Constructorii de avioane comerciale au primit în 2007 un număr record de comenzi noi, întrucât cererea ridicată din partea companiilor aeriene s-a plasat, pentru al treilea an, la un nivel foarte ridicat, informează Financial Times.
Numărul de comenzi noi înregistrate de Boeing și Airbus a depășit recordul precedent din anul 2005, iar ambii producători și-au acoperit calendarul de producție pentru următorii cinci până la șase ani.
În ultimii trei ani, nivelul ridicat al cererii de avioane comerciale a fost alimentat de vânzările importante în regiunile Asia-Pacific și Orientul Mijlociu, unde traficul aerian s-a intensificat foarte rapid, dar și de vânzările susținute către operatorii de zbor low-cost din toată lumea.
În plus, companiile aeriene trebuie să își modernizeze flotele de avioane pentru a se adapta creșterii prețului combustibilului și normelor stricte de poluare.
Boeing, cel mai mare grup aerospațial și de apărare la nivel mondial, a primit, anul trecut, 1.423 de comenzi, depășind astfel ușor recordurile precedente de 1.050 de comenzi 1.029 înregistrate în anii 2006 și, respectiv, 2005.
Producătorul european Airbus va publica, pe 16 ianuarie, datele finale privind contractele încheiate, dar, potrivit informațiilor disponibile, numărul de comenzi a atins, până la finele lunii noiembrie, 1.204 de unități, peste recordul precedent de 1.111 de unități, înregistrat în anul 2005.
Boeing a semnalat un nivel ridicat al cererii din toate regiunile lumii, atât pentru avioane de mari, dar și de mici dimensiuni.
La consemnarea celor 1.423 de comenzi, o contribuție importantă au avut-o confirmările anunțate înainte de sfârșitul anului. Numai în ultimele două săptămâni ale anului trecut au fost înregistrate 200 de comenzi.
Pe de altă parte, atât Boeing, cât și Airbus s-au confruntat cu întârzieri în programele de producție ale avioanelor noi.
Astfel, primele livrări ale aeronavei de mari dimensiuni Airbus A380 au fost amânate cu aproximativ doi ani, iar prima livrare a avionului Boeing 787 Dreamliner ar putea avea loc cu o întârziere de șase, șapte luni, primul zbor comercial fiind programat către sfârșitul anului 2008.
Pe piața avioanelor de mari dimensiuni, categorie care încadrează aeronavele cu o capacitate de peste 100 de locuri, cele două companii se confruntă cu provocări la majorarea producției modelelor actuale, sub presiunea cererii fără precedent.