– Cererea Fondului Bisericesc Ortodox Român al Bucovinei (FBORB) privind retrocedarea unor suprafețe de terenuri forestiere a fost invalidată ieri pe motiv că această fundație, care este persoană juridică de drept privat, nu poate fi considerată continuatorul Fundației de drept public care a deținut terenurile revendicate
– În cadrul ședinței de ieri a comisiei județene de fond funciar s-a arătat faptul că FBORB ar fi trebuit să se constituie într-o fundație de drept public, în forma fundației desființate în anul 1949, cu structură formată din reprezentanți ai unor instituții, și nu ai unor persoane
– Prefectul Orest Onofrei a declarat că una dintre soluțiile pentru rezolvarea cererii FBORB de retrocedare a celor 192.000 hectare de pădure ar fi modificarea legii 247/2005 a proprietății
– „Comisia vrea să retrocedeze, are proprietatea, dar nu are proprietarul”, a declarat Orest Onofrei
Comisia Județeană de Fond Funciar a respins în ședința sa de ieri primele dosare de retrocedare depuse de către Fondul Bisericesc Ortodox Român al Bucovinei (FBORB), pe motiv că această organizație nu poate fi considerată continuatoarea celei care a avut în proprietate cele 192.000 hectare de pădure solicitate. Astfel, în urma discuțiilor de ieri din cadrul comisiei județene s-a desprins concluzia că actualul Fond Bisericesc este o fundație de drept privat, motiv pentru care nu poate fi considerată continuatoarea Fondului Bisericesc Ortodox Român din Bucovina, înființat în anul 1925 și care era o persoană juridică de drept public. Decizia a fost luată după ce comisia județeană a analizat cererea de retrocedare a FBORB pentru mai multe mii de hectare de pădure situate pe raza Ocoalelor Silvice Putna, Arbore și Solca, solicitări invalidate în cele din urmă pînă la clarificarea exactă a situației juridice a proprietarului. Prefectul județului Suceava, Orest Onofrei, care este și președintele comisiei județene de fond funciar, a declarat că reprezentanții comisiei nu contestă faptul că există o proprietate ce trebuie retrocedată, „că există un proprietar, și anume Fondul Bisericesc Ortodox, pe care nu îl contestă nimeni, însă ne-am lovit de faptul că nu avem suficiente elemente să considerăm această fundație ca și continuatoare a celei inițiale”. Cu privire la persoana juridică în favoarea căreia urmează a se restitui averea FBORB, prefectul de Suceava a ținut să facă cîteva precizări. Astfel, el a spus că s-a stabilit că Fondul Bisericesc Ortodox Român din Bucovina a fost înființat în anul 1925, prin lege, și reprezintă o „fundațiune specială de sine stătătoare”, fiind o persoană juridică de drept public. Pe de altă parte, actualul Fond Bisericesc Ortodox Român al Bucovinei a fost înființat printr-o sentință a Tribunalului Suceava, definitivă, ca persoană juridică de drept privat. „Actualei fundații i s-a recunoscut într-o instanță calitatea procesuală, care înseamnă că ea poate să revendice, și să fie parte activă a unui proces de revendicare a unei proprietăți care există în cartea funciară. Eu am mai avut discuții că această fundație poate să fie recunoscută, și noi o recunoaștem, ca un comitet de inițiativă în vederea reglementării proprietății și pentru înființarea unei fundații de interes public. Și pentru asta dezbaterile au dus la concluzia că Fondul trebuie să se înființeze conform legii, ca o fundație de interes public”, a spus Orest Onofrei. În ședința de ieri a comisiei județene de fond funciar s-au mai prezentat, de asemenea, două aspecte considerate relevante pentru a se putea demonstra că forma de organizare a actualei fundații nu este aceeași cu cea a fostei persoane juridice Fondul Bisericesc Ortodox Român din Bucovina. Astfel, în comisie s-a susținut faptul că prin legea de înființare din anul 1925, s-a prevăzut faptul că fondul s-a înființat prin reorganizarea fondului religionar greco-catolic, din averile Bisericii Ortodoxe, „situație în care se desprinde clar concluzia că la acea vreme membru fondator era Biserica Ortodoxă, fundația înființată fiind de sine stătătoare”, se arată într-un material prezentat în cadrul ședinței. În același material se mai prezintă și faptul că „prin statutul de înființare al FBORB și care acum solicită restituirea dreptului de proprietate în condițiile legislației actuale în materie, aceasta este o fundație specială de sine stătătoare a Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, în condițiile în care Arhiepiscopia este membru fondator”. În continuare se explică că potrivit legii 1/2000 cu modificările ulterioare, inclusiv Legea 247/2005, „în cazul dizolvării formelor asociative proprietatea indiviză a acestora va trece în proprietatea publică a consiliilor locale în raza cărora se află terenurile respective”. Ori în statutul noii fundații la un articol se spune că „în cazul dizolvării fundației, bunurile rămase în urma lichidării se transmit Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților”, aceasta fiind o modificare adusă statutului inițial în cursul lunii septembrie 2005. Avînd în vedere toate aceste aspecte, în ședința comisiei s-a discutat că în momentul de față se poate desprinde concluzia că pentru a se putea accelera procesul restituirii fostelor proprietăți care au aparținut persoanei fizice juridice de drept public Fondul Bisericesc Ortodox Român din Bucovina , este necesar ca aceasta să fie reînființată prin lege, în forma și structura de proprietate existentă la momentul naționalizării terenurilor forestiere de către regimul comunist și cu respectarea statutelor formelor asociative admise de legislația statului român în perioada anilor 1921-1946, în măsura în care nu contravin legislației în vigoare.
– Prefectul Orest Onofrei a declarat că una dintre soluțiile pentru rezolvarea cererii FBORB de retrocedare a celor 192.000 hectare de pădure ar fi modificarea legii 247/2005 a proprietății
Prefectul Orest Onofrei a mai adăugat că în cadrul discuțiilor din ședința comisiei județene de fond funciar s-a găsit o soluție prin care s-ar putea face retrocedarea celor 192.000 hectare de pădure către FBORB, și anume modificarea Legii 247/2005 privind proprietatea. „Nici nu trebuie o lege specială de reînființare a Fundației, acest lucru putînd fi posibil prin modificarea Legii 247 care reglementează proprietarul și proprietatea. Aceste aspecte au fost trimise de Direcția Silvică Suceava și Inspectoratul Silvic ca propuneri către Ministerul Agriculturii și Autoritatea pentru Restituirea Proprietății”, a spus Orest Onofrei. EL a mai adăugat că în momentul de față comisia județeană este pusă în fața „unui fapt paradoxal”. „Comisia vrea să retrocedeze, are proprietatea, dar nu are proprietarul. Noi nu am înțeles foarte bine de ce Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților nu a dorit să folosească Comisia județeană și celelalte organisme din județ, pentru a face demersurile ca ei să fie înființați conform legii. Orice soluție am fi dat noi acum în comisie, validare sau invalidare, amîndouă ar fi fost atacate în instanță. Pentru că dacă noi propuneam validarea, existau destui de mulți să ceară invalidare și instanța era obligată să o facă. Dacă propuneam invalidarea, ataca Arhiepiscopia. Poate fi un proces mult prea mult, ori această problemă se poate rezolva foarte simplu prin modificarea legii 247”, a mai precizat prefectul Onofrei. El a mai precizat că decizia de ieri a fost adoptată cu un vot împotrivă, iar el s-a abținut de la vot. „Asta pentru că avem voința de a retroceda dar și obligația de a asculta juriștii. Sper ca decizia noastră să grăbească toate autoritățile în drept să modifice legea 247 în așa fel încît Fondul Bisericesc să fie înființat conform legii și să își primească proprietatea”, care a mai adăugat că decizia comisiei a fost „una juridică și nu politică”.
Nu în ultimul rînd, reamintim faptul că Fondul Bisericesc Ortodox din Bucovina a depus, la Comisia județeană de fond funciar Suceava, o cerere privind retrocedarea a 192 000 de hectare de terenuri forestiere în baza Legii 247/2005 a proprietății.
