Comunicatele Ministerului Administrației și Internelor (MAI) vor fi elaborate jurnalistic, structurând informația după modelul „piramidei inversate”, vor purta „titluri care să suscite interesul destinatarului”, iar instituția va avea o metodologie de gestionare a „crizelor mediatice”, potrivit MAI.
Proiectul de Ordin al MAI, supus dezbaterii publice pe site-ul instituției, prevede ca informațiile date publicității sau cele puse la dispoziția mass media să fie structurate după criterii jurnalistice și să poarte titluri „percutante”.
„Materialele trebuie să fie scurte, simple și să răspundă întrebărilor care construiesc o informație completă: cine, ce, unde, când, cum, de ce. În redactarea materialelor se folosește, de regulă, metoda «piramidei inversate”, titlul trebuind să fie scurt, percutant și reprezentativ pentru ceea ce urmează să fie relatat în text. (…) Titlul materialului de presă trebuie să fie scurt, concis și să suscite interesul destinatarului”, se arată în proiectul de ordin al MAI.
Potrivit proiectului, informațiile date publicității se vor supune criteriilor acceptate de mass media, și anume „oportunitate, noutate, impact, proximitate, amploare, proeminență, unicitate, interes uman, valoare educațională, dinamism, etc.”
În documentul supus dezbaterii publice MAI a introdus noțiunea de „criză mediatică” și a elaborat o metodologie pe care comunicatorii instituției o pot folosi pentru ca imaginea instituției să nu fie afectată.
Potrivit „Metodologiei gestionării crizei mediatice” din Anexa 3 a proiectului, comunicatorii MAI trebuie să evite, într-o criză mediatică, ezitarea – pentru că „induce sentimentul de percepție a incompetenței”, confuzia, dar și răzbunarea. Totodată, aceștia trebuie să evite „atotcunoașterea”, pentru că potrivit proiectului, „sporește vulnerabilitatea și gradul de suspiciune în legătură cu temeinicia cunoașterii problemelor”, confruntarea – pentru că „întreține polemica”, dar și irascibilitatea – deoarece „este de natură a deteriora relațiile și așa încordate”.