Crăciunul este darul lui Dumnezeu pentru copii și adulți, pentru păcătoși și sfinți, pentru cetele cerești și îngeri, pentru păstori și magi, pentru toate cele pătrunse de binecuvântarea și sfințenia lui Dumnezeu prin Întruparea Fiului Său, cum se spune în condacul praznicului. Poporul, prin țăranul român, a răspuns acestui mare dar al lui Dumnezeu făcut nouă printr-un patrimoniu de colinde de o unică frumusețe și profunzime, care anticipează în fiecare an momentul Întrupării și Nașterii lui Iisus Hristos, întocmai profețiilor vechi testamentare.
Duminică, 20 decembrie 2020, Mănăstirea Putna a fost gazda celui de-al doilea concert caritabil din cadrul campaniei „Un Crăciun pentru fiecare ”, organizat de Sectorul Social Filantropic al Centrului Eparhial Suceava, în parteneriat cu sectorul Exarhat. Prin acest demers filantropic, dorim să aducem puțină bucurie și mângâiere la sărbătoarea Nașterii Domnului unui număr de o mie de copii din mediul rural, proveniți din familii defavorizate, aflați în situația de risc de abandon școlar și ai căror părinți nu au posibilitatea de a le oferi cele necesare traiului și nici măcar un dar de Crăciun, respectiv unui număr de o mie de bătrâni bolnavi care nu mai au nicio susținere din partea copiilor și a nepoților. La finalul concertului, Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, a susținut un cuvânt de învățătură, tâlcuind semnificația colindelor.
- Colindele se caracterizează prin duioșia și simplitatea versului
Crăciunul este darul lui Dumnezeu pentru copii și adulți, pentru păcătoși și sfinți, pentru cetele cerești și îngeri, pentru păstori și magi, pentru toate cele pătrunse de binecuvântarea și sfințenia lui Dumnezeu prin Întruparea Fiului Său, cum se spune în condacul praznicului.
Poporul, prin țăranul român, a răspuns acestui mare dar al lui Dumnezeu făcut nouă printr-un patrimoniu de colinde de o unică frumusețe și profunzime, care anticipează în fiecare an momentul Întrupării și Nașterii lui Iisus Hristos, întocmai profețiilor vechi testamentare.
Colindele se caracterizează prin duioșia și simplitatea versului, care curge lin pe linia melodică, exprimând o mare bogăție de idei, într-o formă stilistică desăvârșită, în care figurile de stil, cum ar fi comparațiile, epitetele și, mai ales, diminutivele, se împletesc armonios.
În colinde, conținutul teologic este variat, făcându-se amintire de la păcatul strămoșesc la răscumparea câștigată de Mântuitorul, de la Întruparea la Moartea și Învierea Sa, de la cinstirea Maicii Domnului și a Sfinților, până la învățătura despre rai și iad.
Prin simplitatea și curăția lor, colindele au constituit o redută în calea celor care au încercat, pe diverse căi, să rupă unitatea de credință, precum și pe cea națională a poporului nostru. Or, în ele respiră puternic duhul creștin de unitate și se păstrează ceva din frăgezimea creștinismului primar.
Dincolo de încărcătura lor dogmatică și liturgică, colindele lansează un îndemn la moralitate, la cultivarea virtuților, la loc de seamă fiind iubirea de aproapele, pacea, bunătatea, generozitatea, smerenia, ascultarea, hărnicia și cinstea.
Sunt înfierate minciuna, înșelătoria, beția și, respectiv, uciderea pruncilor de către Irod. Sigur, din păcate, fiecare perioadă a istoriei și-a avut irozii ei.
Colindele sunt un liant între generații, asigurând continuitatea și comuniunea. Colindătorul, asemenea îngerului Bunei Vestiri, Îl aduce în casa colindată pe Hristos și, împreună cu El, toate binecuvântările.
Gazda întoarce colindătorului din cele primite de la Dumnezeu, daruri simbolice, expresii ale unor binecuvântări pe care le oferă și, în același timp, le dăruiește: mere – simbol al dragostei, dar și al veșniciei; nuci – expresie a fertilității și a perenității; și colăceii, spre pomenirea celor morți, ca unii care fac parte integrantă din viața Bisericii.
De altfel, masa de Crăciun din casa fiecărui creștin anticipă tocmai masa din Împărăția lui Dumnezeu.
Gazda oferă mere, în amintirea faptului că strămoșii noștri, la Crăciun, împodobeau mărul, și nu bradul. Refrenurile „Florile dalbe” și „Flori de măr” întăresc afirmația.
Mărul apare întotdeauna ca alternativă a bradului, în rolul de arbore cosmic. În plus, mărul este cel care face legătura între păcatul strămoșesc și Răstignirea Mântuitorului; strămoșii noștri credeau că Mântuitorul ar fi fost răstignit pe o Cruce din lemn de măr. De aici și teologia Morții și Învierii Mântuitorului în mesajul colindelor de Crăciun.
Transformarea bradului, simbol al pomului vieții așezat de Dumnezeu în mijlocul raiului, ale cărui fructe dăruiau veșnicia și care este un pom diferit de cel al cunoștinței binelui și răului, într-un simbol al Crăciunului reprezintă un mod manifest de a mărturisi că pomul vieții este Hristos, Cel venit în lume pentru a-l restaura și îndumnezei pe om, asigurându-l de viața veșnică. Veșnicia este desăvârșirea tuturor lucrurilor!
Prin Iisus Hristos, de Crăciun am obținut nemurirea. Am redescoperit rostul nostru în lume.
Căutându-L pe Pruncul Iisus Hristos înlăuntrul ființei noastre, vom redescoperi Crăciunul în sensul său originar, adevărat; nicidecum nu-l vom reduce la o spiritualitate de „mascați în zdrențe”.
Așadar, Întruparea lui Hristos este și va rămâne darul neprețuit al lui Dumnezeu pentru oameni. Acest dar, Dumnezeu Îl reînnoiește lumii în fiecare an, de Crăciun.
Alese mulțumiri adresăm gazdei acestui concert, Preacuviosului părinte arhimandrit Melchisedec, exarh și stareț al Mănăstirii Putna, un iscusit promotor al unor astfel de activități culturale, dar și un Mecena al acestora; organizatorilor: Preacuviosului părinte protosinghel Iustin, consilier al Sectorului Social-Filantropic al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, și Preacuviosului părinte protosinghel Dosoftei, exarh cultural, tuturor celor care s-au ostenit, dar și celor care ne-au colindat „Colindul sfânt și bun”.
Alese mulțumiri se cuvin partenerilor și instituțiilor media, atât din Suceava, cât și din țară, care au susținut și promovat activitățile cu caracter cultural, social și filantropic derulate în cadrul eparhiei. Dintre acestea, pe lângă campania „Un Crăciun pentru fiecare”, mai amintim „Filantropie și-n pandemie”, „Olimpiada faptelor bune”, „Școala de duminică, apostolat modern” și Programul de voluntariat și responsabilitate socială „Banca de ce (n)-ai nevoie”, inițiate de dna profesor Daniela Ceredeev, inspector pentru disciplina religie, împreună cu Sectorul Social Filantropic al Centrului Eparhial. Acestora se adaugă campania „Alături la greu”, inițiată de Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților și menită să sprijine achiziționarea de aparatură medicală pentru spitale sau „Nicio casă fără Noul Testament”.
Un gând de recunoștință se îndreaptă spre toți ascultătorii și ascultătoarele care, prin dărnicia arătată față de fiecare Lazăr sărac, flămând și în suferință, au făcut și fac în fiecare an ca Hristos „să se nască și să crească, să ne mântuiască”!
Iubiții mei,
Acum, când toată creația participă la acest mare eveniment, aducând întreită cântare de preamărire Preasfintei Treimi, Vă binecuvântez pe toți deopotrivă și vă doresc să aveți sănătate și sporite bucurii izvorâte din bucuria celor care vor primi darurile dumneavoastră – căci este știut faptul că drumul spre Împărăția lui Dumnezeu trece doar pe la poarta săracului.
Să aveți sărbători binecuvântate de la Dumnezeu și un an fără pandemie sau alte boli incurabile sau molipsitoare, care ne răpesc dureros de nedrept pe cei dragi de lângă noi!
(Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților)