Ediția a IV-a a proiectului educațional național „Sărbătoarea Învierii-Spiritualitate și tradiții prin ochi de copil”, care s-a desfășurat la Centrul Școlar de Educație Incluzivă (C.Ș.E.I.) „Sf. Andrei” Gura Humorului,a cuprins două activități: expoziție – concurs de artă sacră, artă populară, artă decorativă și concurs de religie.
Concursul de cunoștințe religioase a avut loc pe 30.05. 2014, la Centrul Școlar „Sf. Andrei – Gura Humorului, și s-a adresat elevilor din învățământul special, iar expoziția concurs s-a desfășurat pe 10.04.2014, la Muzeul Obiceiurilor Populare din Bucovina – Gura Humorului, unde au participat 580 de elevi din învățământul de masă și special din 18 județe ale țării, precum și 215 cadre didactice coordonatoare din 51 de instituții școlare.
La deschiderea concursului de religie au participat, alături de cadrele didactice coordonatoare și de elevii participanți la concurs, și prof. Maria Cojoc, dir. adjunct la C.Ș.E.I. „Sf. Andrei – Gura Humorului, precum și pr. prof. dr. Cojoleancă Bogdan. În cuvântul de deschidere, prof. Maria Cojoc a arătat că educația religioasă ocupă un loc bine definit în procesul complex al formării caracterului uman prin intermediul școlii, corespunzând unei laturi evidente a ființei umane. Cum școala pregătește sistematic persoana în perspectiva intelectuală, morală, civică, estetică și igienică, componenta religioasă se adaugă acestora în mod firesc și organic, urmărindu-se complementaritatea și continuitatea de ordin instructiv și formativ. O pregătire temeinică și complexă a elevului nu poate fi lipsită nicidecum de componenta ei religioasă, cel puțin la nivel informativ și cultural.
Concursul de Religie s-a desfășurat pe echipe și a constat în trei probe:
1. Abilități manuale – realizarea unor machete din carton reprezentând diferite modele arhitecturale ale bisericilor din zonă (stil moldovenesc);
2. Evaluarea cunoștințelor de religie referitoare la sărbătoarea „Învierii Domnului”;
3. Abilități plastice – elevii au identificat icoanele prezente în portofoliu și ordinea lor în funcție de momentele principale din Săptămâna Mare, apoi au pictat o icoană ce reprezenta un anumit eveniment din această săptămână.
Au participat 34 de elevi din învățământul special pe cicluri de învățământ: gimnazial (clasele a VI-a, VII-a, a VIII-a) și liceal (clasele a IX-a, a X-a, XI-a). Evaluarea concurenților s-a realizat pe echipe și pe secțiuni. Concurenții, elevi de gimnaziu și de liceu, au fost de la trei centre de învățământ special din județ (C.S.E.I. „SF. Andrei” Gura Humorului, coordonați de prof. Țebrean Livia-Teodora și pr. prof. Cojoleancă Bogdan), C.S.E.I. Suceava, coordonați de prof. Amorăriței Elena, Șc. Specială Câmpulung Moldovenesc, coordonați de prof. Botezat Mihai), iar din județul Botoșani au participat elevi de la Lic. Teh. Special „Sf. Stelian”, coordonați de profesorii Alina și Aurel Răileanu.
Juriul a fost format dintr-o comisie de specialitate: preoți și profesori: pr. dr. Bogdan Cojoleancă, prof. Mariana Chichifoi, prof. Militina Culidiuc, prof. Dumitrița Dabija, prof. Codrean Elena, prof. Mihaela Zus și președintele juriului, prof. Cojoc Maria. S-au acordat premiile I, II, III și mențiuni pe fiecare ciclu de învățământ și secțiune, iar la înmânarea diplomelor directoarea Cojoc Maria i-a felicitat în mod deosebit pe elevii premianți.
Concluzii la finalul proiectului educațional „Sărbătoarea Învierii-Spiritualitate și tradiții prin ochi de copil”
Prin participarea activă a școlarilor la aceste activități se pune accentul pe aspectul formativ al educației, în înțelesul de structurare a caracterului și dezvoltare a personalității copiilor. Copiii sunt puși în situații practice în care sunt determinați intrinsec să experimenteze deprinderi și capacități noi și să le consolideze pe cele deja dobândite. Activitățile propuse în acest proiect dezvoltă interesul și facilitează identificarea socială a copilului, trezind conștiința lui și ajutându-l să se simtă parte integrantă a comunității sociale din care face parte, stimulându-l spre a-și incepe împlinirea, prin îmbinarea fericită dintre contemplație și făptuire, cu ajutorul și purtarea de grijă a Creatorului a toate.
Cuvântul lui Dumnezeu trebuie sădit în sufletele tuturor copiilor indiferent de mediul din care provin, școala unde învață sau capacitatea lor de înțelegere, etc. Fiecare are nevoie de învățătura creștină, unii dintre noi poate mai mult decât alții. În școlile speciale încercăm să transmitem copiilor învățătura creștină de bază, astfel încât ei să aibă un comportament adecvat față de Dumnezeu, față de Biserică și față de cei din jurul lor și pentru ca să nu se simtă singuri într-o împrejurare grea a vieții lor.
Copiii, prin sensibilitatea și gândirea lor plină de prospețime, pot dezvălui, dacă sunt provocați, adevăruri uimitoare și încă într-o formă plină de originalitate.
Ei pot observa faptele bune și plăcute Domnului, apoi le pot împlini ei înșiși prin mișcarea dragostei în inimile lor. Copiii pot trăi uimirea curată și necesară în fața măreției negrăite a lui Dumnezeu.
(Coordonator proiect, prof. Țebrean Livia – Teodora)



