Juriștii Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) lucrează la un proiect de modificare a legislației privind dosarul electronic de sănătate, pentru a fi în acord cu decizia Curții Constituționale, instituția precizând că va propune adoptarea actului prin OUG.La ora actuală, juriștii instituției lucrează la proiectul unui act normativ de modificare a Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, în scopul punerii în acord a legislației cu prevederile deciziei Curții Constituționale nr. 498/2018, referitoare la Dosarul Electronic de Sănătate (DES).Decizia Curții Constituționale nu implică închiderea sistemului informatic DES, ci revizuirea bazei legislative a acestuia, în sensul oferirii de garanții suplimentare de respectare a dreptului pacienților la viață intimă, familială și privată.Elaborarea proiectului de revizuire a legislației DES se va face cu respectarea prevederilor Legii 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, mai precizează instituția.“CNAS a luat act de motivarea deciziei Curții Constituționale referitoare la Dosarul Electronic de Sănătate si dorește ca prin actul normativ propus sa realizeze o reglementare care să nu mai genereze controverse și să răspundă cât mai bine nevoilor pacienților și a societății în general”, a declarat președintele CNAS, Răzvan Vulcănescu.Conform art. 147 alin. (1) din Constituția României dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției.Ținând cont de termenul scurt prevăzut de Constituție, CNAS intenționează ca după definitivarea proiectului să propună actul normativ spre adoptare Guvernului, sub formă de Ordonanță de Urgență.Judecătorii Curții Constituționale au admis, în iulie, o excepție de neconstituționalitate ridicată de Avocatul Poporului referitoare la dosarul electronic de sănătate, precizând că „accesul la datele personale medicale ale pacienților este permis unei categorii definite mult prea exhaustiv”. Avocatul Poporului susținea că prevederile unor articole din legea privind reforma în sănătate sunt neconstituționale întrucât „permit restrângerea exercițiului dreptului la viață intimă, familială și privată prin acte normative de nivel inferior legii, ce nu întrunesc cerințele de previzibilitate, certitudine și transparență care caracterizează o lege adoptată de către Parlament, în calitatea sa de unică autoritate legiuitoare sau de către Guvern, ca legiuitor delegat”.