Comisia Europeană își va da acordul pentru preluarea Automobile Craiova de către Ford



Comisia Europeană își va da acordul pentru preluarea Automobile Craiova de către grupul american Ford, iar după transferul de proprietate vor fi continuate discuțiile dintre autoritățile române și CE pe tema ajutorului de stat regional pentru pregătirea angajaților și dezvoltarea infrastructurii.
„Comisia se va pronunța asupra contractului, cu excepția unor clauze contractuale legate de ajutorul de stat regional. Va fi emisă o soluție prin care Ford să preia Automobile Craiova, urmând ca, după aceea, să se discute mai pe larg problemele privind locurile de muncă și dezvoltarea infrastructurii în zona fabricii”, au declarat agenției MEDIAFAX surse guvernamentale.
Membrii comisiei de privatizare ar urma să se întâlnească în următoarele zile pentru a discuta despre finalizarea tranzacției.
Comisia Europeană a lansat, în octombrie 2007, o investigație privind posibilele ajutoare de stat acordate Automobile Craiova în cadrul procesului de privatizare, uzina auto fiind preluată, în luna septembrie, de grupul american Ford.
Comisia a cerut României să suspende orice subvenții ilegale până la finalizarea investigației.
Executivul l-a delegat atunci pe ministrul pentru relația cu Parlamentul, Mihai Voicu să ceară parlamentarilor să amâne dezbaterea proiectului de lege până când autoritățile române primi din partea CE un răspuns în cazul acestei privatizări.
Președintele Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului, Teodor Atanasiu, a declarat, duminică, agenției MEDIAFAX, că CE ar putea ridica o serie de obiecții la privatizarea Automobile Craiova cu grupul amercian Ford care să impună modificarea anumitor prevederi din contract, dar nu și anularea tranzacției.
„Se pare că s-au lămurit lucrurile la Bruxelles și într-o lună o să primim răspunsul oficial, astfel încât contractul să intre în vigoare imediat ce legea va fi aprobată în Parlament. Înțelegerea noastră cu ei a fost ca în acel interval în care am prelungit valabilitatea contractului (cu 45 de zile, până la 14 martie 2008 – n.r.) să primim răspunsul”, a spus Atanasiu.
Autoritățile române au condiționat privatizarea Automobile Craiova, prin AVAS, de îndeplinirea mai multor condiții, precum atingerea unui nivel minim al producției de 200.000 de mașini pe an, în al patrulea an de la transferul uzinei, continuarea activităților actuale pe o perioadă de patru ani și menținerea numărului de angajați.
Executivul Uniunii a anunțat că va verifica dacă aceste condiții au făcut ca prețul de vânzare să fie mai mic decât în cazul în care tranzacția ar fi fost necondiționată. Dacă acest fapt se va confirma, CE ar putea considera că privatizarea a inclus acordarea unor ajutoare de stat.
Potrivit Comisiei, acceptarea unui preț mai redus de către statul român a avantajat Automobile Craiova, permițând cumpărătorului să mențină producția la un anumit nivel.
Daewoo Automobile România a fost înființată în 1994. După intrarea în faliment a grupului sud-coreean Daewoo, în anul 2000, niciun investitor nu a fost interesat să preia uzina de la Craiova, din cauza nivelului ridicat al datoriilor.
Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul Ford în limba engleză a fost semnat la 12 septembrie la Salonul Internațional Auto de la Frankfurt, iar cel în limba română a fost parafat două zile mai târziu, la Craiova.
Finalizarea tranzacției era prevăzută pentru 30 ianuarie 2008, potrivit contractului.
Ford a preluat acțiunile deținute de stat la Automobile Craiova – reprezentând 72,4% din capital – pentru 57 milioane de euro, producătorul american angajându-se la investiții directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii și la suplimentarea numărului de angajați.
În document este prevăzut, printre altele, că Ford va plăti AVAS 28,5 milioane de euro dacă va lichida Automobile Craiova în termen de patru ani, că firma americană nu va putea cesiona acțiunile preluate fără acordul AVAS, tot în următorii patru ani, și că AVAS va prelua participațiile acționarilor minoritari la Automobile Craiova în termen de trei luni de la finalizarea privatizării și le va vinde Ford.
Producția uzinei ar urma să crească, după patru ani, la 300.000 de autovehicule, iar numărul angajațiilor va crește de la 3.900 de persoane, în prezent, la 7.000 de salariați în 2011.