Companiile au acordat în primele șase luni cu 1,2% mai puține tichete de masă angajaților față de același interval din 2011, doar la nivelul microîntreprinderilor înregistrandu-se un avans al numărului de astfel de vauchere, în timp ce firmele mari și mici au raportat scăderi.
Astfel, în primele șase luni din acest an, companiile cu până la 9 angajați au înregistrat o creștere de aproximativ 3% a numărului de tichete de masă acordate salariaților, comparativ cu intervalul iulie-decembrie 2011, potrivit studiului „Evoluția cererii pentru tichetele de masă pe paliere de companii”, realizat de Sodexo Soluții pentru Motivare.
Ascensiunea pe segmentul microîntreprinderilor a avut loc în contextul unei scăderi medii de 1,2% a comenzilor pentru voucherele de masă pe întreaga piața românească, după un avans de 9,5% în perioada ianuarie-iunie 2011.
„Această tendință a fost generată de decizia companiilor fie de a recurge la tăieri de personal, fie de a micșora costurile prin renunțarea la avantajele extrasalariale, ambele scenarii fiind alimentate în mod automat de criza economică. Scăderea a avut loc în ciuda sistemului fiscal asociat acestui tip de beneficii acordate angajaților: pentru companiile care le oferă, tichetele de masă sunt scutite de la plata taxelor salariale și sunt 100% deductibile fiscal”, a declarat, într-un comunicat, Jean Istasse, general manager Sodexo Soluții pentru Motivare.
Companiile mari, cu peste 249 de angajați, au comandat cu 1,8% mai puține tichete în intervalul ianuarie-iunie 2012 față de semestrul precedent, în timp ce la nivelul companiilor mijlocii (50-249 de angajați) după ascensiunea înregistrată în 2011 a urmat de o perioadă de stagnare.
Companiile mici (9-49 de angajați) și-au temperat ritmul de creștere, de la 11% în perioada ianuarie- iunie 2011 la 2,2% în intervalul iulie-decembrie 2011. În primul semestru din acest an acestea au generat o scădere de 1,1% a numărului de tichete comandate, comparativ cu semestrul anterior.
„Feedback-ul primit din partea companiilor arată faptul că mulți manageri stau în expectativă și urmăresc evoluția situației economice din Europa înainte de a lua vreo decizie referitoare la acordarea tichetelor de masă, mai ales că o bună parte dintre companii sunt exportatoare, și, prin urmare, sunt direct influențate de evoluția economiei europene”, Istasse.
Autorii studiului precizează că microîntreprinderile (firmele cu până la 9 angajați) au fost singurele companii din România care s-au abătut de la trendul general al pieței în primul semestru din 2012, ca urmare a volatilității și specificului acestui segment pe piața muncii, caracterizat prin flexibilitate și dinamism, și au continuat să crească cererea pentru tichetele de masă în ultimii doi ani, chiar dacă într-un ritm vizibil încetinit.
„În condițiile economice actuale, regimul fiscal atractiv, la care se adaugă beneficii precum loializarea angajaților și îmbunătățirea climatului social din companii transformă tichetele de masă într-un instrument pe care managerii îl pot folosi pentru a-și motiva angajații și, în egală măsură, pentru a reduce cheltuielile”, se precizează în comunicat.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 5.000 de companii care comandă în fiecare lună tichete de masă și care au, în total, 400.000 de angajați. Studiul Sodexo a luat în considerare numai companiile care au comandat constant tichete de masă în perioada menționată.
Compania Sodexo a fost înființată de către omul de afaceri francez Pierre Bellon, în anul 1966. Sodexo are în prezent 413.000 de angajați în 80 de țări. În România, compania este prezentă din 1998 și are 200 de angajați.