Un număr de 238 de televiziuni și 183 de radiouri au anunțat CNA că vor reflecta campania electorală, printre posturile TV centrale care s-au „angajat” astfel să difuzeze gratuit emisiuni electorale numărându-se TVR, Antena 3, B1 TV, Giga TV, OTV, Realitatea TV, Digi 24, dar și Taraf TV și Etno TV.
Radiodifuzorii care vor reflecta campania electorală, ca urmare a solicitărilor primite de la competitorii electorali, au avut obligația să informeze Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) cu privire la acest lucru, până cel mai târziu pe 9 mai.
După centralizarea tuturor adreselor primite de la radiodifuzori, un număr total de 238 de televiziuni (din care 97 difuzate în eter, 20 – prin satelit și 121 – prin cablu) și 183 de radiouri au anunțat CNA că intenționează să reflecte campania electorală pentru alegerea autorităților administrației publice locale, după cum au declarat luni, pentru MEDIAFAX, reprezentanții Consiliului.
Astfel, 17 televiziuni centrale vor difuza emisiuni dedicate campaniei electorale: Antena 3, Antena 1, B1 TV, Giga TV, Nașul TV, OTV, Realitatea TV, România TV, The Money Channel, TVR 1, TVR 3, TVR Info, TV H2.0, Taraf TV, Etno TV, Digi 24 și Prima TV.
De asemenea, cinci posturi de radio centrale – Radio România Actualități, Radio România Antena Satelor, Radio București FM, Programul Maghiar-German al Radioului Public, dar și RFI România – și-au propus să difuzeze emisiuni electorale.
Acestora li se adaugă stații locale ale televiziunilor Realitatea TV, Antena 1, Național TV, Prima TV și studiourile teritoriale ale Televiziunii Române (TVR Cluj, TVR Craiova, TVR Târgu Mureș), cât și numeroase stații de televiziune și radiouri exclusiv locale.
Campania electorală în audiovizual a început oficial pe 11 mai și se va încheia pe 7 iunie, la ora 24.00, iar candidații la alegerile locale se vor putea exprima gratuit în emisiunile informative, electorale și de dezbatere electorală difuzate de televiziuni și radiouri, potrivit Deciziei CNA nr. 195 din 24 aprilie 2012. Această decizie a fost adoptată de CNA în conformitate cu Legea 67 pe 2004 pentru alegerea autorităților locale.
„Accesul candidaților este gratuit atât pe posturile publice, cât și private. Posturile care doresc să se implice în campanie pot oferi accesul candidaților în emisiunile electorale și în emisiunile de dezbatere electorală în condițiile legii. De asemenea, în emisiuni informative vor fi difuzate informații privind activitățile de campanie, cât și elemente privind tehnica votării și sistemul electoral”, după cum a declarat, pentru MEDIAFAX, Răsvan Popescu, președintele CNA, după ce Consiliul a votat Decizia privind principiile și regulile de desfășurare, prin intermediul posturilor de radio și de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităților administrației publice locale.
Aceste emisiuni electorale, potrivit legii, pot fi difuzate numai de luni până vineri, a atras atenția Răsvan Popescu.
„Posturilor le revine obligația de a trata candidații în mod echitabil, obiectiv și imparțial. Înainte de ziua votării, există două zile de reflecție, acordată electoratului, în sensul că nu se mai pot difuza comentarii privind campania electorală, sondaje și publicitate electorală”, a mai spus atunci Popescu.
El a precizat că „normele obișnuite prevăzute de legislația audiovizuală privind protecția demnității umane, a dreptului la propria imagine sunt aplicabile și în emisiunile de campanie electorală”.
Potrivit Deciziei CNA, radiodifuzorii publici și privați sunt obligați să asigure desfășurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate și corecte pentru toți competitorii electorali.
În perioada campaniei electorale, candidații și reprezentanții competitorilor electorali pot să participe numai la emisiunile electorale și de dezbateri electorale.
În perioada campaniei electorale, radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni produse, realizate sau moderate de candidați și de reprezentanți ai competitorilor electorali și nici spoturi publicitare comerciale în care apar candidați sau reprezentanți ai competitorilor electorali.
Este interzisă vânzarea de timpi de antenă sau de spații de emisie pentru competitorii electorali în scopul participării la emisiunile electorale și de dezbateri electorale sau în vederea prezentării activităților de campanie electorală în emisiunile informative.
În cadrul emisiunilor care au caracter electoral este interzisă combinarea de culori, semne grafice sau sunete care să evoce simbolurile naționale ale României ori ale altui stat.
Radiodifuzorii sunt obligați să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat, susținător sau reprezentant al candidatului ori al unui partid politic, alianță politică, alianță electorală, jurnalist, analist sau de consultant politic.
Emisiunile electorale pot fi realizate în direct sau pot fi înregistrate și difuzate ca atare.
Totodată, radiodifuzorii publici și privați pot difuza spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor electorale și de dezbateri electorale. Spoturile electorale se difuzează gratuit și nu constituie comunicare comercială audiovizuală. Spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde și trebuie să fie asumate în mod explicit de competitorii electorali. Radiodifuzorii au obligația să asigure identificarea spoturilor electorale, astfel încât publicul să fie informat cu privire la competitorul electoral al cărui mesaj este difuzat.
Pe de altă parte, spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde și trebuie să fie asumate în mod explicit de competitorii electorali. Radiodifuzorii au obligația să asigure identificarea spoturilor electorale, astfel încât publicul să fie informat cu privire la competitorul electoral al cărui mesaj este difuzat.
Emisiunile electorale și emisiunile de dezbateri electorale trebuie să asigure tuturor competitorilor electorali condiții egale în ceea ce privește libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor și echidistanța.
Decizia prevede și că realizatorii și moderatorii emisiunilor electorale și a celor de dezbateri electorale trebuie să fie imparțiali, să asigure echilibrul necesar desfășurării emisiunii, oferind fiecărui candidat participant la discuții posibilitatea de prezentare a opiniilor sale, să formuleze clar întrebările, fără a fi tendențioase sau părtinitoare și să manifeste un comportament civilizat în relația cu candidații. De asemenea, aceștia trebuie să asigure menținerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale și a tematicii stabilite, să solicite dovezi explicite atunci când participanții aduc acuzații cu incidență penală sau morală unor contracandidați.
Moderatorii trebuie să intervină atunci când, prin comportamente sau exprimări, participanții la emisiuni pun în pericol ordinea constituțională, ordinea publică, siguranța persoanelor și a bunurilor, fac afirmații care pot aduce atingere demnității umane sau moralei publice, nu probează eventualele acuzații cu incidență penală sau morală aduse unui alt candidat sau reprezentant al unui competitor electoral, incită la ură sau discriminare pe considerente de rasă, etnie, religie, naționalitate, sex, orientare sexuală. În cazul în care invitații nu se conformează solicitărilor, moderatorul poate decide întreruperea microfonului acestuia sau oprirea emisiunii, după caz.
Candidații și partidele politice ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor fapte neadevărate beneficiază de drept la replică.
Totodată, candidații și partidele politice ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor informații inexacte beneficiază de drept la rectificare.
Cu 48 de ore înainte de ziua votării sunt interzise: prezentarea de sondaje de opinie sau difuzarea de spoturi de publicitate electorală; invitarea sau prezentarea în emisiuni și dezbateri electorale a candidaților și a reprezentanților competitorilor electorali; comentarii privind desfășurarea campaniei electorale, precum și cele privind competitorii electorali.
De asemenea, în ziua votării sunt interzise: prezentarea de sondaje realizate la ieșirea de la urne, înainte de închiderea votării; comentarii referitoare la competitorii electorali; îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali.
În cazul în care radiodifuzorii nu vor respecta dispozițiile acestei Decizii și prevederile legislației audiovizuale, CNA poate aplica sancțiuni.
Alegerile locale se vor desfășura în data de 10 iunie.