Un număr de 14 televiziuni centrale, între care TVR 1, Antena 3, Realitatea TV, B1 TV, România TV, Etno TV și Taraf TV, și 8 posturi de radio centrale, printre care cele ale Radioului Public și Europa FM, au informat CNA că vor difuza emisiuni electorale în campania pentru parlamentare.
Reprezentanții Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) au prezentat, în ședința de marți, un bilanț al televiziunilor și posturilor de radio care au informat CNA că vor reflecta campania pentru alegerile parlamentare.
Astfel, televiziunile centrale Antena 3, Antena Internațional, Digi 24, B1TV, Money.ro TV, Realitatea TV, The Money Channel, Nașul TV, OTV, România TV, TVH 2.0, Etno TV, Taraf TV și TVR 1 au informat CNA că vor reflecta, prin emisiuni specifice, campania pentru parlamentare.
Campania electorală pentru parlamentare va fi reflectată și la radiourile centrale: Societatea Română de Radiodifuziune (Radio România Actualități, București FM, România Internațional 2, Radio România Antena Satelor), Europa FM, RFI România, Realitatea FM și Smart FM.
Pe de altă parte, 516 radiodifuzori locali (158 de posturi de radio, 120 de televiziuni locale și 238 de televiziuni prin cablu) au informat CNA că vor difuza emisiuni electorale în campania pentru parlamentare.
Deși în această campanie electorală radiodifuzorii pot solicita competitorilor electorali bani pentru emisiunile de promovare difuzate, niciunul din posturile centrale de televiziune și radio nu a informat Consiliul care sunt tarifele percepute.
Campania electorală la posturile de radio și de televiziune, publice și private, inclusiv de televiziune prin cablu, a început pe 9 noiembrie, ora 0.00, și se încheie în ziua de 8 decembrie, ora 7.00, potrivit unei Decizii a Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), adoptată pe 1 noiembrie și publicată în Monitorul Oficial pe 2 noiembrie.
Decizia a fost elaborată de CNA având în vedere dispozițiile Legii nr. 35 din 13 martie 2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului – în special capitolul 7 din această lege referitor la campania electorală – și cele ale Hotărârii Guvernului nr. 890/2012 privind stabilirea programului calendaristic din cuprinsul perioadei electorale.
Decizia mai prevede că, pentru reflectarea desfășurării campaniei electorale și a activităților de propagandă electorală, radiodifuzorii pot realiza și difuza numai următoarele tipuri de emisiuni: „de promovare electorală” și „de dezbatere electorală”.
În emisiunile de promovare electorală, candidații (și reprezentanții lor) își promovează propria candidatură, programele politice și activitățile de campanie electorală. În situația transmiterii în direct a unor activități de campanie, acestea se vor încadra în timpii de antenă acordați fiecărui competitor electoral. Emisiunile de promovare electorală trebuie să fie marcate pe toată durata desfășurării lor cu sintagma „publicitate electorală”.
În emisiunile de dezbatere electorală – în care radiodifuzorii pun în discuție programele electorale și temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaților sau a reprezentanților declarați ai competitorilor electorali – accesul candidaților și al reprezentanților lor este gratuit. Aceste emisiuni vor fi marcate cu sintagma „dezbatere electorală”.
Accesul candidaților la posturile publice de televiziune și radio este gratuit, iar repartizarea timpilor de antenă se face potrivit Legii electorale.
„La posturile private (de televiziune și radio, n.r.), candidații au acces contra cost, conform Legii electorale, în emisiunile de promovare electorală, în care-și prezintă programul și activitățile de campanie. De asemenea, candidații se pot face cunoscuți și prin spoturi electorale. În privința dezbaterilor electorale însă – și apreciem că acestea vor fi emisiunile cele mai numeroase -, accesul candidaților și reprezentanților partidelor este gratuit, în condiții de echitate, echilibru și corectitudine”, după cum a explicat Răsvan Popescu, președintele CNA, pe 1 noiembrie, după adoptarea Deciziei.
Tarifele pe emisiune și pe unitate de timp ale fiecărui post privat de radio și de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, vor fi făcute publice și vor fi aceleași pentru toți competitorii, se precizează în Decizia CNA.
Alegerile parlamentare se vor desfășura pe 9 decembrie.