Rezultatele mediocre obținute de absolvenții claselor a XII-a la bacalaureat le dau emoții unor directori de colegii naționale și colegii tehnice, promovabilitatea scăzută la acest examen reprezentând unul dintre motivele pentru care colegiile ar putea fi declasificate, urmând să-și schimbe denumirea din “colegiu” în “liceu”.
Potrivit unui nou ordin emis de Ministerul Educației Naționale la finele lunii mai, aceste titluri au valabilitate limitată și pot fi reînnoite, la fiecare cinci ani, doar cu condiția respectării unor criterii care vizează laturi diferite ale activității desfășurate în școală.
Doar două colegii tehnice din județ au avut, în 2012, promovabilitate peste media națională
În metodologia elaborată de ministerul de resort se menționează faptul că o dată la cinci ani, colegiilor le vor fi evaluate o serie de aspecte precum activitatea educativă, pedagogică și științifică desfășurată, calitatea personalului didactic titular, contribuția privind dezvoltarea învățământului, implementarea proiectelor cu finanțare externă, etc. Referitor la aceste condiții, managerii unităților școlare nu-și fac griji, menționând că îndeplinesc cumulativ criteriile menționate.
Marea provocare căreia aceștia trebuie să-i facă față este una destul de greu de îndeplinit, respectiv rata de promovabilitate la examenul de bacalaureat să fie peste media națională, cel puțin trei ani.
Cât privește colegiile tehnice din județul Suceava, raportându-ne la anul 2012, rezultatele bacalaureatului evidențiază faptul că majoritatea acestora au procentul de promovabilitate sub media națională de 44%. Mai mult de atât, unele nu au reușit nici să treacă de pragul de 20%.
Doar Colegiul Tehnic Rădăuți (59,41%) și CT „Mihai Băcescu” Fălticeni (54,05%) au avut, în 2012, promovabilitate peste media națională.
Potrivit prof. Gabriela Alionte, director al CT „Petru Mușat”, „pentru ca acest criteriu să fie îndeplinit, trebuie regândită forma de examinare de la bacalaureat. Trebuie să existe o diferențiere dintre copiii care învață la colegiile tehnice, elevi care-și doresc mai curând să învețe o meserie, și între elevii de la colegiile teoretice. Pentru absolvenții colegiilor tehnice, introducerea unei materii de specialitate la examenul de bacalaureat ar fi binevenită. Ei sunt copii muncitori, vor să învețe o meserie, să obțină un atestat de muncă, dar trebuie să le dăm și lor șansa de a promova onorabil acest examen”.
De altfel, introducerea unui bacalaureat diferențiat sau a bacalaureatului profesional este o propunere agreată și de ceilalți directori ai colegiilor tehnice.
„Consider că odată cu reînființarea învățământului profesional ar trebui introdus și bacalaureatul profesional, examen care să acorde o șansă și copiilor de la colegiile tehnice. Anul trecut am avut cea mai bună promovabilitate dintre toate colegiile tehnice din municipiul Suceava, respectiv 34%, însă, cu toate acestea, se impune diferențierea bacalaureatului în funcție de profilul fiecărui liceu”, a completat prof. Beatrice Filipiuc, director adjunct al CT „Alexandru Ioan Cuza”.
Cât privește reevaluarea în vederea acordării sau reînnoirii titlului de „colegiu”, în calcul vor fi luate rezultatele obținute la examenul de bacalaureat din anii care urmează.
„Spiru Haret”, singurul colegiu național din județ cu promovabilitate la bac sub media națională
Nici colegiile naționale nu scapă de clauzele noii metodologii aprobate de ministrul de resort. Cu mici excepții, acestea trebuie să îndeplinească cumulativ aceleași condiții ca și colegiile tehnice pentru a-și păstra titulatura de „colegiu național”.
Colegiul Național de Informatică „Spiru Haret” este singura unitate de învățământ preuniversitar din județ ce poartă titulatura de „colegiu național” și care, în 2012, a înregistrat o promovabilitate la examenul de bacalaureat sub media națională (34,20%).
Statutul de „colegiul național” așează unitățile ce poartă acest titlu în eșalonul superior al instituțiilor de învățământ.
Performanțe școlare, proiecte europene, cadre didactice de calitate
Potrivit documentului semnat de ministrul Educației Remus Pricopie, criteriile de înnoire a titulaturii sunt aceleași cu criterile de acordare a titlului. Primul aspect evaluat urmărește „contribuția deosebită privind dezvoltarea învățământului, științei, culturii și sportului, la nivel local, regional, național și internațional, activitatea educativă, pedagogică și științifică desfășurată și performanțele profesionale înregistrate de elevii unității de învățământ reflectate în rezultatele obținute la concursurile specifice naționale și internaționale”.
O altă condiție obligatorie pentru atribuirea titlului o reprezintă “proba timpului”. Pentru obținerea denumirii de colegiu național, liceele teoretice trebuie să aibă în spate 75 de ani de activitate relevantă, iar liceele tehnice care aspiră la titlul de colegiu tehnic trebuie să aibă cel puțin 50 de ani de activitate ca liceu industrial.
Cel de-al treilea criteriu care trebuie respectat este reprezentat de calitatea corpului didactic titular, de ponderea personalului didactic calificat, cu grade didactice sau doctorat și de implicarea personalului didactic al unității de învățământ în activitatea de cercetare științifică sau pedagogică.
Criteriul care face referire la calitatea absolvenților urmărește două aspecte. În primul rând personalitățile vieții științifice, culturale, sociale sau sportive care au ieșit de pe băncile școlii și în cel de-al doilea rând rata de promovabilitate de la bac.
Alte criterii luate în calcul presupun existența unui operator economic cu care să fie încheiat un protocol pentru pregătirea practică a viitoarei forțe de muncă și implementarea măcar a unui proiect cu finanțare extern, relevant pentru dezvoltarea unității de învățământ în ultimii cinci ani.
Condiții mai aspre
Colegiile cu rezultate slabe la examenul de bacalaureat riscă să redevină licee
