Sentință blândă

Condamnat la trei ani de închisoare cu suspendare, după ce a omorât doi oameni și a rănit alți doi



Șoferul unei mașini care acum cinci ani a provocat moartea a două persoane și rănirea altor două a scăpat ieftin în urma procesului care s-a încheiat recent la Judecătoria Suceava. Andrian Costaș, de 57 de ani, din Botoșani, a fost condamnat la trei ani cu suspendare, soluție care a fost atacată la Curtea de Apel Suceava, acolo unde se va lua o decizie finală. Magistratul care a pronunțat această condamnare a explicat în motivare că sunt îndeplinite toate condițiile pentru ca șoferul vinovat să nu fie trimis la închisoare. „Pedeapsa aplicată inculpatului pentru concursul de infracțiuni nu depășește trei ani închisoare, acesta nu a mai suferit anterior nici o condamnare, iar din probele administrate în cauză instanța apreciază că scopul represiv, educativ și de prevenție al pedepsei poate fi atins și fără executarea acesteia în regim de detenție”, se menționează în motivarea Judecătoriei Suceava.
Totuși, magistratul a considerat că șoferul nu mai poate conduce o mașină pe drumurile publice, motiv pentru care lui Andrian Costaș i-a fost respinsă cererea de prelungire a dreptului de circulație.
A intrat cu mașina pe contrasens
Accidentul soldat cu moartea celor două persoane s-a petrecut în apropiere de Dumbrăveni, pe data de 21 august 2006. Șoferul plecase din Italia cu două zile mai devreme și, din dorința de a ajunge cât mai rapid acasă, a condus aproape fără să se odihnească. În apropiere de Dumbrăveni, autoturismul marca Ford Mondeo condus de Andrian Costaș a intrat pe contrasens și a lovit puternic un VW Passat care circula regulamentar. Impactul violent a provocat moartea șoferului autoturismului VW Passat, Vasile Harasim, pentru ca la scurt timp să-și piardă viața și Ilie Holoșpin, un bărbat aflat pe bancheta din spate. Un alt bărbat aflat în mașina morții a suferit răni pentru vindecarea cărora s-a tratat o lună și jumătate, iar femeia aflată în autoturismul Ford Mondeo împreună cu Andrian Costaș a fost și ea rănită, medicii stabilind că are nevoie de 14-15 zile de îngrijiri medicale.
Patru expertize pentru a ajunge la concluzia inițială
Dosarul a fost finalizat după aproximativ un an de zile, iar în iulie 2007 a ajuns la Judecătoria Suceava. De atunci și până în urmă cu aproximativ o lună, când s-a pronunțat prima sentință, dosarul a bătut mai mult pasul pe loc. De-a lungul timpului au fost dispuse patru expertize, concluzia fiind aceeași ca la începutul anchetei. Mai exact, „accidentul s-a produs ca urmare a neadaptării vitezei la condițiile de drum (carosabil umed într-o curbă la stânga) de către conducătorul vehiculului Ford. Urmare a faptului că acest vehicul circula cu viteza de 88,6 km/h, a intrat într-un proces de derapaj, deplasându-se către exteriorul curbei, conducătorul auto pierzând controlul direcției de mers și pătrunzând pe contrasens și lovind autovehiculul Volkswagen, care circula din sens opus cu viteza de 60 km/h. Partea vătămată nu ar fi putut evita producerea accidentului, timpul disponibil pentru efectuarea unei manevre de evitare fiind de doar 1,35 secunde”.
Mai trebuie spus că șoferul care a decedat era băut, având o alcoolemie de 0,70 grame la mie, dar anchetatorii au stabilit că acest amănunt nu are relevanță în ceea ce privește ancheta și vinovatul de tragedie.