8. A opta condiție canonică. Să știți că după ce dă preotul binecuvîntare de Sfîntă Liturghie, nimeni nu mai are voie să se închine la icoane în biserică sau să mai duca daruri la altar.
Cînd auzi că zice preotul: „Binecuvîntată este Împărăția Tatălui și a Fiului și a Sfîntului Duh, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor”, este gata! De atunci fiecare stă la locul lui liniștit, nu se mai duce să se închine. Chiar de-ai venit cu un dar în biserică, cu lumînare și cu prescură, le dai la urmă.
Că din timpul acela preotul intră în Sfînta Liturghie și nu mai are timp să ia darul. Că dacă te duci și el se oprește de la Liturghie, îi rămîn o mulțime de rugăciuni și are păcat. Deci darurile se dau la biserică pînă se dă binecuvîntarea de Liturghie. De atunci înainte nu mai este voie nici să te închini la icoane, pentru că îi tulburi pe cei care vor să asculte Sfînta Liturghie.
9. A noua condiție canonică. Creștinii trebuie să stea în genunchi cînd se sfințesc preacuratele daruri, cînd se cîntă: „Pe Tine Te lăudăm, pe Tine bine Te cuvîntăm… !” Alții stau în genunchi și la Evanghelie. Nu-i o greșeală. La Axionul Maicii Domnului și la Tatăl nostru, atunci se stă. Și după ce se cîntă Tatăl nostru se face sărutarea păcii. Așa se făcea înainte. Acum în unele biserici s-a uitat.
Cei ce au dezlegare și vor să se împărtășească cu Preacuratele Taine, trebuie să-și ceară iertare de la toți, de la cei mai bătrîni pînă la cei mai tineri. Dacă sînt bărbați, se duc la cei mai bătrîni oameni din frunte. Și de la care au avut vreo supărare, Doamne ferește, să ceară iertare: „Iartă-mă, frate! Iartă-mă, cumetre sau vecine!”
La fel și femeile să se ducă la cele mai bătrîne și să ia iertare, să le sărute mîna, iar acelea să le sărute pe frunte. Această rînduială se face înainte de a merge la Sfînta Împărtășanie. Și apoi iei o lumănărică aprinsă și la iconostas o dai în mîna paraclisierului; nu mergi cu ea înaintea preotului, în fața Sfîntului Potir.
Pentru că în fața Sfîntului Potir, cînd mergeți, nu aveți voie să fiți cu lumînarea aprinsă, nici să mai faceți Sfînta Cruce, că-i mare primejdie. Mulți, făcînd cruce, s-a întîmplat că au lovit Sfîntul Potir, pe preot, și au vărsat Sfintele. S-a întîmplat în multe biserici.
10. A zecea condiție canonică. După ce-ai primit Preacuratele Taine ale lui Iisus Hristos, treci la ușa diaconească, ca acolo să-ți dea anaforă și un păhăruț de vin. Apoi treceți la strană sau în pridvor, să vă citiți molitfele sau rugăciunea de mulțumire după Sfînta Împărtășanie.
Trebuie să știți că nimeni nu are voie să se împărtășească dacă nu și-a citit rugăciunile de împărtășire (molitfele). Apoi, cele de mulțumire.
Cel ce s-a împărtășit, nu mai are voie să sărute mîna preotului. Pînă nu stai la masă nu mai ai voie să săruți nici sfintele icoane, nimic, că ai primit pe Hristos atunci. După masă poți să săruți mîna și sfintele icoane.
După împărtășanie n-ai voie să scuipi trei zile și trei nopți. Așa-i după rînduiala canonică. Dar măcar pînă a doua zi, măcar 24 de ore să țineți minte. Dar, trei zile arată cartea. Așa este după Sfînta Împărtășanie. Cei căsătoriți, care vor să se împărtășească cu Preacuratele Taine, trebuie să păzească curăția în familie, măcar trei zile, iar după ce s-au împărtășit să țină măcar două zile. Iar în posturi, trebuie să trăiască toate zilele în curăție.