Mai multe comune din județul Suceava sunt păzite de către un singur polițist, care, în timpul programului, când nu e în concediu, bolnav ori chemat pe la ședințe la subunități ori la sediul poliției județene, trebuie să fie și la post, să se deplaseze și la intervențiile 112 și să mai și patruleze prin satele care i-au fost date în grijă.
Totuși, respectivii polițiști se pot considera norocoși pe lângă alți colegi de-ai lor, care trebuie să se deplaseze la intervențiile 112 cu mașinile personale, cu benzina lor, pentru că postul la care sunt încadrați nu are nici o mașină de serviciu.
Situația se întâmplă de luni de zile, în unele cazuri chiar de peste un an, și a fost sesizată de inspectorul-șef Ioan Nicușor Todiruț de când s-a reîntors la comanda Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Suceava, după perioada de aproape un an cât a fost detașat la conducerea poliției județului Călărași.
Pe jos sau cu mijloace personale trebuiau să se deplaseze în teren și polițiștii secției Iacobeni, în parcarea căreia nu se află de luni de zile nici o mașină cu girofar și sirenă.
Mutările lui Todiruț
Reîntors în fruntea IPJ Suceava, comisarul-șef Todiruț a cerut o analiză a tuturor acestor probleme constatate.
„Urmare a analizei efectuate la solicitarea șefului inspectoratului au fost identificate posturi de poliție rurală la care activa un singur lucrător, dar și posturi de poliție care aveau în gestiune situații operative complexe, necesitând un număr superior de polițiști în vederea asigurării și menținerii unui climat de siguranță publică”, a anunțat, vineri, purtătorul de cuvânt al IPJ Suceava, inspectorul principal Ionuț Epureanu.
Acesta a explicat că în perioada ianuarie-iunie 2013 au fost încadrate cu un singur agent trei posturi de poliție: Fundu Moldovei, Moldova Sulița și Mușenița.
„În prezența șefului inspectoratului, la data de 8 iulie, un număr de 14 agenți de poliție au fost repartizați către posturile de poliție rurală care activau cu un singur lucrător sau care prezentau o situație operativă complexă. În afara celor trei posturi care erau încadrate cu un singur polițist, ceilalți agenți au fost repartizați la Vicovu de Sus, Ulma și Siret, în vederea creșterii capacității de gestionare a problematicii rutiere și a faptelor asociate fenomenului de contrabandă, la Arbore, Dornești, Mușenița și Vulturești pentru eficientizarea activităților pe linia infracționalității contra patrimoniului, dar și la Putna și Sucevița pentru creșterea gradului de siguranță în aceste zone turistice”, a arătat purtătorul de cuvânt al poliției județene, precizând că la ora actuală nu sunt posturi de poliție la nivelul județului încadrate cu un singur agent de poliție.
Inspectorul principal Epureanu a declarat că au fost constatate deficiențe și în privința dotării cu autospeciale de poliție la mai multe posturi de poliție din județ.
„Au fost dotate cu autospeciale de poliție în vederea creșterii capacității de intervenție șase posturi de poliție. La Postul de Poliție Valea Moldovei, având în vedere natura terenului accidentat și situația operativă complexă, a fost repartizată o autospecială Dacia Duster 4×4. La Posturile de Poliție Șcheia, Gălănești, Arbore și Berchișești au fost repartizate autospeciale Dacia Logan,iar la Postul de Poliție Bălăceana a fost repartizată o autospecială Dacia 1310 ”, a detaliat ofițerul de la Biroul de Presă al IPJ Suceava.
Unii fără nici o mașină, alții cu jeep-ul
Un vehicul de teren Geep Grand Cherokee Limited 4×4 din dotarea IPJ Suceava, care era folosit mai mult pentru delegațiile care ajungeau în zona de munte a județului, a fost scos de la „protocol”, la cererea inspectorului-șef Todiruț, și dat în dotarea secției de poliție de la Iacobeni, având în vedere zonele greu accesibile de pe raza comunei.
Cum de la București nu sunt aprobate achizițiile de noi autospeciale de poliție, trei posturi de poliție din județ au rămas totuși fără nici o mașină de serviciu: Comănești, Burla și Iaslovăț.
„În aceste trei situații, intervenția la evenimente și activitățile specifice sunt asigurate cu sprijinul autoturismelor de serviciu din cadrul structurilor coordonatoare, conducerea inspectoratului depunând toate diligențele pentru identificarea unor soluții în vederea dotării cu mașini de serviciu a tuturor posturilor de poliție”, a completat purtătorul de cuvânt al IPJ Suceava, inspectorul principal Ionuț Epureanu.
Cu mașina personală a primarului, la intervențiile 112
La Iaslovăț, comuna cu peste 4.000 de suflete, de peste un an de zile nu există mașină de poliție.
Primarul comunei, Ion Cotoară, spune că în urmă cu mai mulți ani polițiștii aveau un Aro, însă autovehiculul a fost casat, iar de atunci nu s-a mai pomenit mașină cu girofar și sirenă în parcarea postului de poliție, care se află în aceeași clădire cu sediul primăriei.
„Nu avem posibilitate să achiziționăm mașină și mergem și noi cu ce putem. Polițiștii se duc la intervenții cu mașinile personale, n-am așteptat să-și facă hoțul de cap. Cu benzina lor, din buzunarul lor, din salariul cât îl au… Câteodată au luat și mașina mea”, declară primarul, arătând că lunar consiliul local al comunei alocă câte 100 de litri de benzină Poliției orașului Milișăuți, pentru a le mai trimite câte o mașină să patruleze prin comună.
Periodic, colegii de la Milișăuți le împrumută pentru câteva ore una dintre autospecialele lor.
Și la acțiunile punctuale, filtre în trafic, polițiștii din Iaslovăț ies în trafic tot cu mașinile personale, mărturisește primarul Cotoară.
„Puneți-vă dumneavoastră problema, în momentul în care vedeți un polițist coborând dintr-o mașină privată… eu nu mai vreau să comentez. Una este când se vede la stradă sau în curte la o instituție o mașină de poliție, altfel privește infractorul…”, completează edilul, sperând cât mai curând într-o minune, să vadă pe ulițele din Iaslovăț mașina de poliție a comunității.
„E o rușine a comunei, merge polițaiul șef de post cu mașina lui de acasă”
Sătenii din Iaslovăț sunt și ei de aceeași părere. „E o rușine a comunei, merge polițaiul șef de post cu mașina lui de acasă”, e nemulțumit Viorel Sireteanu.
„Atâta lume prin comună și pe drum și nici o mașină de poliție”, completează și Victoria Șuiu.
„Poliția ar trebui să circule mai mult noaptea, dar cu ce, dacă nu au mașină”, e de părere și Andrei Mandici, fost paznic comunal.
Un bătrân, așezat pe o bancă în fața unui magazin, e „gică-contra”: „Nu trebuie mașină de poliție, că e mică comuna. Și ar fi cheltuieli prea mari”. (Reporterul: „Și dacă noaptea vine hoțul peste dumneavoastră?”) Îl iert, că-s bătrân, singur…”.
Ușa la post închisă. „Șefu’de post e în concediu, iar celălalt polițist e liber”
La Comănești, vineri, în jurul orei 10.30, ușa postului de poliție, închisă. Pe geam, însă, sunt afișate numerele de telefon ale celor doi polițiști din comună. Și aici trăiesc aproximativ 4.600 de oameni, iar agenții din comună au uitat cum e să conducă o mașină cu girofar și sirenă.
Au avut o Dacie veche inscripționată cu „Poliția”, însă, de prin 2011, sunt pe cont propriu.
„Șefu’de post e în concediu, iar celălalt polițist e liber”, ne spune un sătean văzând că încercăm ușa postului de poliție.
Primarul comunei, Grigoraș Păstrăv, ne spune că apelează la cei de la poliția comunei învecinate, Botoșana, atunci când e nevoie de deplasare în teren și, lunar, le alocă o cotă de benzină: între 50 și 75 de litri.
„Avem foarte multe apeluri la 112, dar mașina e la Botoșana. Se ajunge cu întârziere sau se folosește mașina personală a polițistului. La Botoșana sunt doi polițiști, unul dintre ei, o doamnă polițist, e în concediu maternal, iar la Comănești, tot doi, iar unul e în concediu. Cei doi rămași pe cele două comune fac împreună sau prin rotație, pentru că au și program de noapte. Probabil că a fost azi noapte de serviciu, de asta nu ați găsit pe nimeni la post”, susține primarul Păstrăv, sperând și el ca și primarul din Iaslovăț în aceeași minune: o mașină proprie de poliție în comună.